Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΙσχυρή ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα - Το 100% άγγιξαν οι ναυλώσεις...

Ισχυρή ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα – Το 100% άγγιξαν οι ναυλώσεις το 2022

Μία νέα εποχή για τα τουριστικά δεδομένα της χώρας μας αναμένεται να σηματοδοτήσει για το 2023 η ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον Αντώνη Στελλιάτο, ο οποίος επανεξελέγη την περασμένη Κυριακή στην προεδρία της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), το 2023 θα είναι μία πολύ καλή χρονιά για τη χώρα μας που δεν θα έχει προηγούμενο.


Ωστόσο παρατηρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα σκάφη που δραστηριοποιούνται στο ελλαδικό χώρο είναι το θέμα της έλλειψης θέσεων ελλιμενισμού.

Δηλώνει ότι πολλά από τα σκάφη που δεν βρίσκουν θέσεις σε εγκαταστάσεις τα οποία δεν είναι δηλωμένα ως τουριστικά λιμάνια, είτε σταθμεύουν σε καρνάγια ή σε λιμάνια που δεν προσφέρουν υπηρεσίες αντίστοιχες μιας μαρίνας.

Ρεκόρ οι ναυλώσεις
Τονίζει ότι το 2022 οι ναυλώσεις των σκαφών ιστιοφόρων και καταμαράν στη χώρα μας, που ανέρχονται σε 5.500, άγγιξαν το 100% έως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ προσθέτει ότι αν δεν υπάρξει κάποιος απρόβλεπτος παράγοντας σε σχέση με νέα περιοριστικά μέτρα για τα κρούσματα πανδημίας covid από την Κίνα, η Ελλάδα μπαίνει δυναμικά στον στίβο της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Δημοφιλείς προορισμοί

“Το 2023 θα είναι μια χρονιά ρεκόρ”, τονίζει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί το 2022 ήταν οι Κυκλάδες αλλά και το Ιόνιο που λόγω και του ανοίγματος του Ισθμού της Κορίνθου, πρόσφεραν στους περισσότερους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο μια ανεπανάληπτη εμπειρία.

Αναφερόμενος στις επιπτώσεις στον κλάδο από τον ρωσο – ουκρανικό πόλεμο είπε ότι υπήρξαν πολλές ακυρώσεις ναυλοσυμφώνων από Ρώσους και Ουκρανούς αλλά και Αμερικανούς ναυλωτές, χωρίς ωστόσο αυτό να έχει αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα.

Σχετικά με το κόστος των ναυλώσεων, ο κ. Στελλιάτος λέει ότι η ναύλωση ενός καταμαράν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα ανέρχεται σε 5.000 με 10.000 ευρώ την εβδομάδα και για ένα ιστιοπλοϊκό από 3.500 έως 4.500 ευρώ την εβδομάδα, τιμές στις οποίες δεν περιλαμβάνονται πλήρωμα ή skipper (πλοηγός σκαφών αναψυχής).

Τα προβλήματα

Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ αναφερόμενος στο νέο νόμο για το yachting που ψηφίστηκε τον Απρίλιο στη Βουλή, είπε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση βοηθάει στην ανάπτυξη του κλάδου ωστόσο εξέφρασε τη διαφωνία του με δύο συγκεκριμένα άρθρα της νομοθετικής ρύθμισης (8 και 9), με τα οποία όπως δηλώνει δίνεται το δικαίωμα σε σκάφη με τρίτη σημαία να κάνουν ναυλώσεις στην Ελλάδα χωρίς να διαθέτουν επαγγελματική άδεια και φορολογικό αντιπρόσωπο, ενώ προσθέτει ότι τα σκάφη αυτά δεν πληρώνουν ΝΑΤ και έχουν και μειωμένο ΦΠΑ.

Υπογραμμίζει ωστόσο ότι από την άλλη πλευρά για κάθε ναυλοσύμφωνο που συνάπτουν τα 5.500 ελληνικά σκάφη αυτό πηγαίνει στην εφορία, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΔΑΕ), στο λιμεναρχείο και στο υπουργείο Ναυτιλίας.

Ο κ. Στελλιάτος τονίζει ότι ο κλάδος των επαγγελματικών σκαφών προσφέρει στην ελληνική οικονομία το 1,42% του ΑΕΠ, ενώ ανέφερε ότι το 2022 δόθηκαν 30 εκατ. ευρώ στο ΝΑΤ και 10 εκατ. ευρώ στον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Σημειώνεται ότι στον ΕΦΚΑ περιλαμβάνονται τα πληρώματα για τα σκάφη κάτω από 24 μέτρα που δεν χρειάζονται ναυτολόγιο.

Οι θέσεις ελλιμενισμού που υπάρχουν διαθέσιμες στην Ελλάδα καλύπτουν μόνο το 41,8% του υπόλοιπου στόλου σκαφών αναψυχής.

Από ό,τι φαίνεται, τα υπόλοιπα σκάφη βρίσκουν θέσεις σε εγκαταστάσεις που δεν είναι δηλωμένες ως τουριστικοί λιμένες (πάνω από 40 λιμάνια στην Ελλάδα εξυπηρετούν και σκάφη αναψυχής, έστω και χωρίς να τους προσφέρουν υπηρεσίες αντίστοιχες μιας μαρίνας), είτε στα επονομαζόμενα “ορφανά λιμάνια” που δεν είναι καθόλου καταγεγραμμένα.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ