Τρίτη, 1 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΟι Έλληνες πρωτοπορούν στη ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων

Οι Έλληνες πρωτοπορούν στη ναυπήγηση «πράσινων» πλοίων

Με περισσότερα από 5.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 20,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, ο ελληνόκτητος στόλος εκτός του ό,τι διατηρεί την ηγετική του θέση, πρωταγωνιστεί και στις εξελίξεις της αγοράς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να έχουν «σπάσει» ρεκόρ σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων, καθώς επιχειρούν την ενίσχυση, αλλά και μεγάλη ανανέωση των στόλων τους.

Σύμφωνα με την Petrofin Research και την ετήσια έκθεσή της με τίτλο “Key Developments of Greek Shipping in 2023 and 2024 Prospects” οι Έλληνες βρίσκονται στην πρωτοπορία της ναυπήγησης νέων, πιο “πράσινων” οικολογικών πλοίων, διπλασιάζοντας σχεδόν τις παραγγελίες τους το τελευταίο διάστημα.

Επικαλούμενη στοιχεία των Clarksons, η έκθεση αναφέρει ότι επί του παρόντος μόνο το 6,7% του ελληνικού στόλου αποτελείται από πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Ωστόσο, όσον αφορά τις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών, οι πράσινες επενδύσεις αποτελούν σχεδόν το 50% του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών τους. Σημειώνεται πως το πρώτο εξάμηνο του 2024, η συνολική μεταφορική ικανότητα (dwt) των υπό ναυπήγηση πλοίων ελληνικών συμφερόντων αυξήθηκε από 24,33 εκατομμύρια dwt σε 43,01 εκατομμύρια dwt.

«Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να κατέχουν την πρώτη θέση στις παραγγελίες οικολογικών πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, με 543 eco πλοία χωρητικότητας 52,3 εκατ. dwt υπό παραγγελία. Ακολουθούν η Κίνα και η Ιαπωνία.

Με την τεχνολογία διπλού καυσίμου και τα νέα καύσιμα που θέτουν τις δικές τους προκλήσεις, οι Έλληνες είδαν μια ευκαιρία στην παραγγελία οικολογικών πλοίων Tier III, που θα απολαμβάνουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των παλαιότερων πλοίων συμβατικής τεχνολογίας, καθώς και μια επωφελή διάρκεια εμπορικής εκμετάλλευσης.

Ως εκ τούτου, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, το συνολικό DWT των ελληνικών παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε από 24,33 εκατ. DWT σε 43,01 εκατ. DWT με συνεχείς περαιτέρω παραγγελίες τους τελευταίους μήνες», σημειώνει η Petrofin.

Οι παραγγελίες

Στη συνολική εικόνα για τις ναυπηγήσεις πλοίων μέσα στο 2024, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers σημειώνει πως έχουν δοθεί παγκοσμίως συνολικά 1.039 παραγγελίες για νεότευκτα πλοία που αφορούν 285 για φορτηγά, 419 για δεξαμενόπλοια, 166 για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 169 για υγραεριοφόρα.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο, οι Έλληνες καλύπτουν το 16,2% των συνολικών παραγγελιών, έχοντας δώσει παραγγελίες για 169 νεότευκτα πλοία και ειδικότερα για 90 δεξαμενόπλοια, 30 φορτηγά, 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 31 υγραεριοφόρα.

Ενδεικτικά, στην ενίσχυση του στόλου της προχωρά η Brave Maritime Corp Inc., συμφερόντων Νίκου Βαφειά. Ειδικότερα, η ναυτιλιακή ήρθε σε συμφωνία με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai για την κατασκευή τεσσάρων super eco product tankers, χωρητικότητας 50.000 dwt, αυξάνοντας το orderbook της στα 600 εκατ. δολάρια.

Στην παραγγελία τριών νέων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας προχώρησε η Atlas Maritime, συμφερόντων Λέοντα Πατίτσα, σε συνεργασία με την δανέζικη European Maritime Finance (EMF). Τα τρία πλοία χωρητικότητας 88.000 cbm αναμένεται να παραδοθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2027. Η τιμή τους εκτιμάται στα 372 εκατ. δολάρια.

Σε νέα παραγγελία προχώρησε η Niovis Shipping, συμφερόντων Βασίλη Μαυρολέοντος. Ειδικότερα, η ναυτιλιακή γνωστοποίησε πως ήρθε σε συμφωνία με το ιαπωνικό ναυπηγείο Oshima για την κατασκευή δύο Ultramaxes, χωρητικότητας 64.000 dwt.

Στην ενίσχυση, αλλά και ανανέωση του στόλου της προχωρά, προσθέτοντας στο orderbook ένα ακόμη πλοίο στη σειρά των 9.200 teu., η Danaos Corporation, συμφερόντων Γιάννη Κούστα. Ειδικότερα, η ναυτιλιακή ανάφερε στην τριμηνιαία έκθεση κερδών της, ότι πλέον έχει πέντε πλοία με συμβόλαιο στο κρατικό ναυπηγείο της Κίνας, τρία από τα οποία θα πρέπει να παραδώσουν το 2027 και δύο το 2028. Η αρχική παραγγελία τον περασμένο Ιούλιο περιελάμβανε τέσσερις μονάδες panamax με μεθανόλη, αξίας 105 εκατομμυρίων δολαρίων η καθεμία.

Σε συμφωνία για τη κατασκευή τριών τάνκερ suezmax προχώρησε και η ναυτιλιακή CM Lemos, συμφερόντων οικογένειας Λεμού, αυξάνοντας το βιβλίο παραγγελιών της στα έξι πλοία. Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η Nereus Shipping, θυγατρική της CM Lemos, έχει υπό ναυπήγηση τρία πετρελαιοφόρα, τα οποία πρόκειται να παραλάβει το 2027.

Οι παραδόσεις μέχρι το 2030

Αξιοσημείωτο είναι πως οι Έλληνες εφοπλιστές επιλέγουν κυρίως για τις ναυπηγήσεις τους τα ναυπηγεία της Κίνας, της Νοτίου Κορέας και της Ιαπωνίας. Συνολικά 72 ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων και οι 20 από αυτές έχουν κάνει τις 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. 

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι παραδόσεις εκτείνονται έως το 2028 για τα bulkers, τα containers και τα tankers και μέχρι το 2030 για τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Μάλιστα, αρκετά ναυπηγεία που είχαν πέσει σε αδράνεια, επανέρχονται στη δουλειά.

Με βάση το βιβλίο παραγγελιών για τα φορτηγά, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και το πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, φαίνεται ότι τα κινεζικά ναυπηγεία διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο στη δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων, καλύπτοντας το 60% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών.

Στη δεύτερη θέση είναι τα Νοτιοκορεατικά ναυπηγεία, παρότι δεν έχουν μεγάλες παραγγελίες φορτηγών χύδην. Εκεί κυριαρχούν οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, μεταφοράς φυσικού αερίου και containers.

Στην τρίτη θέση είναι τα Ιαπωνικά ναυπηγεία, με ποσοστό 16% που αντιστοιχεί σε περίπου 520 πλοία. Στα ιαπωνικά ναυπηγεία οι περισσότερες παραγγελίες αφορούν σε Handysize και Ultramax.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ