«Η Κύπρος αποτελεί ένα ανταγωνιστικό και σύγχρονο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο». Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, κηρύσσοντας τις εργασίες του διεθνούς Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» που πραγματοποιούνται στη Λεμεσό.
Οι συμμετοχές, στο 17ο Συνέδριο, έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, αφού σύμφωνα με πληροφορίες του ΚΥΠΕ, χθες συμμετείχαν 900 σύνεδροι από 35 χώρες. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο ΓΓ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Κι Τακ Λιμ και η Ευρωπαία Επίτροπος για τις Μεταφορές Αντίνα Βάλεαν.
Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης αφού επεσήμανε τα επιτεύγματα που έχουν σημειωθεί στον τομέα της ναυτιλίας, τόνισε πως περίπου 300 ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ως βάση τους την Κύπρο.
Είπε, ωστόσο, ότι η θέση της Κύπρου στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη θα ήταν ακόμη σημαντικότερη αν δεν υπήρχαν τα παράνομα περιοριστικά μέτρα από πλευράς Τουρκίας κατά της κυπριακής σημαίας που επέβαλε το 1987.
Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης υπογράμμισε, επίσης, ότι από τον περασμένο Οκτώβριο, η Κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη ναυτιλία που περιλαμβάνει 35 δράσεις με χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους, ενώ, ανάμεσα σε άλλους στόχους, χρηματοδοτείται μαζί με την ΕΕ, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Ινστιτούτο που αφορά την έρευνα, την καινοτομία και την τεχνολογία στον τομέα αυτό.
Δυνατή ναυτιλία, ανεξάρτητη Ευρώπη
Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Βασίλης Δημητριάδης σε δηλώσεις του εξέφρασε την βεβαιότητα ότι οι συζητήσεις στο πλαίσιο του συνεδρίου θα είναι παραγωγικές για να σταλεί το μήνυμα ότι η ναυτιλία χρειάζεται να γίνει πιο πράσινη και να συμβάλει στην κλιματική αλλαγή.
Επεσήμανε παράλληλα ότι μια δυνατή ναυτιλία στην Ευρώπη διασφαλίζει, μια ενεργειακά ανεξάρτητη Ευρώπη και μια Ευρώπη, με οικονομία χωρίς ορυκτά καύσιμα που θα μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Αμφιβολίες για πράσινους στόχους σε ναυτιλία
Στο θέμα των ναυτιλιακών καυσίμων μίλησε, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης.
«Το σύστημα εμπορίας ρύπων είναι λάθος για την ναυτιλία, διότι προσφέρεται σε βιομηχανίες που έχουν επιλογές όσον αφορά την μετάβαση από πιο ρυπογόνα καύσιμα, όπως το κάρβουνο, ενώ άλλες βιομηχανίες χρησιμοποιούν ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, εκφράζοντας παράλληλα αμφιβολίες για το κατά πόσο εφικτοί οι στόχοι για μείωση των ρύπων από την παγκόσμια ναυτιλία.
«Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν ξεπεράσει τα 4,1 τρισεκατομμύρια τόνους, με 2,3% των παγκόσμιων ρύπων, κάτι που, όπως είπε αποτελεί ένα “θαύμα”. Η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική, δεν έχουμε εναλλακτικά καύσιμα για μηδενικούς ρύπους”, πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Προκοπίου, Πρόεδρος της Dynacom Tankers Management Ltd, εισηγήθηκε όπως υποβάλλονται εφικτοί στόχοι για μείωση των αερίων θερμοκηπίου για κάθε ναυτικό μίλι ανά τόνο και ανά τύπο σκάφους. Αυτό θα επιτρέψει στα ναυπηγεία να κατασκευάσουν πιο αποδοτικά σκάφη, πρόσθεσε. Εξέφρασε δε την πεποίθηση ότι το πετρέλαιο ως καύσιμο στην ναυτιλία θα παραμένει για άλλα εκατό χρόνια, τονίζοντας ότι η αύξηση των τιμών μετά την πανδημία οφείλεται την πίεση για μετάβαση σε άλλα καύσιμα, χωρίς να η αγορά να είναι έτοιμη.
«Η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων έγινε λόγω των πολιτικών οι οποίοι έσπρωξαν την εγκατάλειψη του σχεδίου Άλφα χωρίς να υπάρχει σχέδιο Βήτα» είπε χαρακτηριστικά.
Κρίσεις, Προκλήσεις, Ανταγωνιστικότητα: Κλειδί η τεχνολογία
«Η κλιματική αλλαγή δεν γνωρίζει σύνορα, απαιτεί παγκόσμιες λύσεις, υπάρχουν ευκαιρίες αν όλοι εργαστούμε μαζί», τόνισε ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Κιτάκ Λιμ, (ΙΜΟ) σε συζήτηση που πραγματοποιήθηκε με τίτλο αν το εποπτικό πλαίσιο της ναυτιλίας είναι έτοιμο να ανταποκριθεί στα τρία «Cs» (Crises, Challenges, Competitiveness), «Κρίσεις, Προκλήσεις, Ανταγωνιστικότητα».
Ο Νοτιοκορεάτης επικεφαλής του IMO υπογράμμισε πως σε ένα παγκοσμιοποιημένο κόσμο, η πανδημία απέδειξε την εξάρτηση στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. «Η τεχνολογία κατέχει το κλειδί για μια πιο αποδοτική και βιώσιμη ναυτιλία», τόνισε, σημειώνοντας πως η επόμενη χρονιά θα είναι κρίσιμη καθώς θα υλοποιηθεί η αναθεωρημένη στρατηγική του οργανισμού για τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου (CHG).
Όπως τόνισε ο κ. Λιμ το επόμενο έτος θα είναι κρίσιμο, καθώς ο Οργανισμός θα υλοποιήσει την αναθεωρημένη του στρατηγική, σημειώνοντας ότι η στρατηγική περιλαμβάνει συμφωνημένα επίπεδα φιλοδοξίας για μείωση των επιπέδων των CHG. «Είμαι πεπεισμένος ότι θα συνεχιστεί η πρόοδος σε παγκόσμιο επίπεδο αναφορικά με την μείωση των αερίων θερμοκηπίου στη ναυτιλία», είπε.
Από την πλευρά της η Ευρωπαία Επίτροπος για τις Μεταφορές, Αντίνα Βαλεάν είπε πως τα τελευταία χρόνια δεν ήταν εύκολα για την ναυτιλία λόγω των κρίσεων της πανδημίας του κορωνϊού αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, οι οποίες δημιούργησαν προβλήματα στις παγκόσμιες εφοδιαστές αλυσίδες.Σημείωσε επίσης πως η ευρωπαϊκή ναυτιλία συνάντησε λιγότερη διαταραχή σε σύγκριση με άλλες περιοχές, κάτι που δείχνει την ανθεκτικότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
«Δεν πρέπει όμως να εφησυχάζουμε, πρέπει να κτίσουμε ένα πιο ανθεκτικό ναυτιλιακό τομέα, με λύσεις όπως περισσότερη ψηφιοποίηση», είπε.
Λύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο
O Φίλιππος Φίλης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ευρωπαίων Πλοιοκτητών, σχολίασε με τη σειρά του πως η ΕΕ κινείται ταχύτερα στοχεύοντας την κλιματική ουδετερότητα, υπογραμμίζοντας την σημασία της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
«Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητά μας», είπε, ενώ σημείωσε πως υπάρχει κίνδυνος αντιποίνων από μια ναυτιλιακή δικαιοδοσία σε άλλη, εννοώντας το ενδεχόμενο μια δικαιοδοσία να υιοθετήσει αυστηρά κριτήρια, ωθώντας μια άλλη δικαιοδοσία να υιοθετήσει ακόμη αυστηρότερες απαιτήσεις.
Τέλος, ο Θέμης Παπαδόπουλος, Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει μια παγκόσμια λύση στο θέμα των κανονισμών για την κλιματική αλλαγή, καθώς όπως είπε είναι λιγότερο πιθανόν οι κανονισμοί σε μια περιοχή να συναντήσουν αντίστοιχους κανονισμούς σε μια άλλη.
Πρέπει να αξιοποιήσουμε τον χρόνο προκειμένου να έχουμε μια συμφωνία στο επίπεδο το ΙΜΟ, δεν είναι εύκολο έργο αλλά πρέπει κάπως να θέσουμε στο πλάι τις διαφορές μας και να βρούμε κοινό έδαφος υπογράμμισε.