Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΝέα άνοδος για την αγορά ξηρού φορτίου

Νέα άνοδος για την αγορά ξηρού φορτίου

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Maritime Executive and Consultant

Συνέχισε η αγορά ξηρού φορτίου να ανεβαίνει με βελτιώσεις να καταγράφονται σ’ όλα τα μεγέθη και ιδιαιτέρως στα Capes, ενώ ακολούθησαν και τα υπόλοιπα μεγέθη.

Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 88%, τα Kamsarmaxes +23,14%, τα Supramaxes +19,38%, και τα Handies +15,71%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Έτσι, ο BDI βελτιώθηκε κατά 37,15% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1211 μονάδες την Παρασκευή 3 Μαρτίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Στην Ασία η αγορά παρουσίασε ανοδικές τάσεις χάρη στο μεγάλο όγκο φορτίων κάρβουνου από την Αυστραλία προς το Βορρά, τα οποία απορρόφησαν μεγάλο μέρος των διαθέσιμων πλοίων της περιοχής. Ειδικά στο τέλος εβδομάδας σημειώθηκαν αρκετά κλεισίματα. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 7,75 $/tn.  

Στον Ατλαντικό παρατηρήθηκε έντονη κινητικότητα και στο Βορρά και στο Νότο. Αρκετά πλοία μετακινούμενα από την Ασία κλείστηκαν σε υψηλότερα νούμερα για φορτώσεις από τη Βραζιλία κατά τα μέσα Μαρτίου. Επίσης κάποια πλοία από το βορρά βρήκαν απασχόληση στη δυτική Αφρική.

Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 18,75 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 23,34 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 9,19Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό η αγορά ξεκίνησε θετικά. Ο αριθμός των πλοίων ήταν περιορισμένος και η ροή φορτίων, ιδίως προς την Ασία, ήταν αρκετή για να αυξήσει τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 16-18Κ/ημέρα (παράδοση Ινδια), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 20-22 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12-14 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη).

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα με κάποια φορτία ορυκτών να μονοπωλούν το ενδιαφέρον. Ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, αφού η ζήτηση περιορίστηκε και μόνο η Αυστραλία και ο Βόρειος ειρηνικός προσέφερε κάποιες εναλλακτικές στους πλοιοκτήτες.  Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-14Κ /ημέρα.

Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά κινήθηκε ανοδικά, με περισσότερα φορτία κάρβουνου προς το Βορρά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 17,5-19Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή η αγορά ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία από Κίνα και Κορέα, ενώ αρκετά πλοία απορροφήθηκαν και από τα φορτία του νότου.

Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 15,5-17Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.

Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία, με αρκετές διαπραγματεύσεις και τη ζήτηση να κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Επίσης Η λίστα των πλοίων που ήταν διαθέσιμα περιορίστηκε περαιτέρω σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 10,5-12Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με τη ζήτηση και την προσφορά να βρίσκονται σε ισορροπία. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] ευνοήθηκε από το μειωμένο αριθμό μετακινούμενων πλοίων από την Αφρική, καθώς η ροή των φορτίων παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 16-17,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18-19,5Κ/ημέρα.

Η Ευρώπη παρουσίασε βελτιώσεις, κυρίως λόγω της αύξησης των φορτίων σιτηρών. Αντιθέτως τα φορτία σκραπ ήταν περιορισμένα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12-13,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος είδε αυξήσεις στους ναύλους, αφού η αγορά ενισχύθηκε με αρκετά νέα φορτία σιτηρών και κλίνκερ, ενώ η προσφορά χωρητικότητας ευνόησε τους πλοιοκτήτες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 15,5-17Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11-12,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).

Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη ο αριθμός των “ανοιχτών” πλοίων ήταν μειωμένος ενώ υπήρχαν ακόμα αρκετά φορτία για να καλυφθούν. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-8Κ /ημέρα.

Η Μεσόγειος είχε ένα αργό ξεκίνημα όμως η βελτίωση της ροής των φορτίων, κυρίως από την Ουκρανία, έδωσε ώθηση στην αγορά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος σημείωσε περαιτέρω βελτιώσεις. Φαίνεται πως η μετακίνηση πλοίων προς τα νότια, τις προηγούμενες εβδομάδες βοήθησε την αγορά και η αύξηση της ζήτησης έφερε άνοδο στους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 11-12,5Κ /ημέρα.

Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά προχώρησε με νέα άνοδο χάρη στα νέα φορτία αλλά και στην περιορισμένη προσφορά χωρητικότητας. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 16-17,5Κ/ημέρα.

Στην Ασία η αγορά συνέχισε στους ίδιους ανοδικούς ρυθμούς με την προηγούμενη εβδομάδα. Οδηγός σε αυτή την αύξηση η νοτιοανατολική Ασία, ωστόσο η ζήτηση τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο ήταν ενισχυμένη. Και Ινδία και ο Κόλπος παρουσίασαν έντονη κινητικότητα με πολλά νέα φορτία, ενώ και ο αριθμός διαθέσιμων πλοίων ήταν μειωμένος. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 16-17,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.


spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ