Προτάσσει τη μείωση των Ειδικών φόρων Κατανάλωσης ο κλάδος επιχειρήσεων ενέργειας ως αποτελεσματικό αντίδοτο στο ράλι τιμών στην ενέργεια.
Είναι ενδεικτικό ότι χτες όσα ανέφερε χτες κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης τύπου ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Πετρελαιοειδών Εταιρειών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης, απαιτείται μεταρρύθμιση του όλου πλαισίου.
Όπως είπε, σχετικά με την Οδηγία για τη φορολόγηση των Ενεργειακών Προϊόντων, η φορολογία των καυσίμων και της ενέργειας πρέπει να μεταρρυθμιστεί με την προοπτική μείωσής της, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει τόσο την κοινωνία, όσο και την επιχειρηματικότητα.
Είναι σημαντικό, όπως τονίστηκε να υπάρξει εναρμόνιση της φορολογίας από την ΕΕ σε όλα τα κράτη – μέλη και να καθοριστούν σαφή κριτήρια βιωσιμότητας για τα καθαρότερα καύσιμα.
Πρωτοβουλία των 19
Στο μεταξύ σε κοινή επιστολή αποδέκτες τους Ευρωπαίους ηγέτες των χωρών – μελών, εν όψει της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 21-22 Οκτωβρίου, προχώρησαν 19 ευρωπαϊκές εταιρείες ηλεκτρισμού (ανάμεσά τους και η ΔΕΗ). Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, ζητούν – μεταξύ άλλων – τη μείωση των φόρων στις τιμές λιανικής, αντί να γίνονται στόχος οι τιμές χονδρικής.
Να σημειωθεί ότι στη κοινή τους επιστολή 19 CEOs των μεγαλύτερων εταιριών ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, ανάμεσά τους και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, προχωρούν σε συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες, όπως τονίζεται, δεν θα επηρεάσουν τον ανταγωνισμό στην αγορά, αλλά και θα προστατεύσουν τους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα ι 19 ευρωπαϊκοί πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας ζητούν να μην ανατραπεί το νομικό πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της ΕΕ., αλλά να μειωθούν οι φόροι και οι εισφορές στους λογαριασμούς που πληρώνουν οι καταναλωτές.
Πιο συγκεκριμένα, σημειώνουν ό,τι αυτά αντιπροσωπεύουν περίπου το 41% του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος, με την αύξηση να ανέρχεται στο 29% τα δέκα τελευταία χρόνια.
Την ίδια στιγμή, τονίζουν ό,τι η ενεργειακή μετάβαση θα πρέπει να επιταχυνθεί, όπως και να διευκολυνθούν οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ). Επιπροσθέτως, ζητούν τη στήριξη των καταναλωτών στην ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών τους, καθώς αυτό το μέτρο θα συμβάλλει και στη συρρίκνωση της ενεργειακής φτώχειας.
Αξίζει να σημειωθεί ό,τι τις προσωρινές μειώσεις φόρων έχει προτείνει στις ηγεσίες των χωρών –μελών της Ε.Ε. και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω της «Εργελιοθήκης» της που θα συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Υπενθυμίζεται ότι την επιστολή υπογράφουν οι επικεφαλής των EDF, EDP, Enel, Verbund, Latvenergo, Vattenfall, Axpo, Iberdrola, Ignitis Group, Orsted, ΑΗΚ Κύπρου, SSE, Electrica, Fortum, Statkraft, ΔΕΗ, Slovenske Elektrarne, Enefit και HSE.
Ο ΣΕΕΠΕ για το «Fit for 55»
Πάντως έχει σημασία ότι λίγο πριν τη Σύνοδο Κορυφής και ο ΣΕΕΠΕ κατέθεσε χτες μια σειρά προτάσεων για τη δέσμη μέτρων της ΕΕ «Fit for 55» για τον μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας, που αποτελεί μια προσπάθεια ευθυγράμμισης των πολιτικών της ΕΕ για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση της γης, τις μεταφορές και τη φορολογία.
Στόχος, της, είναι η μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Όπως αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ η ενεργειακή μετάβαση έρχεται μαζί με ένα υψηλό κόστος για την Ευρωπαϊκή Αγορά, αλλά και με κινδύνους στρεβλώσεων οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν.
Σύμφωνα με το ΣΕΕΠΕ, είναι εξαιρετικά κρίσιμο η δέσμη πολιτικών να διέπεται από κανόνες που:
o Δεν θα επιτρέπουν αποκλεισμούς.
o Θα εντάσσουν τη βιωσιμότητα του κλάδου.
o Θα ευθυγραμμίζονται με το σκεπτικό μιας πραγματικά δίκαιης και ομαλής μετάβασης.
Οι προτάσεις του ΣΕΕΠΕ
Υποστηρίζοντας ξεκάθαρα τους στόχους της ΕΕ σε συμφωνία με τη στρατηγική CLEAN FUELS FOR ALL, ο ΣΕΕΠΕ έχει διαμορφώσει ρεαλιστικές και εμπεριστατωμένες θέσεις αναφορικά με:
o Το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές
o Την Οδηγία για τη φορολόγηση των Ενεργειακών Προϊόντων
o Την Οδηγία Ενεργειακής Αποδοτικότητας και
o Την Οδηγία για τη χρήση των ΑΠΕ (RED II)
Όπως τονίζει ο ΣΕΕΠ{Ε χετικά με το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές:
o Καμία μεμονωμένη πολιτική δεν θα είναι επαρκής για μια δυναμική αλλαγή στον τομέα των καυσίμων.
o Απαιτείται στενός συντονισμός ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή είναι παγκόσμιο πρόβλημα. Είναι λάθος η αντίληψη ότι η Ευρωπαϊκή αγορά μπορεί επωμιστεί το κόστος της πράσινης μετάβασης, χωρίς σημαντική υποστήριξη σε ένα παγκοσμίως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
o Η αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μέτρου (Εμπορίας Ρύπων) θα είναι περιορισμένη, καθώς δεν μπορεί να δώσει κίνητρα για επενδύσεις και την κλιμάκωση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
• Σχετικά με την Οδηγία για τη φορολόγηση των Ενεργειακών Προϊόντων:
o H φορολογία των καυσίμων και της ενέργειας πρέπει να μεταρρυθμιστεί με την προοπτική μείωσής της, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει τόσο την κοινωνία, όσο και την επιχειρηματικότητα.
o Είναι σημαντικό να υπάρξει εναρμόνιση της φορολογίας από την ΕΕ σε όλα τα κράτη – μέλη και να καθοριστούν σαφή κριτήρια βιωσιμότητας για τα καθαρότερα καύσιμα.
• Σχετικά με την Οδηγία Ενεργειακής Αποδοτικότητας:
o Θα πρέπει να ελαφρυνθεί το κόστος που απορρέει από τα Καθεστώτα Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης, το οποίο αδίκως επιμερίζεται στις εταιρίες πετρελαιοειδών στην Ελλάδα, δεδομένου ότι οι εταιρίες του Κλάδου ελάχιστα μπορούν να επηρεάσουν τον προσδοκώμενο στόχο.
• Σχετικά με την Οδηγία για τη χρήση των ΑΠΕ (RED II):
o Οι πρωταρχικές αλλαγές που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον τομέα των μεταφορών είναι να αυξήσουν τη φιλοδοξία των στόχων, να μετατρέψουν τον ενεργειακό στόχο σε στόχο έντασης των αερίων του θερμοκηπίου και να εισαγάγουν έναν νέο στόχο για ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης – είναι υπό διαμόρφωση και χρήζει περαιτέρω ανάλυσης και άμεσης συνεργασίας της Πολιτείας με τους Φορείς.
o Σε κάθε περίπτωση πρέπει να προστατευτεί ο Καταναλωτής από ενδεχόμενες αυξήσεις κόστους που πιθανώς θα προκύψουν εξαιτίας αυτού του λόγου.
• Σχετικά με το Πλαίσιο ενισχύσεων και χρηματοδότησης:
o Θα απαιτηθούν ενισχύσεις στον κλάδο για την προσαρμογή των υποδομών του στα νέα καύσιμα και ενεργειακά προϊόντα, με στόχο την επίτευξη των φιλόδοξων ενεργειακών και κλιματικών στόχων της ΕΕ.
o Είναι θετική η προσπάθεια της ΕΕ για τη νέα χρηματοδότηση για πρωτοποριακές τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, διπλασιάζοντας το Ταμείο Καινοτομίας.
o Δεν θα υπάρξει η απαιτούμενη απόδοση, αν η Πολιτεία δεν δημιουργήσει το πλαίσιο για την ενίσχυση και χρηματοδότηση του κλάδου.
o Οι Εταιρίες Εμπορίας δεν αποτελούν έναν φοροεισπρακτικό μηχανισμό, αλλά έναν απαραίτητο φορέα διάθεσης των νέων, χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καυσίμων στους καταναλωτές.