Το πρώτο τρίμηνο του 2022 έφτασε στο τέλος του αφήνοντας την ναυτιλιακή κοινότητα ακόμη μια φορά σε φάση αναζήτησης απαντήσεων για το προσεχές αλλά και το απώτερο μέλλον. Χωρίζοντας την ανάλυση μας ανά κατηγορία πλοίου, μας βοηθά καλύτερα να κατανοήσουμε τις εξελίξεις της αγοράς και πως αυτή διαμορφώθηκε στο τρίμηνο που πέρασε.
Πλοία μεταφοράς Ξηρού Φορτίου
Προερχόμενοι από ένα 2021 κατά τη διάρκεια του οποίου, τόσο οι ναυλαγορές, όσο και οι τιμές των πλοίων έσπασαν ρεκόρ δεκαετίας, όλοι περίμεναν μια σχετική χαλάρωση ειδικά κατά τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, οι οποίοι συνοδεύονται και από περιόδους διακοπών. Έτσι και έγινε με το τέλος του Φεβρουαρίου να βρίσκει τον κλάδο και πάλι σε ανοδική πορεία μόνο που αυτή την φορά η κινητήρια δύναμη προέρχεται από τις αγορές του Ειρηνικού. Κατά τη διάρκεια του Μαρτίου και με τον Ρωσο-ουκρανικό πόλεμο να είναι γεγονός, παρά την παύση των εκτεταμένων εμπορικών διαδρομών από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, ο κλάδος φάνηκε να μην επηρεάζεται ακόμη θετικά ή αρνητικά με τα επίπεδα των ναύλων, αλλά και των τιμών των πλοίων να βρίσκονται σε σταθερά πλην υψηλά επίπεδα.
Δεξαμενόπλοια
Προερχόμενοι από ένα καταστροφικό 2021 και ένα παρόμοιο μοτίβο για το πρώτο δίμηνο, τα δεξαμενόπλοια και ειδικά αυτά με μεγέθη MR και Aframax / LR2, έχουν παρουσιάσει άνοδο στις τιμές των ναύλων, κάτι στο οποίο έχει συνδράμει και ο εν εξελίξει πόλεμος με την ενεργειακή κρίση που έχει προκαλέσει. Το average haul των ταξιδιών έχει αυξηθεί, με αποτέλεσμα το διαθέσιμο προς ναύλωση τονάζ να μειώνεται αυξάνοντας τις ναυλαγορές. Όσον αφορά τις τιμές των πλοίων, αυτές όπως και πέρυσι έτσι και το πρώτο δίμηνο, δεν έχουν παρουσιάσει μείωση ανάλογη με τα επίπεδα των ναυλαγορών, κάτι που αφενός οφείλονταν στην πεποίθηση ότι θα δούμε σημαντική αύξηση στην ζήτηση κάποια στιγμή στο μέλλον, αλλά και στο ότι οι τιμές για τα νεότευκτα βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα λόγω των επίσης αυξημένων τιμών σε ατσάλι που συναντούμε το τελευταίο διάστημα.
Πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG)
Με διαφορά, οι περισσότερο κερδισμένοι πλοιοκτήτες από τον πόλεμο είναι αυτοί οι οποίοι διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς LNG. Οι κυρώσεις των ΗΠΑ απέναντι στην Ρωσία, αλλά και η επιφυλακτική στάση της Ευρώπης απέναντι στο ρωσικό φυσικό αέριο – ενώ είμαστε και εν αναμονή των αντιδράσεων απέναντι στο αίτημα της Ρωσίας για πληρωμές σε ρούβλι – έχει δημιουργήσει τεράστια ζήτηση για τέτοια πλοία με τις ναυλαγορές να εκτοξεύονται στα ύψη.
Το 2021 ήταν μια χρονιά που η ναυτιλία ανέδειξε τον αναντικατάστατο ρόλο της στην εξυπηρέτηση του παγκοσμίου εμπορίου και στον εφοδιασμό του πλανήτη με αγαθά, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο λόγω της πανδημίας. Μία χρονιά που θα θυμούνται όλοι, αφού η εκτίναξη των ναύλων οδήγησε σε κέρδη – ρεκόρ για τις, ελληνικών συμφερόντων, ναυτιλιακές εταιρείες.
Σπύρος Αλεξανδρόπουλος
Managing Director
Intelligence Trade & Consultancy Maritime Inc (ITCM)