Το Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου ξεκίνησαν ξανά οι εργασίες μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, επισκέφθηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έστειλε το μήνυμα ότι το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων έχει κριθεί πλέον οριστικά και πως πρέπει όλοι να σεβαστούν τις αποφάσεις του ΚΑΣ και του ΣτΕ. Δεσμεύτηκε στους Θεσσαλονικείς ότι το έργο θα γίνει και διαμήνυσε ότι η Κυβέρνηση θα τρέξει για να καλυφθεί όσο γίνεται ο χρόνος που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές.
Ο κ. Καραμανλής από το Σταθμό Βενιζέλου επεσήμανε ότι η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη ήταν εξαρχής κατηγορηματική υπέρμαχος της απόσπασης και επανατοποθέτησης. Όπως σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αποτελεί και μια δική της δικαίωση.
Τον κ. Καραμανλή και την κ. Μενδώνη ξενάγησε στο Σταθμό Βενιζέλου ο υπεύθυνος για τη μελέτη και τις εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, μηχανικός, κ. Δημήτρης Κορρές, ο οποίος τους εξήγησε πως θα γίνει η διαδικασία ώστε να προστατευθεί και αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.
Κώστας Καραμανλής: Τρέχουμε για να καλύψουμε το χρόνο που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές
Σε δηλώσεις του στη συνέχεια, ο κ. Καραμανλής επισήμανε πως: «Η αλήθεια είναι ότι η Θεσσαλονίκη όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται σε μία ιδιότυπη απομόνωση». Δήλωσε δε ότι κατανοεί τη δυσαρέσκεια, που υπάρχει στην πόλη, για τις καθυστερήσεις σε σημαντικά έργα. Υπογράμμισε όμως ότι πλέον έχει συντελεστεί μία μεγάλη αλλαγή. Αναφέρθηκε στο flyover, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το οποίο ξεκίνησε πριν από δέκα ημέρες, καθώς και στο αεροδρόμιο και τη σύνδεση της ΠΑΘΕ με τον 6ο προβλήτα του λιμανιού. Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ότι: «Μέσα σε 24 μήνες έχουμε διπλασιάσει το στόλο».
Επομένως, επισήμανε ο κ. Καραμανλής υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο σχέδιο, που έχει να κάνει και με την ανάπτυξη, αλλά και με τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Το πιο εμβληματικό όμως από όλα τα έργα, είναι το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο, το οποίο έχει μπει σε τρεις προγραμματικές περιόδους και έχει ταλαιπωρήσει απίστευτα τους Θεσσαλονικείς, σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Ξέρουμε ότι πλέον στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μία μεγάλη δυσπιστία για το εάν αυτό το έργο ποτέ θα ολοκληρωθεί. Εγώ ξέρετε ότι υπηρετώ μία σχολή πολιτικής σκέψης, που δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, αλλά μου αρέσουν τα έργα. Και θέλω να κοιτάξω τους Θεσσαλονικείς στα μάτια και να τους πω ότι αυτό το έργο θα τελειώσει και θα γίνει» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
«Το Μετρό θα γίνει. Θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά έτσι ώστε να καλύψουμε το χρόνο που μας έκλεψαν, το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως: «Η Θεσσαλονίκη πλέον θα είναι στην πρώτη γραμμή».
Λίνα Μενδώνη: Επιβεβαιώνεται το σύνθημα «και αρχαία και μετρό»
Σε δηλώσεις της, η Υπουργός Πολιτισμού τόνισε:
«Είμαστε σήμερα εδώ με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή προκειμένου όπως είπε και ο ίδιος, να σημάνουμε την επανέναρξη του έργου. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Αττικό Μετρό, μετά την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες που έχουν διακοπεί για πολύ σημαντικό χρόνο στο σταθμό Βενιζέλου. Οι αρχαιότητες του σταθμού ήταν και είναι προφανώς σημαντικές. Κανείς δεν αμφισβήτησε τη σημαντικότητά τους. Όπως ποτέ κανείς δεν αμφισβήτησε το πόσο σημαντικές είναι οι αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας, οι οποίες αποσπάστηκαν προκειμένου να επανατοποθετηθούν.
Αυτό το οποίο, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο επέτρεψε με τη γνωμοδότησή του ήταν η προσωρινή απόσπαση και η επανατοποθέτηση – το τονίζω – του 92% των αρχαιοτήτων στην ίδια θέση στην οποία τα βλέπουμε σήμερα. Με την επανατοποθέτηση στο σταθμό Βενιζέλου δημιουργείται ένας μουσειακός αρχαιολογικός χώρος. Είναι η στιγμή που θα επιτρέψει στη Θεσσαλονίκη την επιβεβαίωση του συνθήματος ”και αρχαία και μετρό”. Ο μητροπολιτικός σιδηρόδρομος θα έχει εκτελεστεί και θα μπορεί να λειτουργεί και να εξυπηρετεί τους χιλιάδες Θεσσαλονικείς, οι οποίοι χρόνια τώρα υπόκεινται τη βάσανο ενός εργοταξίου στην καρδιά της πόλης. Συγχρόνως όμως, θα αποδώσει έναν μοναδικής αισθητικής σταθμό που μπορεί πραγματικά να αποτελέσει σχολή, όχι μόνο για τα ελληνικά, αλλά για τα διεθνή δεδομένα.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2021 όπως και εκείνη του 2016 δικαιώνει απολύτως τις επιλογές του Υπουργείου Πολιτισμού, των υπηρεσιών του, του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Ειδικά στην πρόσφατη απόφαση είναι απολύτως σαφώς διατυπωμένο και ξεκάθαρο ότι το Υπουργείο Πολιτισμού, οι υπηρεσίες του και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ακολούθησαν κατά γράμμα το άρθρο 24 του Συντάγματος για την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, την αρχαιολογική νομοθεσία, έτσι όπως εκφράζεται από τον Νόμο 3028 του 2020 και το σύνολο των διεθνών συμβάσεων της Γρανάδας, της Βαλέτας, της UNESCO. Είναι καιρός η Θεσσαλονίκη να επανασυνδεθεί με τον κόσμο, με όλα τα έργα τα οποία έχει προγραμματίσει αυτή η κυβέρνηση και εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών, κυρίως, όμως, με τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο».
Στη συνέχεια ο κ. Καραμανλής συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη στα γραφεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, στην οποία εκτός της υπουργού Πολιτισμού έλαβαν μέρος:
Ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) κ. Σταύρος Καλαφάτης, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γεώργιος Καραγιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού κ. Γεώργιος Διδασκάλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο Πρόεδρος του ΔΣ Αττικό Μετρό κ. Νίκος Ταχιάος και ο Αντιπρόεδρος κ. Νίκος Κουρέτας, ο Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Ιγνάτιος Καϊτετζίδης, ο Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γεώργιος Τσακούμης και η διευθύντρια του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη , κ. Μαρία Αντωνίου.
Κατά τη σύσκεψη, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι για πρώτη φορά Δήμος, Περιφέρεια, Υπουργεία, ΤΕΕ και οι περισσότεροι φορείς είναι υπέρ του έργου.
Η κ. Μενδώνη από την πλευρά της διαβεβαίωσε ότι το στοίχημα είναι η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και η απόδοση στο κοινό ενός σταθμού μοναδικού στην Ευρώπη.