Για την εξέχουσα θέση που έχει η ελληνική ναυτιλία παγκοσμίως μίλησαν στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, κατά την πρώτη ημέρα των εργασιών, η Αλεξία Ιγγλέση, Director Alberta Shipmanagement Ltd Greece, ο Χρήστος Μάγκος, διευθύνων σύμβουλος, Interunity Management Corporation και η Αμαλία Μήλιου – Θεοχαράκη, εμπορική διευθύντρια, Teo Shipping Corporation Greece και ο Ρομπέρτο Κούστας, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, DEEP SEA TECHNOLOGIES Greece).
«Η ελληνική ναυτιλία έχει ιστορία πάνω από 200 χρόνια και η τεχνογνωσία πέρασε μέσα στα χρόνια από γενιά σε γενιά. Η ελληνική ναυτιλία είχε το προνόμιο να προσαρμόζεται σε κάθε είδους συνθήκη» τόνισε η Αλεξία Ιγγλέση. Όπως σημείωσε η κ. Ιγγλέση, σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών του Φόρουμ, η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην κορυφή για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, όπως το know how των Ελλήνων που «ταξίδεψαν» τις γνώσεις τους από γενιά σε γενιά, τη γεωγραφική θέση της χώρας που οδήγησε τους Έλληνες προς τη θάλασσα αλλά και την προσαρμοστικότητα που παρουσιάζει η ελληνική ναυτιλία σε κάθε είδους συνθήκη. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις σημαντικότερες ημερομηνίες της ελληνικής ναυτιλίας από το 1774 και τη Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, μέχρι τη σπουδαία επιρροή που άσκησε η ελληνική ναυτιλία κατά τη διάρκεια των παγκόσμιων πολέμων και την κορυφαία θέση που κατέχει ακόμα και σήμερα.
Με τη σειρά της, όπως σημειώνεται, η Αμαλία Μήλιου – Θεοχαράκη υπερθεμάτισε τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα στην εξέλιξη της ελληνικής ναυτιλίας, τονίζοντας πως η «ναυτιλία εξαρτάται από την ικανότητα, τις δράσεις και τον επαγγελματισμό όσων ασχολούνται με αυτήν». Σε άλλο σημείο της ομιλίας της αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η ναυτιλία την εποχή του κορονοϊού και στάθηκε στους «ήρωες» που δούλεψαν υπό αντίξοες συνθήκες για να κρατήσουν τη ναυτιλία όρθια, ενώ προέβλεψε ότι τα cargo θα γνωρίσουν ανάπτυξη 6-7% το 2021. «Η τεχνολογία βοηθάει τη ναυτιλία με δεδομένα σε πραγματικό χρόνο (real time data) και μπορεί να αποτρέψει ανθρώπινα λάθη, ωστόσο να μην ξεχνάμε ότι η τεχνολογία ελέγχεται από ανθρώπους. Όσο η σχέση τεχνολογίας – ανθρώπων περιπλέκεται τόσο θα χρειάζεται ακόμα περισσότερες ικανότητες για να είναι διαχειρίσιμη. Από την άλλη, δεν μπορούμε να βασιζόμαστε μόνο σε αυτή» τόνισε η κα Μήλιου – Θεοχαράκη.
Ο κ. Κούστας, με τη σειρά του, τόνισε τη σημασία της τεχνολογίας στην εποχή του κορονοϊού και πόσο κρίσιμο είναι να υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε «να αντεπεξέλθεις στις προκλήσεις της εποχής», ενώ υπογράμμισε πως η πανδημία έφερε πιο κοντά την τεχνολογία στη ναυτιλία. «Ο κορονοϊός δημιούργησε την ανάγκη των εταιρειών να επικοινωνούν με τα πληρώματα που είναι απομακρυσμένα με το “δώρο” της τεχνολογίας» είπε ο κ. Κούστας. Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, εξήρε τη σημασία των έξυπνων τεχνολογιών για τη ναυτιλία λέγοντας πως «οι έξυπνες τεχνολογίες πρέπει να οδηγήσουν σε έξυπνες αποφάσεις και έξυπνες δράσεις».
Τέλος, ο κ. Μάγκος έθεσε ως ύψιστη προτεραιότητα για τη ναυτιλία το περιβάλλον, την άποψη του οποίου ενστερνίστηκε η κα Ιγγλέση, η οποία τόνισε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι οι νέες πηγές καυσίμων. «Η ναυτιλία πρέπει να βρει τα επόμενα χρόνια ένα καινούριο καύσιμο που θα μας φέρει πιο κοντά σε μηδενικές εκπομπές ρύπων» προσέθεσε.
Λίγο αργότερα σε συζήτηση για το πώς η Κίνα έγινε τα τελευταία 20 χρόνια «γίγαντας» στη ναυπήγηση πλοίων, η Μυρτώ Καλουπτσίδη, επίκουρος καθηγήτρια του Τμήματος Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, ανέφερε πως η «Κίνα τα τελευταία 20 χρόνια έχει προσπεράσει στον τομέα αυτό τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία». Πώς έγινε αυτό; Όπως ανέφερε η κα Καλουπτσίδη, η Κίνα το έβαλε στο κέντρο των προτεραιοτήτων της και πήρε μέτρα γι’ αυτό, όπως π.χ. οι επενδύσεις και ο εύκολος και φθηνός δανεισμός από τράπεζες. Παράλληλα, επένδυσαν και στην παραγωγή πλοίων, συμπλήρωσε. «Το πιο σοκαριστικό από όλα είναι όχι ότι έγινε υπερδύναμη, αλλά το πόσο σύντομα το κατάφερε» σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε και στον σχεδιασμό της Κίνας για τα επόμενα 20 χρόνια. «Η Κίνα θα συνεχίσει να επενδύει στη ναυπήγηση ενώ βάζει στο τραπέζι και άλλους τομείς, όπως η ρομποτική».