Το πλαίσιο για τις χρηματοδοτήσεις επενδύσεων στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο θέτει η Ευρωπαϊκή Ταξινομία. Εκεί αν και υπάρχει μια σχετική αναθεώρηση σε σχέση με τα αρχικώς λεχθέντα, μπαίνουν ιδιαίτερα αυστηροί όροι κι έτσι εγείρεται προβληματισμός για το ενδεχόμενο μελλοντικής επιδείνωσης των όρων τραπεζικού δανεισμού και αύξησης του κόστους χρηματοδότησης των σχετικών επενδύσεων στην Ελλάδα, που μάλιστα είναι αναγκαίες για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Ωστόσο καταγράφονται κάποια σημεία που άλλαξαν στη νέα ταξινομία και που σύμφωνα με στελέχη της αγοράς είναι υποβοηθητικά για την ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή.Πιο συγκεκριμένα κρίνεται ως σχετικά θετικό το δεν προβλέπεται πλέον υποχρέωση για τις μονάδες φυσικού αερίου που θα είναι συμβατές με την πράσινη ταξινομία να έχουν ποσοστό 30% πράσινου υδρογόνου στο μίγμα καυσίμου έως το 2026 και 55% έως το 2030, ορόσημα που θεωρούνται εκτός πραγματικότητας από πολλούς φορείς του κλάδου με δεδομένες τις σημερινές παραγωγικές συνθήκες. Βέβαια παραμένει ο στόχος για χρήση κατά 100% «πράσινου» υδρογόνου από το 2036.
Επίσης θετικά αντιμετωπίζεται το ότι για την αντικατάσταση ρυπογόνων θερμικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής δεν προβλέπεται, π.χ., αναγκαστικά η δημιουργία μονάδας φυσικού αερίου , αλλά απλά η δημιουργία και αντικατάσταση μιας ρυπογόνου μονάδας με άλλη καθαρότερη. Αυτό δίνει μεγαλύτερα περιθώρια ευελιξίας αναφορικά με την ποσότητα ανθρακικής και πετρελαϊκής ισχύος που θεωρείται ότι είναι προς αντικατάσταση σε κάθε χώρα.
Οι ρύποι
Ωστόσο αγκάθι παραμένει το ην το κριτήριο για το όριο εκπομπών των 270 γραμμαρίων CO2/κιλοβατώρα που θα πρέπει να ικανοποιεί μία μονάδα η οποία θα λάβει άδεια κατασκευής έως το τέλος του 2030, ώστε να υπάγεται στις μεταβατικές δραστηριότητες. Όπως αναφέρεται από παράγοντες της αγοράς κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να γίνει ακόμη κι από τις πιο σύγχρονες μονάδες, καθώς π.χ. οι πιο σύγχρονοι σταθμοί συνδυασμένου κύκλου είναι στα επίπεδα των 340 γραμμαρίων CO2/κιλοβατώρα
Το «παράθυρο»
Βέβαια η συμβατότητα υποδομών φυσικού αερίου με «πράσινα» εναλλακτικά καύσιμα ίσως να δώσει ένα «παράθυρο» λύσης στο αδιέξοδο . Ωστόσο η ανησυχία παραμένει καθώς υπάρχει η πιθανότητα οι προδιαγραφές της Ταξινομίας να συνδεθούν από τις Βρυξέλλες με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις.
Πάντως, όπως τονίζει η Κομισιόν στην ανακοίνωσή της, η Ευρωπαϊκή Ταξινομία στοχεύει να καθοδηγήσει την επένδυση κεφαλαίων σε τομείς της οικονομίας κατά τρόπο που να συμβάλλει στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.
«Η σημερινή κατ’ εξουσιοδότηση πράξη αφορά την πλαισίωση της οικονομίας της Ε.Ε. στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση, ως γέφυρα προς ένα σύστημα πράσινης ενέργειας που θα βασίζεται σε ΑΠΕ. Θα επιταχύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις που χρειαζόμαστε, ιδίως κατά την τρέχουσα δεκαετία» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις. Η κ. Μαρέιντ Μαγκίνες, επίτροπος αρμόδια για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, πρόσθεσε ότι «σήμερα θέτουμε αυστηρές προϋποθέσεις για να συμβάλουμε στην κινητοποίηση χρηματοδότησης προκειμένου να στηριχθεί αυτή η μετάβαση, μακριά από πιο επιβλαβείς πηγές ενέργειας, όπως ο άνθρακας. Επίσης, ενισχύουμε τη διαφάνεια της αγοράς, ώστε οι επενδυτές να είναι σε θέση να εντοπίζουν εύκολα τις δραστηριότητες φυσικού αερίου και πυρηνικής ενέργειας σε οποιεσδήποτε επενδυτικές αποφάσεις.