Στο τεράστιο εκτόπισμα της ελληνικής βιομηχανίας μαρμάρου που έχει καταστήσει τη χώρα μας την 4η μεγαλύτερη δύναμη εξαγωγών στον κόσμο αναφέρθηκε η κα Ιουλία Χαϊδά, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης (ΣΕΜΜΘ) και αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Ικτίνος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο κινεζική κρατικό τηλεοπτικό σταθμό CGTN.
Όπως τονίστηκε στη συνέντευξη, η Ελλάδα εξάγει το 76% της παραγωγής της σε περίπου 120 χώρες του κόσμου, κάτι που μεταφράζεται σε 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμια ζήτηση για ελληνικό μάρμαρο, ενώ ο κλάδος απασχολεί 6.500 εργαζόμενους άμεσα με τη συνολική συνεισφορά του στην απασχόληση να φτάνει στους 18.000 εργαζόμενους.
«Η βιομηχανία μαρμάρου στην Ελλάδα είναι πολύ σημαντική για την οικονομία της χώρας», σημειώνει η κα Χαϊδά (φωτό) συμπληρώνοντας πως «το μάρμαρο είναι στη 12η θέση στις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και αυτό γιατί επικεντρωνόμαστε στην εξαγωγή του.
«Για να καταλάβετε πόσο σημαντικό είναι», τονίζει η κα Χαϊδά, «για κάθε ευρώ που προέρχεται από την παραγωγή του μαρμάρου, συνεισφέρουμε περίπου 2,19 ευρώ στην οικονομία, δηλαδή έχουμε υπερδιπλάσια συνεισφορά. Μας αρέσει να λέμε ότι το μάρμαρο είναι ένα από τα καλύτερα προϊόντα που εξάγουμε στον κόσμο».
Το 2021, η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου κατέγραψε άνοδο 25% στις εξαγωγές σε σύγκριση με το 2020. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, ο κλάδος αντιμετώπισε προκλήσεις που τον ανάγκασαν να κοιτάξει πέρα από τα σύνορά του για να επιβιώσει. Τώρα, περίπου το 50% του εξαγώγιμου μαρμάρου της Ελλάδας πηγαίνει στην Κίνα, με το ποσοστό να αγγίζει το 80% όταν πρόκειται για ακατέργαστο μάρμαρο.
«Εξάγουμε το ελληνικό μάρμαρο στην Κίνα για περισσότερα από 30 χρόνια», επισημαίνει η κα Χαϊδά. «Αλλά τα μεγέθη ξεκίνησαν να αυξάνονται μετά το 2005, όταν η κινεζική κυβέρνηση άνοιξε περισσότερο την αγορά σε εμάς με κάποιες ιδιωτικοποιήσεις και με αντίστοιχη άνοδο του κατασκευαστικού τομέα. Πολλές από τις εταιρείες στην Κίνα που εισάγουν από εμάς αγοράζουν ακατέργαστο μάρμαρο και είτε το χρησιμοποιούν για εγχώρια έργα, είτε το μεταπωλούν. Το να πάρουμε μερίδιο από την κινεζική αγορά με τα μάρμαρά μας είναι μια ελληνική ιστορία επιτυχίας», καταλήγει η κα Χαϊδά.
Η ελληνική βιομηχανία μαρμάρου δεσμεύεται να αυξήσει την παραγωγή της, καθώς τα προϊόντα της είναι δημοφιλή εδώ και χιλιάδες χρόνια και η ζήτηση συνεχίζει να αυξάνεται, συμπληρώνει το ρεπορτάζ, καταλήγοντας ότι «λέγεται πως η ελληνική ιστορία είναι χαραγμένη στο μάρμαρο, αλλά όπως δείχνουν οι αριθμοί, το ίδιο συμβαίνει και με την ελληνική οικονομία».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ρεπορτάζ ξεκινά με αναφορά στον Παρθενώνα: «Στον ψηλότερο λόφο της Αθήνας, ο Παρθενώνας χτίστηκε πριν από 25 αιώνες αφιερωμένος στη θεά Αθηνά. Τα ερείπια της πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO έχουν επιβιώσει από πολλούς πολέμους, την άνοδο και την πτώση αυτοκρατοριών αλλά και από φυσικές καταστροφές. Σήμερα, το υλικό του μαρμάρου που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομική ευημερία της χώρας».