Βιώσιμος, ασφαλής και καινοτόμος ο Σιδηρόδρομος βρίσκεται στο επίκεντρο της Ευρώπης, με την ανακήρυξη του 2021 ως Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων, τονίζει σε δήλωσή της η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) Ιωάννα Τσιαπαρίκου, με αφορμή την έναρξη της επίσημης διάσκεψης για τον εορτασμό του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων που διοργανώθηκε από την Κομισιόν σε συνεργασία με την πορτογαλική Προεδρία του Συμβουλίου της Ε.Ε.
«Για την Ελλάδα, αυτή η πρωτοβουλία ξεπερνάει ακόμη κι αυτό το ισχυρό συμβολικό πλαίσιο και βρίσκει τη χώρα σε μία κρίσιμη συγκυρία μεγάλων προκλήσεων: Με νέα δεδομένα δυναμικής ανόδου της εγχώριας σιδηροδρομικής αγοράς εξαιτίας της εισόδου και άλλων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων στην ελληνική υποδομή, δημιουργείται μία νέα αφετηρία προκλήσεων και ισχυροποίησης του ρόλου της Ρυθμιστικής Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία καλείται να διαδραματίσει ακόμη πιο διευρυμένο ρόλο στον ευαίσθητο τομέα της ρύθμισης και της ασφάλειας. Με στόχο τη διαφάνεια, την τήρηση των θεσμοθετημένων κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, την ασφάλεια του σιδηροδρομικού έργου αλλά και τη διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες των σιδηροδρομικών υπηρεσιών» επισημαίνει η πρόεδρος της ΡΑΣ.
«Ο Σιδηρόδρομος στην καρδιά της Πράσινης Συμφωνίας»
«Βρισκόμαστε σε μία άκρως ευνοϊκή συγκυρία για την αναπτυξιακή πορεία του Σιδηροδρόμου. Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0”, προβλέπει την κινητοποίηση σημαντικών πόρων για σημαντικά σιδηροδρομικά έργα.
Ταυτόχρονα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει το Σιδηρόδρομο στην καρδιά της Πράσινης Συμφωνίας, προβάλλοντας τα οφέλη του, ως ενός βιώσιμου, έξυπνου και ασφαλούς μέσου μεταφοράς. Γεγονός, που αντικατοπτρίζει το βασικό ρόλο των σιδηροδρόμων για το μέλλον των μεταφορών» σημειώνει η κ. Τσιαπαρίκου.
Και προσθέτει: «Με στόχο τη μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας, η περαιτέρω ανάπτυξη του Σιδηρόδρομου μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών και εντέλει στην πλήρωση του σημαντικού αυτού στόχου. Πρόκειται για τον κατεξοχήν φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, καθώς ευθύνεται μόλις για το
0,5% των εκπομπών CO2 που σχετίζονται με τις μεταφορές.
Ως εκ τούτου, η αύξηση του μεριδίου των επιβατών και των εμπορευμάτων που διακινούνται σιδηροδρομικώς θα συνδράμει αποτελεσματικά,
στο να πετύχει η Ευρώπη τους στόχους της για την κλιματική αλλαγή, όπως αυτοί απορρέουν από την Πράσινη Συμφωνία. Παράλληλα, η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου θα δώσει ώθηση για τη
δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία».
Και καταλήγει: «Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ως μία σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ανεξάρτητη Αρχή εγγυάται εκ του ρόλου της σε μία τόσο κομβικής σημασίας συγκυρία, τη ρύθμιση και την ασφάλεια για μία ανοιχτή και αποτελεσματική σιδηροδρομική αγορά, με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως επιτάσσει η ανάπτυξη του Ενιαίου Σιδηροδρομικού Χώρου και η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία».