Η πανδημία του κορονοϊού και οι πρωτόγνωρες συνθήκες εγκλεισμού που γνώρισε ολόκληρος ο πλανήτης είχαν σαν αποτέλεσμα να εκτοξευτεί η χρήση streaming υπηρεσιών. Με το τοπίο, λοιπόν, να αλλάζει άρδην με την άφιξη των νέων μεγάλων πλατφόρμων, οι θεατές/καταναλωτές έχουν πλέον τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε πολύ πλουσιότερες κινηματογραφικές παραγωγές, βγαίνοντας ουσιαστικά «κερδισμένοι» από την όλη υπόθεση.
Όλες οι μεγάλες πλατφόρμες έχοντας ως αφετηρία την αμερικανική αγορά, ξεκίνησαν την παγκόσμια επέκτασή τους. Τα τελευταία δύο χρόνια, εταιρείες τεράστιου βεληνεκούς, όπως η Disney και η Apple, εισήλθαν στην «μάχη», απειλώντας την πρωτοκαθεδρία του Netflix. Το τελευταίο επιδιώκοντας να διατηρήσει τη δυναμική του πορεία ξεκίνησε να επενδύει δισεκατομμύρια σε νέο περιεχόμενο.
Η είδηση και μόνο πως η Disney εισέρχεται στην εν λόγω μάχη, ήταν αρκετή για να ταράξει τα νερά της βιομηχανίας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το Disney+ με… όπλα τις ταινίες της Disney, τους υπερήρωες της Marvel και γενικά με τη μεγάλη ψηφιακή βιβλιοθήκη της, σε συνδυασμό με τη δική της παγκόσμια επέκταση, θα κατόρθωνε (θεωρητικά πάντα) να κοντράρει σε μεγάλο βαθμό το Netflix.
Η πανδημία πλήγμα για την Disney
H πανδημία ωστόσο έφερε αρκετά εμπόδια στο όλο εγχείρημα δημιουργώντας δυσκολίες στα σχέδια της πλατφόρμας. Το αρχικό πλάνο προέβλεπε την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Disney+ σε περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες μέσα στο καλοκαίρι του 2021. Ειδικότερα, η λειτουργία του Disney+ αρχικά προγραμματιζόταν να είναι διαθέσιμη στην Ανατολική Ευρώπη συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας εντός του περασμένου καλοκαιριού και με τα τωρινά δεδομένα πιθανότατα θα είναι διαθέσιμη μέσα στο καλοκαίρι του 2022.
Η πανδημία, ωστόσο, εκτός από τις δυσκολίες που έφερε στην Disney ως προς την υλοποίηση των σχεδίων της, είχε και οικονομικές συνέπειες για την εταιρεία. Πιο συγκεκριμένα η Walt Disney ανακοίνωσε προχθές τη μικρότερη αύξηση στις συνδρομές της Disney+ από την ενεργοποίηση παροχής της αναφερόμενης υπηρεσίας βίντεο τεχνολογίας streaming προκειμένου να ανταγωνιστεί τη Netflix Inc και ως εκ τούτου έχασε τους στόχους της Wall Street, με την τιμή των μετοχών της να μειώνεται περίπου 5%.
Τα αποτελέσματα τόσο στον τομέα των υπηρεσιών μετάδοσης βίντεο, όσο και στα θεματικά πάρκα, είναι ενδεικτικά των προκλήσεων με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η Disney εξαιτίας της πανδημίας, με τα ερωτήματα να παραμένουν αναπάντητα σχετικά με τον τρόπο, αλλά και τον χρόνο επιστροφής των πελατών της στα δημόσια θεάματα, αλλά και το πώς αυτό υπονομεύει την παρακολούθηση ταινιών από το σπίτι.
Η Disney υπολογίζει σε νέο περιεχόμενο την επόμενη χρονιά προκειμένου να ενισχύσει τους συνδρομητές της υπηρεσίας streaming.
Οι αναλυτές ήταν μακράν πιο αισιόδοξοι, καθώς περίμεναν αύξηση της συνδρομητικής βάσης της Disney+ κατά 9,4 εκατομμύρια άτομα, στους 125,4 εκατομμύρια συνδρομητές. Η υπηρεσία Disney+ προσέλκυσε 2,1 εκατομμύρια συνδρομητές στη διάρκεια του τριμήνου, λιγότερους από τους μισούς συνδρομητές που πρόσθεσε στο πελατολόγιό της η Netflix περίπου κατά το ίδιο χρονικό διάστημα. Οι αναλυτές εκτιμούσαν ότι η Disney+ θα μπορούσε να προσελκύσει 10,2 εκατομμύρια συνδρομητές (Factset).
Ο διευθύνων σύμβουλος Μπομπ Τσάπεκ εμμένει στην προηγούμενη πρόβλεψη για 230 έως 260 εκατομμύρια συνδρομητές στην υπηρεσία Disney+ από το τέλος του οικονομικού έτους 2024.
Κώστας Αλαφογιώργος
Οικονομολόγος