Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΕπενδυτικό «κρεσέντο» σε ναυπηγήσεις πλοίων

Επενδυτικό «κρεσέντο» σε ναυπηγήσεις πλοίων

Δραστήριοι παραμένουν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2024, όπου παρά τις τιμές ναυπηγήσεων, που καταγράφουν σημαντικές αυξήσεις και την αβεβαιότητα σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, συνεχίζουν να ηγούνται της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς, επενδύοντας σε πράσινα πλοία. 

Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers, οι “Greeks” έχουν επενδύσει στην κατασκευή 208 πλοίων το πρώτο εννεάμηνο του έτους. 

Ειδικότερα και σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν προχωρήσει μέχρι στιγμής σε: 

-37 παραγγελίες για φορτηγά πλοία (2 x Capesize, 20 x Kamsarmax, 10 x Ultramax και 5 x Handysize). 

-112 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια (9 x VlCC, 26 x Suezmax, 19 Aframax/LR2, 14 x Panamax/LR1, 24 x MR2, 13 x MR1, 7 x Small Tankers). 

-28 παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής (20 x Neo-Panamax, 4 x Panamax, 4 x Feeder). 

-6 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους μέχρι στιγμής για πλοία μεταφοράς LNG (6 x LNG 141k-200k cbm) και 

-25 παραγγελίες εντός του τρέχοντος έτους (11 x VLGC, 9 x MGC, 2 x Handy LPG, 3 x Small LPG). 

Γενικότερα, στα φορτηγά πλοία, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε DWT ανέρχεται στο 10,3%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 8%. 

Το 32% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών μαζικής μεταφοράς έχει τοποθετηθεί εντός του 2024 (8 x VLOC, 32 x Newcastlemax, 9 x Capesize, 30 x P-Panamax, 118 x Kamsarmax, 3 x Panamax, 158 x Ultramax, 2 x Supramax, 61 x Handysize, 9 x Small Bulkers). 

Το 13% των πλοίων μεταφοράς χύδην που παραγγέλθηκαν το 2024 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2028 ή μετά. 

Παράλληλα: 

– Στα δεξαμενόπλοια, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε DWT ανέρχεται στο 13,2%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 6,2%. 

– Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε TEU διαμορφώνεται στο 24,9%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 26,7%. 

Στα LNG, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο ως προς το CBM είναι 52,4%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 52,6%. 

Στα LPG, η τρέχουσα αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε όρους CBM ανέρχεται στο 39,4%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 24%. 

Ενδεικτικά, σε συνεχή πορεία επέκτασης, αλλά και ανανέωσης του στόλου του βρίσκεται ο Γιώργος Προκοπίου. Σύμφωνα με τους Clarksons, η Dynacom Tankers προχώρησε σε παραγγελία στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries για τέσσερα 

suezmax, χωρητικότητας 158,000 dwt. Το κόστος ανέρχεται στα 83 εκατ. δολάρια για το κάθε πλοίο με την παράδοσή τους να προγραμματίζεται για το 2027. Το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου περιλαμβάνει πλέον περισσότερα από 70 πλοία, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα τύπων, από VLCCs έως LNG carriers και bulk carriers. 

Νέα πλοία από κινεζικά ναυπηγεία παρήγγειλε η Horizon Tankers, συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού, προκειμένου να επεκτείνει τον MR στόλο του. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η ναυτιλιακή εξάσκησε ενεργοποίησε option στα ναυπηγεία Zhoushan Changhong International Shipyard για δύο νέα πλοία μεταφοράς χημικών/προϊόντων χωρητικότητας 50.000 dwt. Η παράδοσή τους αναμένεται τέλη του 2026 με αρχές του 2027. 

Επενδύσεις $18 δισ. σε πλοία μεταφοράς αερίου 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, από το 2021 μέχρι σήμερα, έχουν δαπανήσει ένα ποσό τουλάχιστον 18 δισ. δολαρίων σε νεότευκτα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, καθώς οι εταιρείες διαφοροποιούν τα χαρτοφυλάκιά τους μακριά από τις παραδοσιακές κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, χύδην φορτηγών και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. 

Ειδικότερα, έρευνα της VesselsValue σημειώνει πως οι «Greeks» έχουν δώσει παραγγελίες αξίας 13.8 δισεκ. δολαρίων για 59 LNG carriers από το 2021 και γύρω στα 4 δισεκ. δολάρια για 41 LPG carriers, ενώ ταυτόχρονα έχουν ξοδέψει 12,2 δισεκ. δολάρια για 167 tankers, 4.1 δισεκ. δολάρια για 109 bulkers και 3,1 δισεκ. δολάρια για containerships. 

«Σε μια δεκαετία που ορίζεται από ασταθείς αγορές και σεισμικές αλλαγές στη δυναμική της ναυτιλίας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν προχωρήσει σε δυνατές επενδύσεις που θα μπορούσαν να διαμορφώσουν το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου», ανέφερε ο Dan Nash, Associate Director of Valuation & Analytics της VesselsValue. 

Σύμφωνα με την έρευνα, η Capital Ship Management, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, είναι η εταιρεία με τις περισσότερες σχετικές επενδύσεις, με 15 μεγάλα πλοία LNG, δύο πολύ μεγάλα αμμωνιοφόρα (VLAC), οκτώ μεσαία πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (MGC) και τέσσερα πλοία μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα (CO2), με συνολική δαπάνη 4,7 δισ. δολάρια. 

Την Capital ακολουθεί η Maran Gas Maritime του ομίλου Αγγελικούση, με συνολική δαπάνη 3,3 δισ. δολάρια που περιλαμβάνει 15 μεγάλα πλοία LNG. Τρίτη είναι η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη, η οποία έχει δαπανήσει 3 δισ. δολάρια για 12 πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (VLGC), δύο MGC, δύο VLAC και έξι μεγάλα πλοία LNG. 

Στα 90 εκατ. δολάρια η μέση τιμή ενός νεότευκτου πλοίου 

Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση της αξίας των νεότευκτων πλοίων, όπου καταγράφεται εντυπωσιακή άνοδος το 2024, με τη μέση τιμή τους να φτάνει τα 90 εκατ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 30% σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ του 2022 και πολύ υψηλότερα από τα 50 εκατ. δολάρια της τελευταίας δεκαετίας. 

«Οι τιμές των νεότευκτων παραμένουν αυξημένες, με συνεχή στήριξη από τον ισχυρό όγκο παραγγελιών, τη σταθερή προθεσμιακή κάλυψη και τις πληθωριστικές πιέσεις 

στα ναυπηγεία», σημειώνει η Clarksons και προσθέτει πως «η συνεχής αύξηση αυτή αντικατοπτρίζει τη δυναμική της ναυπηγικής αγοράς και την έντονη ζήτηση για νέα πλοία, παρά τις προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία παραμένει κατακερματισμένη. Η εξήγηση για αυτή την αύξηση της αξίας εντοπίζεται στην ισχυρή ζήτηση για πλοία υψηλότερης τεχνολογίας και μεγαλύτερου μεγέθους, καθώς και στην αυξανόμενη ανάγκη για αποδοτικότερα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. 

Ωστόσο, η υψηλή δραστηριότητα παραγγελιών πιέζει τη διαθέσιμη χωρητικότητα των ναυπηγείων και αυξάνει τους χρόνους παράδοσης, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις στο κόστος παραγωγής συνεχίζουν να επηρεάζουν την αγορά. 

Ωστόσο, η ανάγκη για ανανέωση του στόλου και η μετάβαση σε πιο βιώσιμα και τεχνολογικά προηγμένα πλοία φαίνεται να καθοδηγούν την επενδυτική δραστηριότητα στον τομέα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να στραφούν σε πιο αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία». 

Σημειώνεται πως οι Έλληνες εφοπλιστές επιλέγουν κυρίως για τις ναυπηγήσεις τους τα ναυπηγεία της Κίνας, της Νοτίου Κορέας και της Ιαπωνίας.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ