Βαρύ φορτίο, παρά τις επιδοτήσεις, καλούνται να σηκώσουν λόγω ενεργειακού κόστους οι βιομηχανίες, ειδικά αυτές της μέσης τάσης, που έχουν και μικρά περιθώρια διμερών διαπραγματεύσεων για τις τιμές με τους παρόχους.
Είναι ενδεικτικό η μέση τιμή της Αγοράς Επόμενης Ημέρας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας κλείνει για τον Δεκέμβριο κοντά στα περίπου 28ο ευρώ/MWh. Ωστόσο στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος της Αγοράς Εξισορρόπησης που είναι της τάξεως των 20 ευρώ/MWh όπως και το κόστος των αποκλίσεων δηλαδή επιπλέον περίπου 5 ευρώ/MWh.
Αυτή η εικόνα δε φαίνεται να έχει δραστικές αλλαγές το επόμενο έτος παρά τις ενδείξεις ότι τον Ιανουάριο οι τιμές ρεύματος θα αποκλιμακωθούν. Ωστόσο οι διακυμάνσεις και οι ευμετάβλητες τιμές, που ήδη, ακόμη και μειωμένες υπερβαίνουν κατά πολύ τα προ κρίσης επίπεδα, δεν αφήνουν περιθώρια για εφησυχασμό.
Ήδη ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα ανακοινώνοντας τις επιδοτήσεις για τον Ιανουάριο, την προηγούμενη εβδομάδα, έστειλε ένα μήνυμα ενισχυμένης στήριξης όλων γενικά των επιχειρήσεων με την αύξηση της οριζόντιας επιδότησης για τον Ιανουάριο στα 134 ευρώ/MWh (από 34 ευρώ/ΜWh που ήταν το Δεκέμβριο) για όλα τα επαγγελματικά τιμολόγια μέσης και υψηλής τάσης.
Άλλα μέτρα
Παράλληλα εξετάζεται ένα πακέτο με στόχευση την ενεργοβόρο βιομηχανία, το οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες θα έχει στο επίκεντρο την σύναψη μακροχρόνιων συμβολαίων προμήθειας ενέργειας (PPA), τα οποία θα προσφέρουν στις επιχειρήσεις έντασης ενέργειας όχι μόνο ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας, αλλά και δυνατότητα για μεσο – μακροπρόθεσμο προγραμματισμόγια το ενεργειακό τους κόστος.
Να σημειωθεί ότι εντός των πρώτων μηνών του 2023 λήγουν οι συμβάσεις προμήθειας ρεύματος με σταθερές τιμές που είχαν συνάψει με τη ΔΕΗ και η πρόθεση του μεγαλύτερου “παίκτη” στην αγορά ενέργειας είναι να ακολουθήσει μια πολιτική που θα διασφαλίζει πωλήσεις ρεύματος σε τιμές που δε θα είναι κάτω του κόστους, όπως συχνά συνέβαινε στο παρλεθόν. Ωστόσο αυτό αυτόματα εκτινάσσει τα κόστη στη βιομηχανία που αναζητά διέξοδο και διασφαλίσεις ανταγωνιστικότητας.
Στο φόντο αυτό με βάση πληροφορίες τα συναρμόδια υπουργεία Ενέργειας και Οικονομικών εξετάζουν το πλαίσιο που θα διευκολύνει τη βιομηχανία να συνάψει PPA τόσο με τη ΔΕΗ όσο και με τους παραγωγούς ΑΠΕ, καθώς στην παρούσα φάση, ο τρόπος εφαρμογής του πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά και η μη εξαίρεση των PPA από αυτό ουσιαστικά «μπλοκάρει», όπως μετ΄ επιτάσεως τονίζεται από τη βιομηχανία, την εφαρμογή των εν λόγω συμβολαίων.
Με βάση δε αναφορές των εκπροσώπων της ενεργοβόρου βιομηχανίας θα πρέπει ο τρόπος εφαρμογής του πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας να αλλάξει γιατί αφενός είναι συμβατός με τον Κανονισμό της ΕΕ (2022/1854) κι αφετέρου γιατί δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Όπως αναφέρεται, ο Κανονισμός προβλέπει ότι όταν το πλαφόν εφαρμόζεται σε μια διμερή σύμβαση, πρέπει να εφαρμόζεται στα πραγματικά έσοδα του παραγωγού και όχι στα προσωρινά, ήτοι μετά την εκκαθάριση της συναλλαγής.
Οι διαβουλεύσεις αφορούν στο πώς ακριβώς θα εφαρμοστούν αυτές οι αλλαγές και τι είδους εγγυήσεις θα δοθούν για τα PPA που θα συναφθούν.
Κρατικές ενισχύσεις
Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν ότι από τη βιομηχανία προτείνεται η αξιοποίηση του προσωρινού καθεστώτος κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη στήριξη των επιχειρήσεων που πλήττονται από την ενεργειακή κρίση.
Υπενθυμίζεται ότι το νέο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 23 Μαρτίου 2022 και δυο φορές στις 20 Ιουλίου και στις 28 Οκτωβρίου βάσει του άρθρου 107 της Συνθήκης, αναγνωρίζοντας ότι η οικονομία της ΕΕ αντιμετωπίζει σοβαρή διαταραχή.
Σύμφωνα με το νέο αυτό προσωρινό πλαίσιο τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν ενισχύσεις στις επιχειρήσεις τους για την αντιστάθμιση των υψηλών τιμών της ενέργειας. Οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγηθούν με οποιαδήποτε μορφή, και το κράτος μέλος μπορεί να αποζημιώσει εν μέρει τις εταιρείες, για πρόσθετες δαπάνες για ενέργεια λόγω έκτακτων αυξήσεων των τιμών του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας.