Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΕκκίνηση διαδικασιών για υποδομές αποθήκευσης ενέργειας κι επιδοτήσεις - Σε διαβούλευση πρόταση...

Εκκίνηση διαδικασιών για υποδομές αποθήκευσης ενέργειας κι επιδοτήσεις – Σε διαβούλευση πρόταση του ΥΠΕΝ

Σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και την Τρίτη 2 Μαΐου 2023, ώρα 12:00 μεσημβρινή έθεσε η Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχέδιο  Υπουργικής Απόφασης με θέμα: “Ανταγωνιστικές διαδικασίες για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας”, σύμφωνα με την υποπαρ. 2Α τους παρ. 2 του άρθρου 143ΣΤ του ν.4001/2011 (Α’ 179).

Ουσιαστικά είναι το πρώτο βήμα για την προώθηση αναγκαίων έργων αποθήκευσης ενέργειας. Μετά, δε, το πέρας της διαβούλευσης θα μπει σε τροχιά η διενέργεια της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας που μπορεί ανάλογα και των πολιτικών εξελίξεων να γίνει  μέχρι το τέλος Ιουνίου. Άλλωστε είναι μια δράση αναγκαία για την ευστάθεια του συστήματος που δοκιμάζεται από την αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο μίγμα ενεργειας της χώρας.

Με βάση, δε την πρόταση Απόφασης προβλέπεται η στήριξη ενός χαρτοφυλακίου έργων συνολικής ισχύος 1.000 Μεγαβάτ, μέσα από τρεις δημοπρασίες με τον πρώτο διαγωνισμό από τη ΡΑΑΕΥ να εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί έως τέλος Ιουνίου για έργα 400 MW. Η δεύτερη δημοπρασία αναμένεται να α διεξαχθεί στο τρίτο τρίμηνο του έτους, από την οποία θα προκριθούν έργα 300 MW. Στην, δε, τρίτη ανταγωνιστική διαδικασία, που αναμένεται έως το τέλος του έτους, αναμένεται να συμπεριληφθούν έργα τα οποία σχεδιάζεται να εγκατασταθούν στις πρώην λιγνιτικές περιοχές (Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη) ισχύος 300 MW.

Επίσης στην πρόταση Υπουργικής Απόφασης αναφέρεται ότι:

«Προκειμένου να διασφαλίζεται ικανοποιητικός βαθμός διασποράς των ενισχυόμενων Σ.Α.Η.Ε. στο σύνολο του Ε.Σ.Μ.Η.Ε., τίθεται περιορισμός στη μέγιστη ισχύ Ενισχυόμενων Σ.Α.Η.Ε. ανά Περιφέρεια, η οποία δεν θα υπερβαίνει τα 300 MW για έργα που επιλέγονται κατά την Α’ και Β’ Ανταγωνιστική Διαδικασία.

Ο περιορισμός αυτός λαμβάνεται υπόψη κατά την επιλογή Ενισχυόμενων Σ.Α.Η.Ε. στις εν λόγω Ανταγωνιστικές Διαδικασίες. Η υπολειπόμενη διαθέσιμη ισχύς ανά Περιφέρεια για τη Β’Ανταγωνιστική Διαδικασία ανακοινώνεται από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. πριν από την Προκήρυξη ή προβλέπεται στην Προκήρυξη αυτής της Ανταγωνιστικής Διαδικασίας.»


Καθορισμός του ύψους της επενδυτικής ενίσχυσης

Όπως, επίσης, τονίζεται:

1. Οι Κάτοχοι των Ενισχυόμενων Σ.Α.Η.Ε. που επιλέγονται από την Α’ και τη Β’ Ανταγωνιστική Διαδικασία λαμβάνουν επενδυτική ενίσχυση 200.000 ευρώ ανά μεγαβάτ (€/MW).

2.Για τη λήψη της επενδυτικής ενίσχυσης, ο Κάτοχος του Ενισχυόμενου Σ.Α.Η.Ε. υποχρεούται να καταθέσει εγγυητική επιστολή έντεχνης και έγκαιρης εκτέλεσης, εκδοθείσα από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Το απαιτούμενο ύψος της εγγυητικής επιστολής προσδιορίζεται στην Προκήρυξη της Ανταγωνιστικής Διαδικασίας.

Μάλιστα, η λειτουργική ενίσχυση θα ισχύει για 10  χρόνια από την έναρξη λειτουργίας κάθε μονάδας αποθήκευσης, με τον εκάστοτε επενδυτή της κάθε προκριθείσας μονάδας να υπογράφει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης  με τον ΔΑΠΕΕΠ. Η καταβλητέα ενίσχυση θα υπολογίζεται διακριτά για κάθε έργο, με στόχο να καλύψει τη διαφορά μεταξύ των ετήσιων Εσόδων Αναφοράς και των εύλογα αναμενόμενων καθαρών εσόδων αγοράς από τη συμμετοχή των έργων στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.

Δυνατότητα συμμετοχής στους διαγωνισμούς θα έχουν έργα που έχουν εξασφαλίσει Άδεια Αποθήκευσης, με ισχύ έως 100 MW και τα οποία τηρούν μία σειρά τεχνικών προδιαγραφών. Τα έργα που θα προκριθούν θα είναι εκείνα που θα διεκδικήσουν τη μικρότερη αποζημίωση, δηλαδή το μικρότερο ετήσιο Έσοδο Αναφοράς («ταρίφα»), εκφρασμένο σε ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κονδύλια που θα διατεθούν για την λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση των μονάδων αποθήκευσης με μπαταρίες προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης,  το σχέδιο της ΥΑ προδιαγράφει αυστηρές προθεσμίες παραδοτέων με τα έργα να έχουν υλοποιηθεί έως το τέλος του 2025.

Επιπροσθέτως, προκειμένου να διασφαλιστούν επαρκείς συνθήκες ανταγωνισμού, σε κάθε διαγωνισμό εφαρμόζεται όριο ελάχιστου αριθμού τεσσάρων συμμετεχόντων που δεν αποτελούν συνδεδεμένα μεταξύ τους πρόσωπα, ενώ τίθεται και μέγιστο όριο ισχύος συμμετοχής ανά συμμετέχοντα σε κάθε ανταγωνιστική διαδικασία που ορίζεται σε 25% της δημοπρατούμενης ισχύος, καθώς και μέγιστο όριο κατακύρωσης ανά συμμετέχοντα -σωρευτικό για την πρώτη και την δεύτερη ανταγωνιστική διαδικασία- που ορίζεται σε 100 MW.

Στο σχέδιο της ΥΑ ορίζεται επίσης  μία σειρά τεχνικών χαρακτηριστικών που θα πρέπει να πληρούν τα έργα για να «κλειδώσουν»  εγγυημένη τιμή αποζημίωσης. Εάν κατά τη δοκιμαστική λειτουργία των μονάδων που θα προκριθούν, διαπιστωθεί πως κάποιος σταθμός παραβιάζει αυτές τις προδιαγραφές, τότε θα μπορεί η ΡΑΑΕΥ με απόφασή της να τον απεντάξει από το σχήμα στήριξης.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ