Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΕΕ: Αιχμές της αγοράς για ελλείμματα πολιτικής- Χάσμα ΕΕ - Αμερικής

ΕΕ: Αιχμές της αγοράς για ελλείμματα πολιτικής- Χάσμα ΕΕ – Αμερικής

Κινδύνους για την επιβίωση κομβικών κλάδων της οικονομίας και πολλών βέβαια επιχειρηματικών μονάδων βλέπουμν κορυφαίοι παράγοντες της αγοράς εστιάζοντας σε ελλείμματα στις πολιτικές της ΕΕ, που έχουν να κάνουν με την πράσινη μετάβαση. 

Πιο συγκεκριμένα, μιλώντας, κατά τη διάρκεια της τακτικης ΓΣ, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mytilineos και πρόεδρος της Eurometaux εξαπέλυσε πυρά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σχέση με την πολιτική που ακολουθεί για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης στη βιομηχανία σε αντιδιαστολή με ό,τι κάνει η Αμερική, Καναδάς και ΗΠΑ. Όπως είπε χαρακτηριστικά, “οι ΗΠΑ με το IRA έβαλαν’ τα λεφτά στο τραπέζι. Η Ευρώπη απάντησε σε αυτό με ένα καλογραμμένο ευχολόγιο, που δεν συγκινεί τους Ευρωπαίους επενδυτές και ειδικά την ενεργοβόρο βιομηχανία, καθώς οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, η μια μετά την άλλη μεταφέρουν την έδρα και τη δραστηριότητά τους στη Β. Αμερική και την Άπω Ανατολή”.

Επιπλέον, ο Ευαγ. Μυτιληναίος, εστίασε στο κόστος ενέργειας, που όπως είπε στην Αμερική είναι πολύ πιο χαμηλό από ό,τι στην Ευρώπη. Όπως σημείωσε, χαρακτηριστικά, το κόστος του αερίου στην Ευρώπη είναι πέντε φορές υψηλότερο από την Αμερική, ενώ το ηλεκτρικό ρεύμα στη χονδρική αγορά εκεί κοστίζει 20 δολ/MWh ενώ στην Ελλάδα 100 ευρώ/MWh. Μάλιστα, τόνισε ότι ο Καναδάς ακουλούθησε γρήγορα σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να μην χάσει επενδύσεις. Έφερε, δε, ως παράδειγμα το φωτοβολταϊκό πάρκο που θα φτιάξει η Mytilineos στον Καναδά, μια επένδυση ύψους 1,1 δις. ευρώ που θα επιχορηγηθεί σε ποσοστό 30%, δηλαδή με περίπιυ 300 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το IRR της εταιρείας κατά 2-2,5 μονάδες. Έτσι, όπως ανέφερε, ο Όμιλος θα χρηματοδοτήσει την όλη επένδυση σε βάθος τετραετίας με 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση κατ’ εκτίμηση. Το σύνολο του επενδυτικού προγράμματος για το 2023 αναμένεται να ανέλθει σε 800 εκατ. ευρώ.

“Αυτή είναι η πρώτη μας επένδυση στον Καναδά”, δήλωσε ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, αναφερόμενος στα φωτοβολταϊκά. “Οι επιχειρηματικές συνθήκες στον Καναδά γενικά είναι καλές και αισθανόμαστε πιο άνετα εκεί από ό, τι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Καναδάς μοιάζει περισσότερο με την Ευρώπη για εμάς”.

BusinessEurope

Στο μεταξύ στη διακήρυξη που συνετάχθη στο πλαίσιο ου Συμβουλίου των Προέδρων της BusinessEurope, του κορυφαίου ευρωπαϊκού συνδέσμου επιχειρήσεων πραγματοποιείται στη Μαδρίτη, στις 1-2 Ιουνίου, ενόψει της ανάληψης της προεδρίας της ΕΕ από την Ισπανία, το δεύτερο εξάμηνο του 2023 εντάσσεται μια ρητή αναφορά για την ανάγκη εξασφάλισης ενεργειακού εφοδιασμού σε ανταγωνιστικές τιμές.

Κριτική και από την ακτοπλοΐα

Δεν είναι, όμως, μόνο ο Ευάγγελος Μυτιληναίος που έχει “σηκώσει” το θέμα των ελλειμμάτων στην πολιτική για την πράσινη μετάβαση. “Ακούμε αλλά δεν βλέπουμε τα εκατομμύρια των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για την πράσινη μετάβαση”,  υπογράμμισε ο κ. Σπυρίδων Πασχάλης, CEO ATTICA GROUP στην παρέμβασή του στο πλαίσιο του συνεδρίου με τίτλο «Βιώσιμη Ανάπτυξη, Περιβάλλον» στο Ίδρυμα Ευγενίδου, σήμερα Τρίτη 1 Ιουνίου 2023.. 

Όπως είπε, “βρισκόμαστε στην άκρη της Ευρώπης, μετά από μία μεγάλη κρίση και με κενό επενδύσεων. Θέλουμε να είμαστε στους πρωτοπόρους της ενεργειακής μετάβασης αλλά πρέπει να υπάρχει βοήθεια για να γίνει το βήμα και να δοθεί το παράδειγμα. Χρειάζονται κεφάλαια και χρειάζεται βοήθεια”. 

Τα διυλιστήρια

Για το κρίσιμο θέμα της βιωσιμότητάς που αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης σε ένα περιβάλλον έντονων οικονομικών και κοινωνικών πιέσεων και την υιοθέτηση από τις εταιρείες του κλάδου της ενέργειας και των καυσίμων των κριτηρίων ESG τοποθετήθηκαν η Επικεφαλής ESG, Βιωσιμότητας και Κλιματικής Αλλαγής του ομίλου Motor Oil κ. Ελένη Αθουσάκη και ο Διευθυντής ΥΑΠ & Βιώσιμης Ανάπτυξης Ομίλου HELLENiQ ENERGY κ. Αντώνης Μουντούρης.

Ανάμεσα στις προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες οι εταιρείες του κλάδου είναι η δυσκολία μέτρησης των αποτελεσμάτων των παρεμβάσεων στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης από τις εταιρείες, είπε η κ. Αθουσάκη, ενώ ως αυριανές προκλήσεις έθεσε την μετάβαση στο μέλλον των καυσίμων με την εισαγωγή των βιοκαυσίμων και των καυσίμων υδρογόνου. Αναφερόμενη στους «πράσινους» στόχους που έχει θέσει ο όμιλος Motor Oil υπογράμμισε την στόχευση για μείωση των εκπομπών στο 30% έως το 2030 και στο μηδέν έως το 2050 καθώς και στην μείωση των έμμεσων εκπομπών στο 25% έως το τέλος της δεκαετίας. “Θέτουμε φιλόδοξους στόχους και τώρα προσπαθούμε να τους πετύχουμε. Πρέπει να κοιτάς στο μέλλον για να φτιάχνεις τη στρατηγική σου” υπογράμμισε. Αναφερόμενη στο θεσμικό πλαίσιο είπε πως τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν έχει λάβει υπόψη στην δημιουργία των στόχων το πρακτικό κομμάτι της μετάβασης σε αυτούς, γεγονός που αποτελεί, όπως είπε, την μεγαλύτερη ανησυχία των εταιρειών σήμερα.

“Εξελισσόμαστε μαζί με την ενέργεια” σημείωσε ο κ. Μουντούρης αναφερόμενος στην πράσινη μετάβαση του ομίλου HELLENiQ ENERGY και στην υιοθέτηση των κανόνων ESG που αποτελεί μία δράση ήδη 17 ετών. “Βρισκόμαστε εν μέσω μίας μετάβασης. Στην κλιματική αλλαγή, η ΕΕ έβαζε και βάζει στόχους μείωσης των εκπομπών του θερμοκηπίου που έχει συγκεκριμένο κόστος για τις εταιρείες ενώ είχε αφήσει σε δεύτερο ρόλο την ενίσχυση των νέων τεχνολογιών που θα βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση” δήλωσε και υπογράμμισε πως υπάρχει περιθώριο βελτίωσης στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην υιοθέτηση των δεικτών ESG. Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ως μεγάλη πρόκληση για όλη την Ευρώπη τα επόμενα χρόνια  έγκειται στην υλοποίηση των τεχνολογιών που θα ηγηθούν της πράσινης μετάβασης με τον τομέα των νέων καυσίμων να αποτελεί ένα σημαντικό σημείο αναφοράς.

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ