Σειρά μέτρων και δράσεων δεσμευτικού χαρακτήρα τα οποία και θα πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς με στόχο τη μείωση των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% περιλαμβάνει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την οδική ασφάλεια, που ανακοινώθηκε σήμερα παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σε εκδήλωση στο Μουσείο Αυτοκινήτων.
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, όπως παρουσιάστηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, φέρνει μια σειρά από αλλαγές στην κυκλοφοριακή αγωγή, στον ΚΟΚ, στα πρόστιμα κλπ., στα όρια ταχύτητας στις αστικές περιοχές, στη λειτουργία των ΚΤΕΟ.
Ορισμένες από τις βασικές αλλαγές που αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αφορούν:
Στην υποχρεωτική η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία.
Στις παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα που προκαλούν πολλά ατυχήματα.
Στην καταγραφή των προστίμων από κλήσεις λόγω παράβασης του ΚΟΚ στην εφορία ώστε να μην δίνεται η δυνατότητα να σβηστούν.
Στην αλλαγή του ΚΟΚ και των προστίμων με αυστηροποίηση στα πρόστιμα με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας, πέντε επικίνδυνες παραβάσεις (υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης σε όλους τους επιβαίνοντες, μη χρήση κράνους από οδηγό και συνοδηγό, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών και χρήση κινητού τηλεφώνου).
Στην ηλεκτρονική καταγραφή του point system.
Στην αυστηριοποίηση των ελέγχων στα ΚΤΕΟ για τα οχήματα με προβλήματα και στην υιοθέτηση ποινών και για τα ΚΤΕΟ που δεν κάνουν σωστούς ελέγχους.
Στη μείωση του όριου ταχύτητας στα 30 χλμ /ωρα στις αστικές περιοχές
Το Στρατηγικό Σχέδιο θα έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και μετρήσιμους στόχους και θα στηριχθεί σε μια σειρα νομοθετικών ρυθμίσεων που θα έρθουν στο προσεχές διάστημα μεταξύ των οποίων η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η αλλαγή τρόπου απόκτησης άδειας οδήγησης, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και κανόνες μικτοκινητικότητας αλλά και η αναθεώρηση του πλαισίου λειτουργίας των Σχολών Οδήγησης. Παράλληλα θα προχωρήσει και το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε 80 οδικούς άξονες.
Οι βασικές προβλέψεις του στρατηγικού σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 είναι:
Θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια. Τη λειτουργία του θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα είναι αρμόδιο για την συλλογή, επεξεργασία και την τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, η εγκυρότητα των οποίων θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
Για την επίτευξη των στόχων της μείωσης των θανατηφόρων ατυχημάτων υιοθετείται ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που μπορεί να απεικονιστεί με το ακόλουθο πυραμιδικό σχήμα: Στην κορυφή βρίσκεται η Κυβερνητική επιτροπή. Ακολουθεί η εκτελεστική επιτροπή. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού και η κοινωνία των πολιτών.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας από τον επόμενο Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.
Αλλάζει όλη τη φιλοσοφία της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Προχωρά η συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Στόχος, να μάθουν οι υποψήφιοι οδηγοί τους κανόνες οδηγικής κυκλοφορίας. Για το λόγο αυτό καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές τις απαντήσεις.
Εφεξής δυνατότητα να γίνουν εκπαιδευτές οδήγησης θα έχουν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις όπως: 1.Ελάχιστη ηλικία και κατοχή αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών. 2. Θα πρέπει να είναι κάτοχοι συγκεκριμένων ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων, απόφοιτοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων ή κάτοχοι μεταπτυχιακού ή 15 διδακτορικού τίτλου σπουδών σχετικών με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική κυκλοφορία. 3. Να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. 4. Να μην έχουν υποπέσει ποτέ σε συγκεκριμένες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.
Αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στη βάση ορισμένων αρχών: 1. Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας. 2. Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος. 3. Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές 4. Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου 5. Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.
Το τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας θεμελιώνεται στους ασφαλείς δρόμους, την υπεύθυνη οδήγηση, την κυκλοφοριακή παιδεία και τη θέσπιση δίκαιων κανόνων.
ΑΟΤο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τρέχει ένα εκτεταμένο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας:
− 7.000 επικίνδυνες θέσεις, σε 2.500 χιλιόμετρα, σε 80 οδικούς άξονες.
− 60 Μελέτες και στις 13 Περιφέρειες της χώρας.
− Μελετήθηκαν οδικά τμήματα μήκους 15.000 χιλιομέτρων.
− Αρωγός η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (δανειακή σύμβαση 450 εκ. € με Εγνατία Οδό Α.Ε.)
Επιπλέον, πραγματοποιούνται στοχευμένες παρεμβάσεις στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου με στόχο τη δραστική μείωση των ατυχημάτων έως να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος.
Απεμπλοκή και προγραμματισμός μεγάλων έργων οδικών υποδομών:
− Πάτρα-Πύργος
− Ε65
− ΒΟΑΚ
− Καλαμάτα- Ριζόμυλος
− Επεκτάσεις Αττικής Οδού
− Flyover στη Θεσσαλονίκη
Ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της Ελλάδας με νέους, σύγχρονους, ασφαλείς
αυτοκινητόδρομους.