Στα monitors από το πρωί η τιμή της μεγαβατώρας φυσικού αερίου έχει σκαρφαλώσει στα 114 ευρώ όταν τον Αύγουστο κυμαινόταν στα 40 δολάρια. Η διεθνής τιμή του πετρελαίου, έσπασε και το φράγμα των 83 δολαρίων, ενώ η τιμή της «επόμενης ημέρας» για την ηλεκτρική ενέργεια ξεπέρασε και τα 204 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Με τρεις αριθμούς καθίσταται σαφές ότι βρισκόμαστε εν μέσω της «τέλειας ενεργειακής καταιγίδας».
Οι υπουργοί ενέργειας της ΕΕ έχουν συγκεντρωθεί για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και προγραμματίζουν να ανακοινώσουν την επόμενη εβδομάδα τα μέτρα άμεσης στήριξης των νοικοκυριών. Η αρμόδια επίτροπος ενέργειας ξεκαθάρισε ότι το toolkit μπορεί να περιλαμβάνει από μείωση φόρων και τελών στην ενέργεια μέχρι την άμεση εισοδηματική ενίσχυση των νοικοκυριών προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει ότι (καταρχήν) θα κινηθεί με ένα ενιαίο επίδομα θέρμανσης με υπερδιπλάσιο προϋπολογισμό σε σχέση με πέρυσι. Το επίδομα θέρμανσης θα καλύπτει τα νοικοκυριά ανεξάρτητα από το καύσιμο που καταναλώνουν (φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο), ενώ τα εισοδηματικά κριτήρια θα διευρυνθούν αισθητά σε σχέση με πέρυσι προκειμένου να καλυφθούν ακόμη και πάνω από ένα εκατομμύριο νοικοκυριά. Επειδή το ηλεκτρικό ρεύμα δεν θα εντάσσεται στο ενιαίο επίδομα θέρμανσης, όσοι καταναλώνουν ρεύμα θα μπορούν να ενισχυθούν είτε μέσω της ενιαίας επιδότησης των τριών λεπτών ανά κιλοβατώρα είτε μέσω του κοινωνικού τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας.
Εκτός από τα μέτρα άμεσης απόδοσης τα οποία θα ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα καθώς από τις 15 Οκτωβρίου ξεκινάει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με την τιμή του πιθανότατα να σπάει και το 1,1 ευρώ ανά λίτρο σε πολλές περιοχές της χώρας, η Ευρώπη ψάχνει και το «φάρμακο» που θα βοηθήσει στο να περιοριστούν και πάλι οι τιμές. Η Ελλάδα, συνυπέγραψε επιστολή με τέσσερις άλλες χώρες ζητώντας επί της ουσίας πέντε μέτρα:
1.Πρώτον, απαιτείται μια κοινή προσέγγιση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Χρειαζόμαστε μια ευρωπαϊκή εργαλειοθήκη πολιτικών, ώστε να συντονίσουμε τα εθνικά μέτρα για άμεση αντίδραση στις δραματικές κατακόρυφες αυξήσεις τιμών.
2.Δεύτερον, αναφορικά με το φυσικό αέριο, πρέπει να διερευνηθεί η λειτουργία της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου, ώστε να καταλήξουμε γιατί αποδείχθηκαν ανεπαρκή τα υφιστάμενα συμβόλαια φυσικού αερίου. Πρέπει, επίσης, να διαμορφώσουμε κοινές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την αποθεματοποίηση φυσικού αερίου, ώστε να περιορίσουμε και να εξομαλύνουμε τις αυξήσεις τιμών. Επιπλέον, πρέπει να βελτιώσουμε τον συντονισμό των αγορών μας σε φυσικό αέριο, ώστε να αυξήσουμε τη διαπραγματευτική ισχύ μας.
3.Τρίτον, είναι ανάγκη να μεταρρυθμίσουμε τη χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει πολλά πλεονεκτήματα: διασφαλίζει ενεργειακά αποθέματα αδιαλείπτως, για όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Όμως, χρειάζεται να βελτιωθεί, ώστε να διαμορφώνει καλύτερα τη σύνδεση ανάμεσα στην τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές και στο μέσο κόστος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας στα εθνικά μείγματα παραγωγής. Αυτό καθίσταται ολοένα και σημαντικότερο, καθώς η απολιγνιτοποίηση θα αυξήσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας στην οικονομία μας.
4.Τέταρτον, πρέπει να επικεντρωθούμε στην επίτευξη ενεργειακής ανεξαρτησίας, επενδύοντας στη διαφοροποίηση της ενεργειακής μας προμήθειας και να μειώσουμε την εξάρτηση της Ευρώπης από χώρες-εξαγωγείς φυσικού αερίου, το ταχύτερο δυνατόν. Οι ενεργειακές μορφές χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως για παράδειγμα η βιομάζα, η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαφοροποίηση της ενεργειακής μας προμήθειας.
5.Το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS) είναι θεμελιώδες για τον καθορισμό τιμής για τον άνθρακα και για την προώθηση της ενεργειακής μετάβασης. Συνεπώς, για να προσφέρουμε στους δημόσιους και ιδιώτες ενδιαφερόμενους την ευκαιρία να σχεδιάσουν και να στρέψουν τις επενδύσεις τους προς δραστηριότητες με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, πρέπει να διασφαλίσουμε μια πιο προβλέψιμη τιμή για τον άνθρακα και να αποφύγουμε την υπερβολική διακύμανσή της.