Η ζήτηση για μεταφορά φορτίων μέσω αέρος μπορεί να αυξάνεται σταδιακά σε μηνιαία βάση, ωστόσο παραμένει σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα σε ετήσια σύγκριση προκαλώντας έντονη ανησυχία στην αγορά.
Ειδικότερα, η παγκόσμια ζήτηση τον Οκτώβριο του 2022 κατέγραψε αύξηση 3,5% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Ωστόσο, μειώθηκε κατά 13,6% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021 και κατά 6,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων της IATA (Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών), τα στοιχεία Οκτωβρίου αποτελούν την πρώτη μειωμένη τάση από τον περασμένο Απρίλιο. Η συρρίκνωση αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι η χωρητικότητα από μήνα σε μήνα αυξήθηκε κατά 2,4% ως προετοιμασία για την περίοδο αιχμής στο τέλος του 2022.
Αναλυτικά, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μεταξύ των παραγόντων που έχουν επηρεάσει τη ζήτηση είναι οι εξής:
-Οι νέες παραγγελίες εξαγωγών, ο κορυφαίος δείκτης της ζήτησης cargo, συρρικνώνονται σε όλες τις αγορές πλην της Κίνας και της Νότιας Κορέας, οι οποίες κατέγραψαν ελαφρώς υψηλότερες νέες παραγγελίες τον Οκτώβριο.
-Τα τελευταία στοιχεία για το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών έδειξαν αύξηση 5,6% τον Σεπτέμβριο, ένα θετικό σημάδι για την παγκόσμια οικονομία. Αυτό αναμένεται να ωφελήσει πρωτίστως το θαλάσσιο φορτίο, με μια μικρή ώθηση και στο αεροπορικό φορτίο.
-Το αμερικανικό δολάριο έχει καταγράψει απότομη ανατίμηση, με την ευρεία πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία τον Σεπτέμβριο του 2022 να φτάνει στο υψηλότερο επίπεδο από το 1986. Ένα ισχυρό δολάριο επηρεάζει τις αεροπορικές μεταφορές. Καθώς πολλά κόστη εκφράζονται σε δολάρια, η ανατίμηση του νομίσματος προσθέτει ένα άλλο επίπεδο κόστους πέρα από τον υψηλό πληθωρισμό και τις υψηλές τιμές των καυσίμων αεροσκαφών.
-Ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε ελαφρά στις χώρες της G7 τον Οκτώβριο και παραμένει στο υψηλό επίπεδο δεκαετιών του 7,8%. Ο πληθωρισμός στις τιμές παραγωγού (εισροές) μειώθηκε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 13,3% τον Σεπτέμβριο.
Το air cargo στην Ευρώπης
Οι αερομεταφορείς στην Ευρώπη κατέγραψαν πτώση 18,8% στον όγκο cargo τον Οκτώβριο του 2022 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021.
Αυτή ήταν η χειρότερη επίδοση από όλες τις περιοχές και μείωση της απόδοσης σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο (-15,6%). Το γεγονός, σύμφωνα με την IATA, οφείλεται στον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα υψηλά επίπεδα πληθωρισμού, κυρίως στην Τουρκία, επηρέασαν επίσης τους όγκους.
Η χωρητικότητα μειώθηκε 5,2% τον Οκτώβριο του 2022 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021.
«Το air cargo συνεχίζει να επιδεικνύει ανθεκτικότητα, καθώς οι αντίθετοι άνεμοι επιμένουν. Η ζήτηση στο cargo τον Οκτώβριο -ενώ παρακολουθείτο κάτω από την εξαιρετική απόδοση του Οκτωβρίου 2021- σημείωσε αύξηση της ζήτησης κατά 3,5% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο. Αυτό δείχνει ότι το τέλος του 2022 θα εξακολουθήσει να φέρει μια παραδοσιακή ώθηση στην περίοδο αιχμής παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες. Αλλά καθώς ολοκληρώνεται το 2022, φαίνεται ότι οι τρέχουσες οικονομικές αβεβαιότητες θα ακολουθήσουν το νέο έτος και χρειάζονται συνεχή στενή παρακολούθηση», δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.