Η οριστική απόφαση για το χρηματοδοτικό μοντέλο, που θα καλύψει το έργο ΣΔΙΤ του Flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης δίνει ένα πλαίσιο για την οριστική υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Πριν από λίγες ημέρες οι εμπλεκόμενοι φορείς κατέληξαν στο χρηματοδοτικό μίγμα και έτσι το έργο θα πάρει το δρόμο για την Βουλή με στόχο την υπογραφή της σύμβασής του. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τις μελέτες, την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία όχι μόνο του flyover αλλά ολόκληρης της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ μέσω του διαγωνισμού που ξεκίνησε στα τέλη του 2020 και περίπου 2 χρόνια μετά ολοκληρώνεται.
Μετά την ολοκλήρωσή του η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει σταθερή συντήρηση και λειτουργία, σχεδόν στα πρότυπα της Αττικής Οδού, χωρίς την παρουσία διοδίων. Ο αστικός αυτοκινητόδρομος της Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα και θα μπορεί να εξυπηρετεί με ασφάλεια και άνεση τους χρήστες του.
Σύμφωνα με τον έως τώρα προγραμματισμό, τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν 2-3 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Αρχικά θα πρέπει να γίνει η κατάληψη του χώρου, να δημιουργηθούν τα εργοτάξια και να ξεκινήσει η πρόσληψη προσωπικού που θα απαιτηθεί για την κατασκευή του έργου.
Η χρονική στιγμή που ξεκινά το flyover για την Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή καθώς σειρά από έργο είτε ολοκληρώθηκαν (Μουδανιά-Ποτίδαια, Θέρμη-Γαλάτιστα), είτε ολοκληρώνονται τον επόμενο χρόνο (οδική σύνδεση 6ου προβλήτα, Μετρό Θεσσαλονίκης).
Θα απαιτηθούν τέσσερα χρόνια για την κατασκευή του έργου και υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί. Συνολικά η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο είναι 30 χρόνια. Στο διάστημα των υπόλοιπων 26 ετών, ο ανάδοχος θα αναλάβει την συντήρηση και λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου. Το Δημόσιο θα εξοφλεί με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή τακτικές πληρωμές απευθείας προς την εταιρεία του ανάδοχου σχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγεται η θέσπιση διοδίων για την εξόφληση της κατασκευής και της λειτουργίας. Το έργο υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ.
Θα αλλάξει η Θεσσαλονίκη
Το flyover είναι ένας νέος άξονας που θα κατασκευαστεί στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά ένα τμήμα του γύρω στα 4 χιλιόμετρα θα είναι υπέργειο και αυτός είναι ο λόγος που ονομάστηκε “flyover” καθώς στα μάτια του οδηγού, που θα κινείται στον υφιστάμενο δρόμο, θα φαίνεται σαν να “ίπταται” ένας επιπλέον άξονας.
Πρόκειται για τον πρώτο οδικό άξονα με αυτά τα χαρακτηριστικά στην Ελλάδα ο οποίος συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα. Πρώτον θα μπορεί να δημιουργεί μια διαμπερή κυκλοφορία μεταξύ της αρχής και του τέλους του.
Θα αποσυμφορήσει το υφιστάμενο τμήμα της Περιφερειακής από το έντονο κυκλοφοριακό, και ο δρόμος θα διαθέτει πλέον πιο αστικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα θα δημιουργήσει καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο της πόλης που συνεχώς αναπτύσσεται.
Οι οδηγοί θα αποκτήσουν καλύτερη πρόσβαση προς τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική και θα επιτρέψει καλύτερα, πιο άνετα και ασφαλέστερα ταξίδια. Ο νέος άξονας εκτιμάται ότι θα βελτιώσει κατά πολύ τα επίπεδα οδικής ασφάλειας σε σχέση με τον υφιστάμενο άξονα.
Η ακτινογραφία του έργου
Η αναβάθμιση της Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ. προβλέπεται μέσω της:
1. Κατασκευής Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου 2+2 λωρίδων κυκλοφορίας, στη ζώνη διέλευσης της υφιστάμενης εσωτερικής Περιφερειακής Οδού στο τμήμα της από τον Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Α/Κ Κ10 (Κωνσταντινοπολίτικα), σε συνδυασμό με ανακατασκευή της υφιστάμενης οδού στο σύνολο του εύρους του καταστρώματός της,
2. διαπλάτυνσης κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας και κατά τμήματα προσθήκης ΛΕΑ στο τμήμα της Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ. από Α/Κ Κ10 έως Α/Κ Κ12, και iii. βελτίωσης των λειτουργικών και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης Α.ΕΣ.Π.Ο.Θ.
Το έργο έχει συνολικό μήκος 13 Km, ειδικότερα (α) το τμήμα από Α/Κ Κ5 έως την περιοχή του Νοσοκομείου «ΓΕΝΕΣΙΣ» με μήκος 9,5 Km προβλέπεται να αναβαθμιστεί με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ), (β) το τμήμα «ΓΕΝΕΣΙΣ» – Α/Κ Κ12, μήκους 3,5Km προβλέπεται να διευρυνθεί κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (οκτώ από έξι λωρίδες συνολικά).