Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Maritime Executive and Consultant
Η αύξηση των capes συγκράτησε την πτώση του γενικού δείκτη. Panamaxes και Supramaxes συνέχισαν να υποχωρούν, ενώ τα Handies έμειναν αμετάβλητα.
Αναλυτικότερα, τα Capes αυξήθηκαν κατά 13,27%, τα Kamsarmaxes -8,05%, τα Supramaxes -7,9%, και τα Handies -0,02%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 3,06% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 602 μονάδες την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε χωρίς ιδιαίτερη δράση, ωστόσο στο δεύτερο μισό η εικόνα βελτιώθηκε χάρη στα φορτία από την Αυστραλία και την Ινδονησία. Έτσι η εβδομάδα έκλεισε με οριακές απώλειες σε σχέση με την προηγούμενη. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 6,2 $/tn.
Ο Ατλαντικός κινήθηκε θετικά. Σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα, τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο, σε λίγο υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, με φορτία προς την Ασία. Έτσι, μειώθηκε η προσφορά χωρητικότητας για τις επόμενες μέρες.
Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 16,68$/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 19,625 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 5,11Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στον Ατλαντικό σημειώθηκαν απώλειες σε όλες τις διαδρομές. Η αύξηση των “ανοιχτών” πλοίων πίεσέ τους ναύλους περαιτέρω, ενώ η λίστα των φορτίων ήταν περιορισμένη.
Μόνο η διαδρομή από την Ευρώπη προς την από Ανατολή παρουσίασε κάποιο ενδιαφέρον με αρκετά κλεισίματα να καταγράφονται. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 18-20Κ/ημέρα (παράδοση ECSA), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 14-16 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5-7 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά εμφάνισε έντονη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας με αρκετά κλεισίματα για ταξίδια στο βόρειο Ειρηνικό και την Αυστραλία, περιορίζοντας τον αριθμό των διαθέσιμων πλοίων για το υπόλοιπο του μήνα. Επίσης βελτιώθηκε και η ζήτηση για τα φορτία από την Ινδονησία προς την Κίνα.
Τις τελευταίες μέρες η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη καθώς υπήρχαν πολλές συζητήσεις οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε κάποιο κλείσιμο. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 7-9Κ /ημέρα.
Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία τα περιορισμένα φορτία κάρβουνου δεν μπόρεσα να βοηθήσουν την αγορά. Παράλληλα, υπήρχε έντονος ανταγωνισμός των πλοιοκτητών οδηγώντας σε νέα πτώση τους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έμειναν στα 7,5-9Κ/ημέρα.
Βορειότερα, στην άπω Ανατολή υπήρξε περισσότερη κινητικότητα, με πολλές συζητήσεις για ταξίδια στο βόρειο Ειρηνικό και προς την Ινδία. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 5-6,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά ήταν πιο ενεργή αυτή την εβδομάδα χάρη στα πολλά φορτία από τον κόλπο προς την Ανατολική Ινδία και το Μπαγκλαντές. Ωστόσο η Δυτική Ινδία συνέχισε να είναι ήρεμη συγκρατώντας τη γενικότερη άνοδο των ναύλων.
Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 4,5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα ταξίδια προς την Ασία, καθώς σημειώθηκαν αρκετά κλεισίματα στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα. Αντιθέτως τα υπερατλαντικά ταξίδια ήταν περιορισμένα.
Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] παρουσίασε βελτιώσεις ως προς τη ζήτηση, όμως η υψηλή συγκέντρωση χωρητικότητας διατήρησε την πτωτική τάση των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 9-10,5Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη έμεινε σταθερή. Υπήρξαν αρκετά νέα φορτία αλλά ο αριθμός των άμεσα διαθέσιμων πλοίων ήταν υψηλός. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 7,5-9Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 6-7,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 10-11,5Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος παρουσίασε αυξήσεις στους ναύλους για τα ταξίδια προς την Ασία με φορτία σιτηρών. Αντιθέτως όλες οι υπόλοιπες διαδρομές συνέχισαν υπό πίεση. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8,5 Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρέμεινε σταθερή χάρη στα φορτία από τη βαλτική, καθώς η δραστηριότητα στις υπόλοιπες περιοχές ήταν υποτονική. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 7-8Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 6-7Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος είχε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας, αλλά προς το τέλος σημειώθηκαν βελτιώσεις στις περισσότερες διαδρομές. Περιμένουμε να δούμε πως οι καταστροφές στη Συρία και τη νότια Τουρκία θα επηρεάσει τη ροή των φορτίων προς την περιοχή.
Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 9-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 10-11,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος ήταν ήρεμος. Έτσι οι ναυλωτές βρήκαν την ευκαιρία να πιέσουν περισσότερο τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 9-10Κ /ημέρα.
Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά συνέχισε να υποχωρεί καθώς οι περισσότεροι ναυλωτές προτίμησαν να καλύψουν τα λιγοστά φορτία με δικά τους πλοία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά κινήθηκε ανοδικά, έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα πτώσης. Με εξαίρεση την Αυστραλία, οι υπόλοιπες περιοχές εμφάνισαν περισσότερα φορτία απορροφώντας αρκετά πλοία και εξισορροπώντας τη ζήτηση με την προσφορά.
Δυτικότερα, ο κόλπος συνέχισε να έχει μία ικανοποιητική ροή φορτίων παρασύροντας θετικά και την Ινδία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 7-8,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 7-8,5Κ /ημέρα.
[1] ECSA – East Coast South America : Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής