Παρασκευή, Ιανουάριος 31, 2025
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΚΗΗ ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στο επίκεντρο ημερίδας που πραγματοποίησε η ΚΕΔΕ

Η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στο επίκεντρο ημερίδας που πραγματοποίησε η ΚΕΔΕ

Η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στην Ελλάδα και τα οφέλη που θα προκύψουν για τις τοπικές κοινωνίες ήταν το αντικείμενο ημερίδας της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) με αφορμή την υλοποίηση των τριών διαδρομών του ευρωπαϊκού ποδηλατικού δικτύου (Eurovelo), που διατρέχουν τη χώρα μας.

Όπως αναφέρθηκε, το ευρωπαϊκό ποδηλατικό δίκτυο Eurovelο σχεδιάστηκε το 1995 από Δανούς ποδηλάτες, έχει 19 διαδρομές σε 17 ευρωπαϊκές χώρες, καλύπτοντας 92.000 χιλιόμετρα εκ των οποίων το 66% είναι έτοιμο προς χρήση, ενώ το 37% έχει ήδη σήμανση. Οι διαδρομές που διασχίζουν τον ελλαδικό χώρο διατρέχουν πάνω από 50 δήμους και αναπτύσσονται ως εξής: η Διαδρομή 13 ξεκινάει από τον Προμαχώνα του δήμου Σινικής Σερρών και φθάνει έως τις Καστανιές Έβρου, η Διαδρομή 8 ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και μέσω Ρίου Αντιρρίου καταλήγει στην Αθήνα, ενώ η Διαδρομή 11 ξεκινά από τη συνοριακή γραμμή Ευζώνων, διατρέχει την Κεντρική Ελλάδα και καταλήγει επίσης στην Αθήνα.

Η ημερίδα διεξήχθη στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Υποδομών & Μεταφορών, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, και Τουρισμού, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της ΜΚΟ «Πόλεις για Ποδήλατο». 

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου τόνισε την ανάγκη η χώρα να ξεφύγει από το καθιερωμενο τουριστικό μοντέλο και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του εναλλακτικού τουρισμού για τον οποίο εξεφρασε τη βεβαιοτητα ότι θα αναδειχτούν από αυτές τις τρεις διαδρομες. Ανέφερε ότι η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας των οχημάτων στις πόλεις από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα που προβλέπει νομοσχέδιο για τον νεο ΚΟΚ θα συμβάλει στην ανάπτυξη εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως η πεζοπορία και η χρήση ποδηλάτων, πατινιών κ.λπ.

Επισήμανε ότι η ανάπτυξη των ποδηλατικών διαδρόμων είναι μια καλή ευκαιρία για να αλλάξει η κουλτούρα μετακινήσεων στις πόλεις μας και τόνισε ότι είναι καθοριστικής σημασίας η συμβολή των δήμων σε αυτή την προσπάθεια. 

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι ο δήμος Κάτω Νευροκοπίου είναι ο μόνος δήμος που έχει ολοκληρώσει τις εργασίες και τα έργα της ποδηλατικής διαδρομής.

Ο κ. Οικονόμου ανέφερε ακόμη ότι σε σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί στις 4 Φεβρουαρίου με εκπροσώπους των δήμων όπου θα διασχίσει ο Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας θα ζητηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων.

Ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος Ευθύμιος Μπακογιάννης, επισήμανε ότι στην Ελλάδα αναλογεί ένα πάτα πολύ μικρό κομμάτι από τον ετήσιο τζίρο της Ευρώπης από τον ποδηλατικό τουρισμό. Πρόσθεσε ότι η χώρα μας μπορεί να μπει στον χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού με μικρές παρεμβάσεις και εκμεταλλευόμενη το κλίμα με τις 280 ημέρες ηλιοφάνειας τον χρόνο. 

Όπως είπε, το κόστος υλοποίησης για όλο αυτό το δίκτυο δεν είναι μεγάλο, ενώ πιο δύσκολο είναι το αποφασιστικό σκέλος και η διοικητική ωρίμανση παρά η η υλοποίηση του έργου.

Ανέφερε ότι για την πληροφοριακή σήμανση βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στις τρεις ποδηλατικές διαδρομές έχει εκπονηθεί μελέτη, η οποία θα θεσμοθετηθεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση, προκειμένου να επιταχυνθούν οι σχετικές αδειοδοτήσεις.

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου τόνισε ότι με αυτή την πρωτοβουλία «η Ελλάδα αγκαλιάζει την αυξανόμενη ζήτηση για τον ποδηλατικό τουρισμό και ενισχύει τη θέση της ως ηγέτη στον αειφόρο τουρισμό προσφέροντας στους ταξιδιώτες την ευκαιρία να γνωρίσουν τις ελληνικές ομορφιές στηρίζοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες». Πρόσθεσε λέγοντας ότι «με τις συνεχείς επενδύσεις που βελτιώνουν το δίκτυο Eurovelo στοχεύουμε να αναδείξουμε την Ελλάδα κορυφαία επιλογή για τους λάτρεις της ποδηλασίας παγκοσμίως». 

Τη σημασία που έχει η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στην οικονομική και όχι μόνο ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών ανέδειξε ο Σπύρος Παπαγεωργίου, εκπρόσωπος του Οργανισμού «Πόλεις για το Ποδήλατο».

Όπως εξήγησε, η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού αφορά ταξίδια που έχουν τουλάχιστον μία διανυκτέρευση και που κύριος σκοπός των επισκεπτών στον τόπο των διακοπών τους είναι να κάνουν ποδήλατο. 

Ο ποδηλατικός τουρισμός, όπως είπε, απαιτεί μικρές παρεμβάσεις, αλλά τα έσοδα είναι πάρα πολλά όπως αποδεικνύει η τελευταία μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2012, σύμφωνα με την οποία τα έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό είναι 44 δισ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα της κρουαζιέρας 39 δισ. ευρώ. 

Όπως είπε, το 2023 37,7 εκατ. Γερμανοί, δηλαδή ο μισός πληθυσμός της χώρας, χρησιμοποίησε ποδήλατο στη διάρκεια των διακοπών του. Τα τελευταία τρία χρόνια 29 εκατομμύρια πολίτες έχουν κάνει ποδηλατικές διακοπές και από αυτούς σχεδόν οι μισοί μόνο το 2023.

Οι διακοπές τους κράτησαν τουλάχιστον κατά μέσο όρο έξι μέρες, ενώ ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από όσα ξοδεύουν οι επισκέπτες με άλλο μέσο. Ενδεικτικό της ταχείας ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού, όπως ανέφερε ο κ. Παπαγεωργίου είναι ότι η Δανία το 2023 είχε έσοδα 2,8 δισ. ευρώ, ενώ η Ιταλία 5,5 δισ. ευρώ τα οποία ήταν αυξημένα κατά 35% σε σχέση με το 2022.

Ο ίδιος επικαλέστηκε μελέτες σύμφωνα με τις οποίες ποδηλατεί τακτικά το 58% των Ολλανδών, το 36% των Γερμανών και των Δανών, το 31%των Σουηδών και το 30%των Φινλανδών.

Ανάλογη είναι η ανάπτυξη και της βιομηχανίας κατασκευής ποδηλάτων καθώς ενώ το 2021 άξιζε περίπου 60 δις ευρώ, το 2023 κόστιζε 138 δισ. ευρώ.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ