Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΟΛΠ: Ιστορικό ρεκόρ μεγεθών για τρίτη διαδοχική χρήση και η επιτυχής διαχείριση...

ΟΛΠ: Ιστορικό ρεκόρ μεγεθών για τρίτη διαδοχική χρήση και η επιτυχής διαχείριση της κρίσης στη Μ. Ανατολή

Η άνοδος άλλων δραστηριοτήτων καλύπτει τη ζημιά από Μ. Ανατολή

Αποτελέσματα–ρεκόρ παρουσίασε για τρίτη διαδοχική χρήση το 2023 ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), έχοντας πολύ ανθεκτική εικόνα σε κάθε μικρή ή μεγαλύτερη κρίση, την ώρα που συνεχίζονται οι επενδύσεις σε όλους τους τομείς με στόχο τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών και το περαιτέρω άπλωμα των δραστηριοτήτων.

Βεβαίως, μετά το τρίτο συνεχόμενο ιστορικό ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων που σημείωσε πέρυσι, ο ΟΛΠ καλείται πλέον να αντιμετωπίσει τις δυσλειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που πλήττουν κυρίως τους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων. Οι επιπτώσεις, προς το παρόν, είναι διαχειρίσιμες, ενώ το πρώτο φετινό τρίμηνο ο όγκος των φορτίων έχει επηρεαστεί αρνητικά, όχι όμως και τα έσοδα καθώς οι πλέον αποδοτικές δραστηριότητες διευρύνονται.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΠ, η υποχώρηση του όγκου το πρώτο τρίμηνο του 2024 προέρχεται από το κομμάτι των μεταφορτώσεων, που έχει μειωμένο περιθώριο κέρδους σε σύγκριση με αυτό των εισαγωγών-εξαγωγών, το οποίο είναι περισσότερο αποδοτικό και συνεχίζεται σχεδόν απρόσκοπτα.

Η Διοίκηση άλλωστε αναφέρει πως και πέρυσι είχε παρατηρηθεί μείωση των μεταφερόντων όγκων, με το σκέλος ωστόσο των εσόδων να καταγράφει άνοδο. Ενδεικτικά, στον προβλήτα 1, ο όγκος των φορτίων είχε μειωθεί συνολικά κατά 20,7%, όμως τα έσοδα αυξήθηκαν από τα 40 στα 45,4 εκατ. ευρώ. Αυτό έγινε επειδή είχαμε, παράλληλα, αύξηση του όγκου κατά 14,7% από τις εισαγωγές-εξαγωγές και πτώση κατά 31,4% από το κομμάτι των μεταφορτώσεων.

Έτσι, κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο, ο όγκος των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησε και στους προβλήτες 2 και 3 κατά 11%, όμως η διοίκηση παραμένει καθησυχαστική, καλώντας τους αναλυτές –κατά την πρόσφατη ενημέρωση στην Ένωση Θεσμικών –να περιμένουν τα επίσημα τριμηνιαία αποτελέσματα, όπου θα υπάρξει καθαρότερη εικόνα για το βαθμό επηρεασμού στα μεγέθη.

Την ίδια ώρα, άλλοι επιμέρους τομείς πάνε εξαιρετικά, όπως τα έσοδα από την κρουαζιέρα τα οποία θα σημειώσουν και φέτος διψήφιο ποσοστό ανόδου, καθώς οι προκρατήσεις των κρουαζιερόπλοιων είναι κατά 20% υψηλότερες από πέρυσι.

Επίσης, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές εκτιμάται πως θα εξελιχθεί η πορεία στα έσοδα από το κομμάτι της ακτοπλοΐας (ferry terminal), με την τουριστική κίνηση να προβλέπεται μεγαλύτερη φέτος.

Τα αποτελέσματα –ρεκόρ

Χρονιά –ρεκόρ ήταν το 2023 για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, καθώς ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 219,8 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 12,9% σε σχέση με το 2022 που ήταν στα 194,6 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 96,2 εκατ. έναντι 74,7 εκατ. της χρήσης 2022, σημειώνοντας αύξηση 28,8%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 66,8 εκατ. αυξημένα κατά 26,3% σε σχέση με τα 52,9 εκατ. της χρήσης του 2022. Η διοίκηση θα μοιράσει ως μέρισμα το 50% των καθαρών κερδών, ήτοι 33,4 εκατ. ευρώ ή 1,34 ευρώ ανά μετοχή (αυξημένο κατά 29% έναντι του 2022), ενώ υπάρχει και ταμείο 202 εκατ. ευρώ.

Πώς διαμορφώθηκαν τα έσοδα ανά δραστηριότητα στο λιμάνι

Στην πρόσφατη ενημέρωση των αναλυτών, η διοίκηση στάθηκε στις προοπτικές της κρουαζιέρας, λέγοντας πως οι προκρατήσεις πλοίων ανέρχονται σε 850 κρουαζιερόπλοια έναντι 760 που εξυπηρετήθηκαν το 2023, ενώ η γενική εκτίμηση είναι πως τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 20% φέτος.

Το 2023 η δραστηριότητα της κρουαζιέρας απέφερε έσοδα 26,3 εκατ. και EBITDA 14,7 εκατ. ευρώ, η ακτοπλοΐα είχε έσοδα 11,8 εκατ. και EBITDA 6 εκατ. ευρώ και η ναυπηγοεπισκευή δραστηριότητα έφερε έσοδα 15,9 εκατ. ευρώ και EBITDA 5,9 εκατ. ευρώ.

Οι σταθμοί αυτοκινήτων είχαν έσοδα 21 εκατ. ευρώ και EBITDA 11,6 εκατ. ευρώ. Από την προβλήτα 1 τα έσοδα ήταν 45 εκατ. ευρώ και τα EBITDA 7,5 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο έσοδο είναι το μίσθωμα των προβλητών 2 και 3 που πέρσι έφερε έσοδα 87 εκατ. ευρώ και EBITDA 75 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η δυναμικότητα και στις τρεις προβλήτες είναι 7,5 εκατ. TEUs, ενώ σήμερα διακινούνται ετησίως περίπου 5 εκατ. TEUs.

Ώθηση από το homeporting

Η συνολική διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας το 2023 ανήλθε σε 1.484.788 έναντι 880.416 το 2022, καταγράφοντας αύξηση 68,6%. Αυξημένοι κατά 12,4% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων με 761 κατάπλους έναντι 677 το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, πέρα από την αύξηση επιβατών και κατάπλων, σημαντική αύξηση καταγράφηκε στα πλοία και επιβάτες homeport. Ειδικότερα, η αύξηση επιβατών homeport ήταν +110,4% (από 378.899 σε 797.234) και τα πλοία που πραγματοποίησαν homeporting ήταν 571 σε σύνολο 760.

Η συγκεκριμένη μεταβολή είναι αποτέλεσμα στρατηγικής επιλογής της εταιρείας και βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τους επιδιωκόμενους στόχους, επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο, στο λιμάνι του Πειραιά να συμβάλλει καθοριστικά στη χώρα μέσω της προσέλκυσης τουριστικών ροών υψηλού επιπέδου.

Στον τομέα διαχείρισης οχημάτων καταγράφηκε -σημαντικά μεγαλύτερη από την αναμενόμενη-αύξηση της ζήτησης αυτοκινήτων. Τα οχήματα εισαγωγής κατέγραψαν αύξηση 31,4% (από 116.732 σε 153.381), ενώ αντιθέτως τα φορτία μεταφόρτωσης κατέγραψαν μείωση 30,0% από 234.238 σε 163.920 μονάδες.

Στον τομέα της ακτοπλοΐας το 2023, καταγράφηκε αύξηση των ροών επιβατών και οχημάτων υποβοηθούμενη και από τις εξαιρετικά βελτιωμένες τουριστικές ροές. Η συνολική διακίνηση επιβατών, το 2023, στις εσωτερικές γραμμές έφτασε στα 16.158.776 από 14.976.394 επιβάτες το 2022 (+7,9%), ενώ αύξηση κατά 3,8% καταγράφηκε και στον τομέα διακίνησης οχημάτων, 2.878.422 το 2023 έναντι 2.772.525 το 2022.

Στον τομέα της επισκευής πλοίων, σημειώθηκε αύξηση 15,8% στις δεξαμενές (από 133 το 2022 σε 154 το 2023) αλλά μείωση του αριθμού των πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη κατά 3,6% (από 280 το 2022 σε 270 το 2023). Παρά τη μείωση των επισκευασθέντων πλοίων, καταγράφηκε αύξηση εσόδων που οφείλεται στη μακρύτερη παραμονή των πλοίων στη Ζώνη.

Σημειώνεται πως οι τρεις προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων είχαν συνολική διακίνηση 5.100.920 TEUs σημειώνοντας αύξηση 2%, η οποία οδήγησε το λιμάνι του Πειραιά στην τέταρτη θέση ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Από το συμφωνημένο επενδυτικό πρόγραμμα των 300 εκατ. ευρώ, το μισό περίπου (155 εκατ.) έχει ήδη υλοποιηθεί και το υπόλοιπο προβλέπεται να ολοκληρωθεί την επόμενη τριετία. Ξεχωρίζει η επένδυση για την επέκταση του σταθμού της κρουαζιέρας, οι υποδομές για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και ο νέος σταθμός αυτοκινήτων.

Ενδεικτική είναι η επικείμενη δημιουργία δύο νέων θέσεων για υποδοχή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, μια επένδυση ύψους 102 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 95% από κοινοτικά κονδύλια.

Η επέκταση του Τερματικού Σταθμού Αυτοκινήτων κατά περίπου 40.000 m2 προς τη βόρεια πλευρά του λιμανιού αυξάνει τη συνολική έκταση του Σταθμού σε 110.00m2 δημιουργεί επιπλέον χώρο εναπόθεσης συνολικής χωρητικότητας 5.100 αυτοκινήτων συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην περαιτέρω ανάπτυξη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Το συγκεκριμένο έργο έρχεται να βελτιώσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του λιμανιού ως κόμβου μεταφόρτωσης οχημάτων στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Αυξάνεται η ναυπηγοεπισκευαστική ικανότητα

Επενδύσεις τρέχουν και στο μέτωπο της Ζώνης Περάματος, με την προμήθεια προηγμένων σταθερών γερανών που εξασφαλίζουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες επισκευής πλοίων. Δύο νέοι ναυπηγικοί γερανοί, τύπου double level luffing jib cranes, κατέφθασαν στον Πειραιά, αρχές Απριλίου στις θέσεις 1 και 2 στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Οι υπερσύγχρονοι και τελευταίας τεχνολογίας γερανοί δημιουργούν νέα δεδομένα παρεχόμενων υπηρεσιών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς διαθέτουν ανυψωτικές ικανότητες 40 τόνων και μπορούν να εξυπηρετούν εργασίες επισκευής για πλοία μέχρι 55 μέτρα ύψος.

Αυτό ουσιαστικά σηματοδοτεί μια νέα εποχή, τερματίζοντας την ιστορία πολλών δεκαετιών στη ζώνη Περάματος, η οποία δεν διέθετε γερανούς στην αποβάθρα.

Η προμήθεια των συγκεκριμένων γερανών, συνολικής αξίας περίπου 8 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επενδύσεων που υλοποιεί η ΟΛΠ Α.Ε. για την αναβάθμιση και ανακαίνιση του εξοπλισμού στην περιοχή, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο. Σημειώνεται πως στην ναυπηγοεπισκευή ο ΟΛΠ νοικιάζει τις υποδομές σε ιδιώτες και δεν αναπτύσσει ο ίδιος δραστηριότητα.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ