Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΜΕΤΑΦΟΡΕΣΣε τροχιά μπαίνει η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας

Σε τροχιά μπαίνει η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας

Εθνικής σημασίας χαρακτηρίστηκε το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας σηματοδοτώντας με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή επαναφέροντάς το στο προσκήνιο. Πλέον εντάσσεται στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, ως έργο προς υλοποίηση. Η Λευκάδα ως νησί έχει την ιδιαιτερότητα, όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση, να γειτνιάζει στο βορειοανατολικό τμήμα της με την απέναντι ακτή της Αιτωλοακαρνανίας, χωρίζοντάς την ένας στενός αβαθής δίαυλος.

Η σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα ήταν πάντοτε εύκολη, παλαιότερα με πλωτό μέσο και σήμερα με την μεταλλική, αρθρωτή ως προς την προβλήτα, γέφυρα στη θέση Κάστρο.

Η γέφυρα που εξυπηρετεί το νησί σήμερα είναι χαμηλού ύψους (μέγιστο 3,50μ), είναι περιστρεφόμενη και πλαγιοδετεί για την απελευθέρωση του διαύλου ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διακόπτοντας την οδική κυκλοφορία. Η σύνδεση αυτή πλέον δημιουργεί ουρές αναμονής οχημάτων και σκαφών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξίσου σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται του νησιού από τον αστικό ιστό της πόλης της Λευκάδας.

Επιτακτική η μόνιμη οδική σύνδεση

Η μόνιμη οδική σύνδεση της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα σε άλλη θέση από την σημερινή που δεν θα δημιουργεί προβλήματα στη ναυσιπλοΐα του διαύλου και συγκεκριμένα με τον οδικό άξονα Ακτίου – Πρέβεζας και την Ιόνια Οδό, αποτελεί πάγιο αίτημα της περιοχής.

Πέραν της εξυπηρέτησης των κατοίκων της περιοχής αναμένεται να εξυπηρετήσει και να αναβαθμίσει σημαντικά το τουριστικό προϊόν της περιοχής. Η υποθαλάσσια σύνδεση θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σημαντικού σε έκταση και σημασία για την εθνική οικονομία πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.

Ήδη από το 2019 με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Λευκάδα διαθέτει τη μόνη οδική πύλη εθνικής σημασίας, λόγω της οδικής σύνδεσής της με την ηπειρωτική χώρα και συγκεκριμένα με την Αιτωλοακαρνανία. Η οδική αυτή σύνδεση αναβαθμίζεται με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού. Κρίνεται σκόπιμη η αναβάθμιση της Λευκάδας σε πύλη διεθνούς σημασίας λόγω της παράλληλης θαλάσσιας σύνδεσης της με τον διαμήκη θαλάσσιο και οδικό άξονα της Περιφέρειας και, μέσω αυτού, με τις θαλάσσιες λεωφόρους της Αδριατικής – Ιονίου.

Ήδη από από πέρυσι η Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ γνωμοδοτεί θετικά για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας, σύμφωνα με την προτεινόμενη εναλλακτική λύση, όπου αναφέρεται ότι: «Η σύνδεση της Λευκάδας με το εθνικό δίκτυο θα γίνει με έργα συνολικού μήκους 3,11 km, εκ των οποίων 1,24 km σε επίχωμα με χαλικοπασσάλους, 2,08 km εκτός τεχνικού ενώ για τη διέλευση κάτω από το δίαυλο Λευκάδας προβλέπεται τεχνικό έργο υποθαλάσσιας σήραγγας συνολικού μήκους 1030 m, εκ των οποίων 450 m αφορούν στο τμήμα κλειστής διατομής, ενώ 310 m και 270 m αφορούν στις προσβάσεις εισόδου και εξόδου αντίστοιχα. Η αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου αφορά σε μήκος 1,2 km. H προτεινόμενη μέθοδος κατασκευής Διανομή μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας βασίζεται στην κατασκευή της σήραγγας εν ξηρώ, με εκσκαφή και επανεπίχωση. Παράλληλα με την κατασκευή της σήραγγας θα πραγματοποιηθεί η κατασκευή του χαμηλού επιχώματος επι χαλικοπασσάλων στην περιοχή της λιμνοθάλασσας.»

Δεν είναι η πρώτη φορά που το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Πριν από 10 περίπου χρόνια, είχε ξεκινήσει η προκήρυξη ενός διαγωνισμού παραχώρησης για το συγκεκριμένο έργο.

Η σφοδρή οικονομική κρίση που έπληττε τη χώρα, οδηγούσαν την δημοπράτηση του έργου σε συνεχείς παρατάσεις. Τελικά το 2015 ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. Θα ακολουθήσουν αρκετές προσπάθειες από φορείς και βουλευτές της περιοχής, χωρίς αποτέλεσμα.

Πριν τις εθνικές εκλογές του 2019, ο πρωθυπουργός και τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης θα δεσμευτεί για την υλοποίηση του έργου.

Η σημασία της υποθαλάσσιας ζεύξης

Η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας ουσιαστικά ολοκληρώνει τον σχεδιασμό των οδικών έργων στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με την ολοκληρωμένη Ιόνια Οδός και τα υπό κατασκευή οδικά έργα Άκτιο-Αμβρακία και Βόνιτσα-Λευκάδα δημιουργούν ένα επαρκές οδικό κύκλωμα στο οποίο οι οδικές μεταφορές γίνονται πιο άνετες και πιο ασφαλείς.

Με την ζεύξη θα επιχειρηθεί να επιτευχθεί η δίχως προβλήματα οδική σύνδεση της Λευκάδας. Κύριος στόχος, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες να μην παρατηρείται κυκλοφοριακός κορεσμός. Με τη ζεύξη η σύνδεση του νησιού θα γίνεται νοτιότερα και θα αποσυμφορηθεί η πόλη της Λευκάδας που το καλοκαίρι πλημμυρίζει από αυτοκίνητα.

Αυτό που μένει τώρα να γίνει γνωστό είναι το μοντέλο που θα επιλεγεί, με τη ΣΔΙΤ να μοιάζει ως η επικρατέστερη μέχρι σήμερα καθώς με αυτή τη λύση θα αποφευχθεί η επιβολή διοδίων, κάτι που δεν επιθυμούν οι κάτοικοι και οι φορείς του νησιού. Το πρώτο βήμα θα είναι η ωρίμανση του έργου και στη συνέχεια να πάρει το δρόμο της υλοποίησης.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ