Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΟι «κερδισμένοι» της εορταστικής περιόδου- Απογοήτευση για το λιανεμπόριο

Οι «κερδισμένοι» της εορταστικής περιόδου- Απογοήτευση για το λιανεμπόριο

Παράταση πήρε το lockdown έως τις 18 Ιανουαρίου και σύμφωνα με τις αποφάσεις της επιτροπής από τη Δευτέρα θα ανοίξει μόνο η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ δεν έχει αποφασιστεί ακόμα πότε θα ανοίξουν το λιανεμπόριο, τα κομμωτήρια και οι υπόλοιπες δραστηριότητες.

Όπως τόνισαν οι λοιμωξιολόγοι, μια τέτοια απόφαση κρίθηκε αναγκαία, καθώς αναμένουν την επιδημιολογική εικόνα που θα προκύψει μετά την περίοδο των γιορτών για να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα, όσον αφορά τα περιοριστικά μέτρα.

«Απογοήτευση» για τον εμπορικό κόσμο

Με την ανακοίνωση της κυβέρνησης ότι δεν θα λειτουργήσει (ούτε) την επόμενη εβδομάδα το λιανεμπόριο, αλλά ούτε και το σύστημα click away, υπήρξαν και οι ανάλογες αντιδράσεις.

«Είναι άξιο περιέργειας, γιατί προκρίνεται η επαναλειτουργία των σχολείων σε σχέση με την επαναλειτουργία του λιανικού εμπορίου, το οποίο βρίσκεται για όγδοη εβδομάδα κλειστό και υπό καθεστώς οικονομικής ασφυξίας», όπως ανακοίνωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας (ΕΣΑ), προσθέτοντας πως «Θεωρούμε κρίσιμη προτεραιότητα την άμεση επαναλειτουργία των καταστημάτων, αρχικά έστω και με τη μορφή του “click away” και σύντομα με τη μορφή του “click in shop”, προφανώς συνυπολογίζοντας τους υγειονομικούς δείκτες. H λειτουργία των σχολείων θα μπορούσε να ακολουθήσει στη συνέχεια, προβλέποντας ειδική μέριμνα για γονείς με παιδιά στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε για ακόμα μία φορά το λιανικό εμπόριο να είναι ο εύκολος στόχος, που ανοίγει και να κλείνει κατά βούληση, ερήμην μας».

Την «απογοήτευση» του εμπορικού κόσμου από την παράταση του lockdown επεσήμανε και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας, δηλώνοντας πως: «Δύο εβδομάδες πριν οι υπεύθυνοι δήλωναν πως η επιτυχία του click away συνίσταται στο ότι δεν προκάλεσε αύξηση των κρουσμάτων, αλλά τώρα δεν επιτρέπουν ούτε καν αυτή τη λύση. Αλλού γίνονται συνεχείς παραβιάσεις των περιοριστικών μέτρων, αλλά «τα σπασμένα» πληρώνουν μονίμως τα εμπορικά καταστήματα με τη μηδαμινή επιδημιολογική επιβάρυνση. Η απογοήτευση των συναδέλφων μικρομεσαίων εμπόρων για την άνιση μεταχείριση μεταλλάσσεται γοργά σε αγανάκτηση».

«Η δυσάρεστη αναβολή της “επαναλειτουργίας” με τη μέθοδο του click away και η απομάκρυνση της εφαρμογής του “click in shop” στο οποίο η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της για τη περίοδο των εκπτώσεων είναι προφανές ότι θα δυσχεράνει περαιτέρω την ανάταξη της κατανάλωσης και άρα την ανάκαμψη της οικονομίας», υπογράμμισε και ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης.

Οι «κερδισμένοι» της εορταστικής περιόδου

Σχετικά με το πως “κινήθηκε” η αγορά κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι η λιανική πώληση τροφίμων σε σουπερμάρκετ με αύξηση 5%, τα φαρμακευτικά είδη με συν 4%, οι πωλήσεις Η/Υ με +10% και ο κλάδος των logistics με τις εταιρίες courier να αυξάνουν περαιτέρω τον κύκλο εργασιών τους κατά τουλάχιστον 15%, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΒΕΠ.

Παράλληλα, στον αντίποδα οι πέντε κλάδοι που βρίσκονται αντιμέτωποι με σημαντική απώλεια εσόδων, άνω του 30% και έως 50% είναι το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων με πτώση τζίρου 48%, ενώ ακολουθούν τα είδη καλλωπισμού με πτώση πωλήσεων 37%, η ένδυση και η υπόδηση με απώλειες 30% και 29% αντίστοιχα, ενώ θέση στην «πεντάδα» με ποσοστό μείωσης τζίρου 30% έχει και το εμπόριο εγγραφών μουσικής και εικόνας.

Σημειώνεται ακόμη ότι δεν εμφάνισαν θετικές επιδόσεις όλες οι δραστηριότητες τροφίμων – ποτών – καπνού καθώς οι πωλήσεις ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και ζαχαροπλαστικής σε ειδικευμένα καταστήματα κινούνται με απώλειες που στο εξεταζόμενο διάστημα αγγίζουν το 17%, ποσοστό που σημαίνει ότι οι φούρνοι της γειτονιάς έχασαν 70 εκατ. ευρώ πωλήσεων. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις ψαριών, θαλασσινών και μαλάκιων υποχώρησαν κατά 10%, ενώ κατά 11% είναι η πτώση του τζίρου στο εμπόριο καπνού σε ειδικευμένα καταστήματα. Στους “χαμένους” βρίσκεται και το εμπόριο ποτών σε ειδικευμένα καταστήματα που «μετρά» πτώση τζίρου 20%. Τέλος, σημαντικές απώλειες καταγράφει και το εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών ειδών της τάξεως του 29%, ενώ τα έσοδα στα καύσιμα κίνησης υποχωρούν με ρυθμό 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Β. Κοντομίχης

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ