Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΙταλία-Ελλάδα: Οι χώρες των πέντε θαλασσών

Ιταλία-Ελλάδα: Οι χώρες των πέντε θαλασσών

Τάσος Μαυρής

Ενώ η κρίση του 2008 έπληξε ολόκληρο τον κόσμο, επεκτείνοντας τις αρνητικές της επιπτώσεις στους μεγάλους τομείς της οικονομίας με συνέπειες που συνεχίζονται ακόμη και σήμερα, μπορεί κανείς να πει, ότι η Ιταλία και ο Γενοβέζος Μάουρο Ρενάλντι προσωπικά, με θάρρος και διορατικότητα ταύτισαν την πόλη του Πειραιά ως πύλη εμπορική και την Ελλάδα με την πιθανότητα σχετικά μιας γρήγορης εξόδου από την οικονομική κρίση.

Εκεί που άλλοι «έκλειναν» από φόβο μήπως χάσουν, η Ιταλία, ανατρέποντας την τάση, προχώρησε στο «άνοιγμα» ποντάροντας στο μέλλον αυτής της φιλικής χώρας. Σύμφωνα με εκείνες τις βαθιές πολιτιστικές ρίζες που βλέπουν τη Μεσόγειο ως την περιοχή που διαχωρίζει και που ενώνει τους δύο λαούς, η ιταλική στρατηγική αποδεικνύει ότι κανείς μόνος δεν μπορεί να ξεπεράσει μια τόσο αρνητική οικονομική κατάσταση και ότι η πρώτη και η καλύτερη δράση που θα μπορούσε να γίνει ήταν να κοιτάξει με εμπιστοσύνη τους γείτονες αλλά και τους ευρωπαίους συμμάχους.

Κάπως έτσι γεννήθηκε και το Επίτιμο Ιταλικό Προξενείο στην Ελλάδα με έδρα τον Πειραιά:

PIREO

CONSOLE ONORARIO

Commendatore Mauro RENALDI

D. GOUNARI 4-6

185 31 Pireo int. 1

Tel.: +30 2104294537

Fax: +30 2104294538

E-mail: pireo.onorario@esteri.it

Orario: dal lunedì al venerdì dalle 09.00 alle 13.00

1.Πότε έγινε ο «αγιασμός» του νέου Ιταλικού Επίτιμου Προξενείου στον Πειραιά;

Η τελετή έναρξης του Επίτιμου Προξενείου της Ιταλίας στον Πειραιά πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 2011, μετά τον διορισμό μου ως Επίτιμου Πρόξενου της Ιταλίας στον Πειραιά, τη Δυτική Αττική και τα Νησιά Αργοσαρωνικού από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας, Giorgio Napolitano, στις 15 Ιουνίου 2010.

Η τελετή έναρξης του Επίτιμου Προξενείου της Ιταλίας στον Πειραιά, της οποίας ιδού και αντίγραφο της πρόσκλησης και φωτογραφία που τραβήχτηκε την ίδια ημέρα, έγινε στο λιμάνι του Πειραιά επί του M/n Costa Pacifica, παρουσία και του τότε Πρέσβη της Ιταλίας στην Ελλάδα, Πάολο Τρουπιάνο.

Το πλοίο, υπό ιταλική σημαία, ακινητοποιήθηκε εκείνη την ημέρα στον Πειραιά και αποφασίστηκε να επωφεληθούμε της ευκαιρίας και να πραγματοποιηθεί η τελετή εκεί, αποτίνοντας φόρο τιμής, παρουσία των ιταλικών και ελληνικών πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, στη μονάδα αυτή της Εταιρείας «Costa Crociere», με έδρα τη Γένοβα. Το M/n Costa Pacifica κατασκευάστηκε στην Ιταλία από την εταιρεία “Fincantieri”, τη ναυαρχίδα της ιταλικής ναυπηγικής από τις αρχές του εικοστού αιώνα χάρη στην κατασκευή διαφόρων εμπορικών και επιβατηγών πλοίων, συμπεριλαμβανομένου του “REX” της Ιταλικών συμφερόντων εταιρείας Navigazione, του πρώτου ιταλικού επιβατηγού σκάφους που κατέκτησε, το 1933, το περίφημο βραβείο «Nastro Azzurro», δηλαδή το ταχύτερο πέρασμα του Ατλαντικού από την Ευρώπη στις Ηνωμένες Πολιτείες (Νέα Υόρκη).

Ακόμη και σήμερα, η «Fincantieri» είναι πρώτη στον κόσμο για ναυπήγηση εμπορικών, στρατιωτικών και κρουαζιερόπλοιων, δίνοντας συνέχεια και αναπτύσσοντας την ιταλική παράδοση εξαιρετικής και αιχμής ναυπηγικής.

2. Μπορείτε καπετάν Ρενάλντι να μας εξηγήσετε ποιες είναι οι προξενικές διαδικασίες που αφορούν τα πλοία, αλλά και τις σχέσεις με τις λιμενικές αρχές, πάντα σύμφωνα με τις πρόνοιες του νόμου;

Ο Ιταλικός Κώδικας Ναυσιπλοΐας προβλέπει, στο άρθρο 20, ότι η εποπτεία της ναυσιπλοΐας και της εθνικής θαλάσσιας κυκλοφορίας στο εξωτερικό ασκείται από τις Προξενικές Αρχές. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι σε λιμάνια του εξωτερικού οι ιταλικές προξενικές αρχές διενεργούν τις απαιτούμενες διατυπώσεις για τα πλοία που φέρουν ιταλική σημαία, όπως προβλέπεται για τις ιταλικές λιμενικές αρχές και σύμφωνα με τις ενδείξεις και τα όρια της ιταλικής νομοθεσίας.

3.Ήταν δύσκολη η ανάβαση για να φτάσετε ως εδώ;

Είμαι έμπειρος καπετάνιος, έχω ταξιδέψει με εμπορικά πλοία για 12 χρόνια και υπήρξα Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της International Ship management Company V.Ships, για σχεδόν 30 χρόνια, εκ των οποίων τα 12 στην Ελλάδα και στον Πειραιά, ως Αντιπρόσωπος Ναυτιλιακού Πράκτορα στο Εμπορικό Επιμελητήριο της Γένοβας και της Imperia. Είναι λοιπόν μεγάλη τιμή για μένα που μπορώ να είμαι χρήσιμος στο Υπουργείο Εξωτερικών της Ιταλικής Δημοκρατίας και ειδικότερα στην Ιταλική Πρεσβεία στην Ελλάδα και να μπορώ να συνεισφέρω, χάρη στην εμπειρία και τη γνώση μου στον τομέα του Ναυτικού Δικαίου, ένα πολύτιμο τεχνικό υπόβαθρο για την καλύτερη κατανόηση της δυναμικής που επηρεάζει την εμπορική ναυτιλία σε όλες τις δραστηριότητές της.

4.Το άνοιγμα του Επίτιμου Προξενείου της Ιταλίας στο σημαντικότερο λιμάνι της ανατολικής Μεσογείου ταιριάζει πλήρως στην επιθυμία της Ιταλίας να ενισχύσει τις σχέσεις με ιδρύματα, τουριστικούς και εμπορικούς φορείς στην Ελλάδα;

Το άνοιγμα του Επίτιμου Προξενείου στον Πειραιά έρχεται αναμφίβολα να ενδυναμώσει περαιτέρω τις σχέσεις με την Ελλάδα, μια χώρα με την οποία μας συνδέει στενά μια ισχυρή φιλία και έντονη συνεργασία. Η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της δράσης και δεσμεύεται για συνεχή διάλογο με οικονομικούς, πολιτιστικούς και τουριστικούς ελληνικούς φορείς όπως και για την επέκταση ανάπτυξης αυτής της στρατηγικής εταιρικής σχέσης που περιλαμβάνει όλους τους τομείς και χαρακτηρίζεται από ενδιαφέροντα και στόχους που συχνά μοιράζονται και οι δύο. Οι διμερείς εμπορικές συναλλαγές έχουν αυξηθεί και οι κοινές πρωτοβουλίες και τα έργα στον πολιτιστικό, πανεπιστημιακό και αρχαιολογικό τομέα είναι πραγματικά πολυάριθμα.

Η ύπαρξη Επίτιμου Προξενείου της Ιταλίας στον Πειραιά ανταποκρίνεται επίσης στην ανάγκη να εκτελεστεί, υπό την επίβλεψη της Πρεσβείας, μια ολόκληρη σειρά λειτουργιών και καθηκόντων, ξεκινώντας από εκείνα στη ναυσιπλοΐα που ανέφερα προηγουμένως, στην υπηρεσία του Ιταλικού Κράτους, των συμπατριωτών αλλά και στην προβολή της Ιταλίας στην Ελλάδα.

Στο σημερινό διεθνές σκηνικό, που χαρακτηρίζεται από πολώσεις, αστάθεια και συγκρούσεις που επηρεάζουν και αυτή την περιοχή, η Μεσόγειος επιβεβαιώνεται ως πρωταγωνιστής και στρατηγικό τεταρτημόριο τόσο από γεωπολιτικής, οικονομικής όσο και εμπορικής άποψης.

5.Σίγουρα το λιμάνι του Πειραιά πρέπει να αναπτυχθεί χάρη σε καινοτόμες ιδέες. Ποιες οι προτάσεις σας;

Το λιμάνι του Πειραιά έχει μεγάλα περιθώρια και προοπτικές ανάπτυξης. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το Λιμεναρχείο επενδύει, για παράδειγμα, στην επέκταση του χώρου ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων, με επέκταση στη θάλασσα, για να φιλοξενήσει αυξανόμενες ροές τουριστών.

Μια σημαντική πτυχή, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσε να είναι η καινοτομία στην ψηφιοποίηση των τελωνειακών και άλλων διατυπώσεων που απαιτούνται κατά την άφιξη και την αναχώρηση εμπορευμάτων, μια πτυχή στην οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι πολύ ευαίσθητη.

Κατά την άποψή μου, η βελτίωση των logistics στη μεταφορά εμπορευμάτων θα μπορούσε επίσης να είναι επωφελής, για παράδειγμα με τον εξοπλισμό του εμπορικού λιμένα του Πειραιά με σιδηροδρομικές υποδομές που μπορούν να μεταφέρουν εμπορεύματα και εμπορευματοκιβώτια με ταχύτερο και μαζικότερο τρόπο, δίνοντας την ευκαιρία να μειώνει σημαντικά τους χρόνους παράδοσης όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην περιοχή των Βαλκανίων και την Ανατολική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των γεωγραφικών περιοχών που γειτνιάζουν με τη Μαύρη Θάλασσα.

Επιπλέον, θα ήταν επιθυμητό να ηλεκτροδοτηθούν όλες οι αποβάθρες των λιμανιών, ώστε να μπορούν να συνδεθούν εκεί αγκυροβολημένα πλοία. Αυτό θα καταστήσει δυνατή την πλήρη απενεργοποίηση των κινητήρων των γεννητριών των πλοίων, που τροφοδοτούν τον εξοπλισμό επί του σκάφους, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα και εξοικονομώντας επίσης το κόστος κατανάλωσης καυσίμου που αυτή τη στιγμή αυξάνεται. Εν ολίγοις, αυτό θα μπορούσε να συμβάλει σε πιο πράσινες και πιο βολικές θαλάσσιες μεταφορές.

6.Είναι αλήθεια ότι το προηγούμενο καθήκον συνδυάζεται και με μια άλλη θεμελιώδη αποστολή που είναι η παροχή υπηρεσιών και υποστήριξης σε Ιταλούς και Έλληνες επιχειρηματίες; Και πως;

Η υποστήριξη ιταλικών επιχειρήσεων και επιχειρηματιών στην Ελλάδα είναι ένα έργο που ενδιαφέρει κυρίως την Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα, καθώς και η προώθηση της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας. Με τα χρόνια, η ιταλική επιχειρηματική παρουσία, χάρη και στην υποστήριξη της Πρεσβείας, έχει αυξηθεί σημαντικά. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, τον ενεργειακό τομέα.

Σε αυτή τη συγκυρία, ο ρόλος της Ιταλικής Πρεσβείας ήταν και είναι πολύ σημαντικός για τους σκοπούς της ενίσχυσης των επενδύσεων και του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών. Στο στόχο αυτό συμβάλλει και το Ιταλοελληνικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με τα γραφεία του σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Υπό τον συντονισμό της Ιταλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, κάθε παράγοντας στο σύστημα της χώρας δεσμεύεται να συνεργαστεί και να κάνει αυτό που του αναλογεί, με στόχο την περαιτέρω αύξηση των επιχειρηματικών ευκαιριών για Ιταλούς και Έλληνες επενδυτές και τη συμβολή στη συνεργασία που συνδέει τις δύο χώρες μας.

7.Ποια ήταν η καλύτερη στιγμή της V.Ships Greece;

Τέλειωσα τη σχέση μου με τη V.Ships μετά από 26 χρόνια, το 2016 και έχω συνταξιοδοτηθεί από το 2020. Η έκρηξη, όπως χαρακτηρίστηκε, πραγματοποιήθηκε χάρη στη συνεργασία, που ξεκίνησε το 2013, με έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες πλοιοκτήτες, την εταιρεία «Costamare» και στη συνέχεια επεκτάθηκε και σε άλλους σημαντικούς Έλληνες εφοπλιστές. Αυτό επέτρεψε στον αριθμό των πλοίων που διαχειρίζεται η V.Ships Greece να αυξηθεί σημαντικά, τετραπλασιάζοντας επίσης τον αριθμό του προσωπικού που απασχολείται στο γραφείο.

Αυτό έδωσε ώθηση να ξεκινήσει η V.Ships Greece προς μια μεγάλη επέκταση της επιχείρησης, των υπό διαχείριση πλοίων και του προσωπικού που απασχολούνται στα γραφεία της εταιρείας. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο του 2023 η V.Ships Greece έλαβε την επάξια και περίφημη αναγνώριση ως το καλύτερο κεντρικό γραφείο διαχείρισης πλοίων στον Πειραιά και την Ελλάδα, από τους κριτές της επιτροπής «Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2023».

8.Una faccia una razza, συμφωνείτε με αυτόν τον αφορισμό;

Φυσικά ναι. Η Ιταλία και η Ελλάδα μοιράζονται κοινές ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες που έχουν επηρεάσει η μία την άλλη, με αμοιβαία οφέλη και αποτελούν τη βάση των στενών δεσμών φιλίας και εταιρικής σχέσης που εκφράζονται ακόμη και σήμερα σε πολλούς τομείς. Η παρουσία του ελληνικού πολιτισμού στην Ιταλία είναι πολύ έντονη και μάλιστα απτή, για παράδειγμα στη μνημειακή και αρχαιολογική κληρονομιά της «Magna Graecia» στη νότια Ιταλία, από τους ναούς του Agrigento και του Paestum, μέχρι τα περίφημα Riace Bronzes, τελειώνοντας με τα πολυάριθμα ευρήματα από την αρχαία Ελλάδα που φυλάσσονται σε πολλά μουσεία. Ακόμη και σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του τοπικού πολιτισμού: υπάρχουν περιοχές, για παράδειγμα στην Καλαβρία, όπου ομιλείται η διάλεκτος “Grecanico”, που δεν είναι τίποτα άλλο από μια διάλεκτο της νεοελληνικής γλώσσας, όπως στη Marche της Καμπανίας, Puglia, Basilicata ή στη Σικελία, όπου οι πόλεις και οι κάτοικοι έχουν ονόματα ελληνικής καταγωγής. Η ιστορία της Ιταλίας είναι γεμάτη αναφορές στον ελληνικό πολιτισμό, καθώς ο τρόπος ζωής στη Νότια Ιταλία αντανακλά σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωής στην Ελλάδα.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ