Έναν νέο τερματικό σταθμό αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου αναμένεται να έχει η χώρα και κατ΄ επέκταση η ΕΕ και η “Βαλκανική γειτονιά” στην Αλεξανδρούπολη. Το έργο που στήριξαν ένθερμα οι ΗΠΑ και συντόνισαν ελληνικές εταιρίες κι όπου διασφαλίστηκε και η μετοχική συμμετοχή εταιρών γειτονικών κρατών μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης με την επίσημη έναρξη υλοποίησης σήμερα, παρουσία του Πρωθυπουργού αλλά και ηγετών γειτονικών χωρών αλλά και της ηγεσίας της ΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα στην πρωτεύουσα του Έβρου θα βρεθούν σήμερα ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Κίριλ Πέτκοφ, ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς και ο πρωθυπουργός της Β. Μακεδονίας Ντίμιταρ Κοβάτσεφσκι.
Μέτοχοι
Το όλο έργο “τρέχει” η Gastrade με μετόχους την Ελμίνα Κοπελούζου, τη Gaslog Cyprus Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τη βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και τον ΔΕΣΦΑ.)
Το προφίλ του έργου και η σημασία του στη συγκυρία
Ο σταθμός θεωρείται κομβικός για την ενεργειακή ασφάλεια της ευρύτερης ΝΑ Ευρώπης, που αναζητά “πύλες εισόδου” LNG. Είναι ενδεικτικό ότι η Γερμανία δε διαθέτει σχετικό σταθμό και ήδη δρομολογεί διαδικασίες για την κατασκευή του. Με βάση, δε, την DW, μέχρι το τέλος του 2021 ο ενεργειακός σχεδιασμός της Γερμανίας δεν προέβλεπε επενδύσεις στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει στη χώρα ούτε ένα τέρμιναλ LNG. Ωστόσο, μετά τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία οι Γερμανοί άρχισαν να προμηθεύονται -με αυξημένο κόστος βέβαια- μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, καθώς και από γειτονικές χώρες, οι οποίες ήδη διαθέτουν λιμάνια με τέρμιναλ LNG. Πρόκειται κυρίως για το Ρότερνταμ στην Ολλανδία και το Ζέεμπρουγκε στο Βέλγιο. Τώρα η Γερμανία θέλει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα και επαναφέρει παλαιότερα σχέδια για τη δημιουργία του πρώτου τέρμιναλ LNG στη Βόρεια Θάλασσα και συγκεκριμένα στο λιμάνι του Βίλελμσχαφεν.
Η Αλεξανδρούπολη γίνεται κόμβος
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Αλεξανδρούπολη ο Σταθμός προβλέπεται να είναι χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG και βέβαια, θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 410 εκ. ευρώ και έχει πλήρως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους αλλά και μέσω της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων του. Συγκεκριμένα ο σταθμός FSRU Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση της υποδομής, η νέα μονάδα θα μπορεί να μεταφέρει 5,5 δις κ.μ. LNG προς την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
“Θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει τα εγκαίνια του FSRU Αλεξανδρούπολης από τέσσερις πρωθυπουργούς” αναφέρει σε δήλωσή του ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης συμπληρώνοντας “Ας θυμηθούμε όμως ότι πριν 9 χρόνια, το «μακρινό» 2013, το έργο αυτό το είχαμε ξεκινήσει, σχεδιάσει και το είχαμε εντάξει στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτούμενα προγράμματα PCIs. Την επόμενη χρονιά, το Μάιο 2014, με εισήγησή μου στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), το έργο εντάχθηκε στις εθνικές στρατηγικές επενδύσεις, με πρόβλεψη λειτουργίας του μέσα στο 2016. Μεσολάβησαν 9 ολόκληρα χρόνια, για να χαιρόμαστε σήμερα, που η επένδυση αυτή αποτελεί τη βασική ενεργειακή ελπίδα για Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία και Σερβία, ενώ ταυτόχρονα αναβαθμίζει το γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στο μέσο της ενεργειακής καταιγίδας που πλήττει την Ε.Ε. Έτσι πρέπει να λειτουργούμε: πατριωτικά και μακροπρόθεσμα. Μόνο έτσι προστατεύουμε την κοινωνία και το εθνικό μας συμφέρον. Τα ίδια ισχύουν και τώρα, για έργα που διεκδικούμε σήμερα και τα οποία θα αποδώσουν στα επόμενα λίγα χρόνια…”
Με δεδομένες τις αποφάσεις της ΕΕ για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο ανοίγεται ένα “παράθυρο” για την Ελλάδα να ενισχύσει το γεωτρατηγικό της ρόλο και να καταστεί η βασική “οδός” για το αέριο της ΝΑ Ευρώπης. Και μάλιστα χτίζοντας εναλλακτικό δρόμο που δε θα περιλαμβάνει την Τουρκία. Ουσιαστικά οι τερματικοί σταθμοί LNG αλλά και τα νέα δίκτυα με φορά ροής πλέον από Νότο προς Βορρά θα αποτελέσουν το κλειδί της απεξάρτησης για τις Βαλκανικές χώρες και από το ρωσικό αέριο αλλά και από έναν “τουρκικό εναγκαλισμό”.