Ανοιχτοί αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί για τη διαμόρφωση των ευρύτερων επίγειων χώρων συνολικά επτά σταθμών του Μετρό της γραμμής τέσσερα έχουν δρομολογηθεί για σταθμούς που βρίσκονται στα όρια του Δήμου Αθηναίων. Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιούνται τέτοιου τύπου διαγωνισμοί στη χώρα με στόχο την αξιοποίηση των ανοιχτών χώρων που βρίσκονται πάνω από τους υπό κατασκευή σταθμούς του μετρό.
Ειδικότερα πρόκειται για τους σταθμούς Ακαδημία, Αλεξάνδρας, Δικαστήρια, Εξάρχεια, Ευαγγελισμός, Κολωνάκι και Κυψέλη οι οποίοι βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων και για τους οποίους θα πραγματοποιηθούν οι σχετικοί ανοιχτοί, αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων και της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την Αττικό Μετρό. Η δράση εντάσσεται στο μνημόνιο συναντίληψης που υπέγραψαν οι 4 φορείς το 2021 με αφορμή την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Το τεχνικό δελτίο για τη χρηματοδότηση του έργου έχει ήδη υποβλήθεί σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ είναι έτοιμα και τα τεύχη δημοπράτησης. Από την πλευρά του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε την συγκεκριμένη πράξη στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξη του υπουργείου για την περίοδο 2021-2025.
Το επόμενο βήμα είναι να εγκριθεί από το Δ.Σ. της Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. για να βγει η προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Στόχος είναι εντός του 2023 να βγει η νικητήρια πρόταση που θα δοθεί στην Αττικό Μετρό ως τον αρμόδιο φορέα υλοποίησης του έργου αλλά και στον Δήμο Αθηναίων ως τη διοικητική αρχή για τις παρεμβάσεις που θα προταθούν.
Τι περιλαμβάνουν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί
Αντικείμενο των διαγωνισμών είναι η ανάπλαση και τελική διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής που θα εγκατασταθούν οι σταθμοί. Η μελέτη που θα υλοποιηθεί θα πρέπει, με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της τέχνης και της επιστήμης καθώς και τις αρχές του βιοκλιματικού – περιβαλλοντικού σχεδιασμού.
Θα αποτελεί μια αρχιτεκτονική προσέγγιση που θα εξασφαλίζει λειτουργικότητα, αισθητική ποιότητα και κατασκευαστική αρτιότητα για την αναβάθμιση του αστικού κοινόχρηστου χώρου του σταθμού αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος χώρου, σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη ζώνη επιρροής του σταθμού.
Βαρύτητα αναμένεται να δοθεί τόσο στη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών και τεχνικών, προκειμένου το αποτέλεσμα της πρότασης να συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής προστασίας, όσο και στην προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία, αποσκοπώντας στη δημιουργία ενός ευχάριστου, ασφαλούς και προσβάσιμου από όλους δημόσιου χώρου.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα, που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο στην χώρα ενώ η ολοκλήρωση του επηρεάζει άμεσα τόσο τη λειτουργία της πόλης των Αθηνών όσο και τη ζωή των πολιτών της.
Το υπό κατασκευή τμήμα Α΄ της Γραμμής 4 του Μετρό έχει μήκος περίπου 13χλμ, περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή) και προβλέπεται να εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες ημερησίως για το έτος 2030.