Σάββατο, 20 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSH επόμενη μέρα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το πλάνο μετεξέλιξης σε κορυφαίο...

H επόμενη μέρα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το πλάνο μετεξέλιξης σε κορυφαίο όμιλο υποδομών

Καταλύτης για την υλοποίηση ενεργειακών κι όχι μόνο πλάνων  την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί, με βάση αρμόδιες πηγές, η ιστορική συμφωνία για την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής στη Masdar, που άλλωστε αποτελεί τη μεγαλύτερη ενεργειακή συναλλαγή που έγινε ποτέ στο Χρηματιστήριο Αθηνών και μία από τις μεγαλύτερες στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην ΕΕ, εξασφαλίζοντας μεγάλη “δύναμη πυρός” για τη ΓΕΚ.

Σημειώνεται ότι η συναλλαγή με το τίμημα της εξαγοράς να αντιπροσωπεύει μια συνολική αποτίμηση ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ και μια επιχειρηματική αξία (Enterprise Value) ύψους 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ και λειτουργεί, όπως αναφέρεται, ως “καταλύτης” για την εξελισσόμενη στρατηγική της εταιρείας να μετεξελιχθεί σε κορυφαίο διαφοροποιημένο Όμιλο υποδομών στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Κι αυτό γιατί η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής στη Masdar εξασφαλίζει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δύναμη πυρός άνω των 3 δισ. ευρώ για νέα έργα. Παράλληλα ο όμιλος διαθέτει χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων με εξασφαλισμένα μερίσματα άνω των 10 δισ. ευρώ και κατασκευαστικό ανεκτέλεστο άνω των  5 δισ. ευρώ.

Άλλωστε, παρά την πώληση της ΤΕΡΝΑ, για τη ΓΕΚ, οι παραχωρήσεις, ο ενεργειακός τομέας και συγκεκριμένα οι σύγχρονες τεχνολογίες της πράσινης ενέργειας, αλλά και η διαχείριση απορριμμάτων παραμένουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός της.

Ενέργεια

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές του ομίλου η συμφωνία με τη Masdar προβλέπει ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει δικαίωμα να αγοράσει το 50% συγκεκριμένων έργων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (υδροηλεκτρικά, αντλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά) συνολικής ισχύος περίπου 3 GW.

Επίσης, προβλέπει ότι η Masdar θα έχει δικαίωμα να πωλήσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 50% του έργου αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας, καθώς και ότι στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα περάσουν μία σειρά από δραστηριότητες της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, όπως η διαχείριση απορριμμάτων (π.χ. στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου). Σημειώνεται ότι τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων ταιριάζουν με το χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων του Ομίλου, ενώ εκτιμάται ότι τα επόμενα χρόνια θα δημοπρατηθούν τέτοιου είδους έργα αξίας άνω των 2,5 δισ. ευρώ.

Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά πηγές του ομίλου η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή δεν είναι μία μεμονωμένη κίνηση, ούτε απλά απόρροια της ευκαιρίας να πωληθεί σε ένα ελκυστικό τίμημα ο «πράσινος» βραχίονας του Ομίλου αλλά αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου στρατηγικού πλάνου που υλοποιεί εδώ και χρόνια ο Γιώργος Περιστέρης. Αλλωστε στην πορεία της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή αναφέρθηκε ο επικεφαλής της και κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση.

«Ξεκινήσαμε πριν σχεδόν τρεις δεκαετίες, σε μία εποχή που η πράσινη ενέργεια αντιμετωπιζόταν είτε με άγνοια, είτε με αδιαφορία, είτε ακόμα και με απαξία, με ένα όραμα και ένα στόχο: να δημιουργήσουμε τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας με σημαντικό αποτύπωμα διεθνώς. Και το πετύχαμε», είπε ο κ. Περιστέρης, προσθέτοντας πως πλέον η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή «είναι ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης στην καθαρή ενέργεια σε εθνικό επίπεδο κι ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές ΑΠΕ στην Ευρώπη».

Ρευστότητα

Η πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, φέρνει ρευστότητα 900 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου και του μερίσματος για την χρήση 2023). Λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα ταμειακά διαθέσιμα της μητρικής εταιρείας, τα αναμενόμενα μερίσματα από το σύνολο των έργων που βρίσκονται ή θα μπουν σε λειτουργία τα αμέσως επόμενα χρόνια αλλά και τα ήδη εξασφαλισμένα περιθώρια επιπλέον μόχλευσης, η συνολική επενδυτική ισχύς του Ομίλου ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ.

Υποδομές και παραχωρήσεις

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξασφαλίζει ίδια κεφάλαια για διεκδίκηση νέων μεγάλων έργων στις υποδομές και τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αφού για όλα τα μεγάλα projects που ήδη «τρέχουν» (π.χ. Αττική Οδός, Εγνατία Οδός, Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης κλπ.) είχαν ήδη εξασφαλιστεί, τόσο οι χρηματοδοτικές γραμμές όσο και η ίδια συμμετοχή, πριν το deal με τη Masdar.

Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει  πρόσφατων μελετών (ΙΟΒΕ, PWC), στον τομέα των υποδομών στην Ελλάδα τα αμέσως επόμενα χρόνια αναμένονται δημοπρατήσεις έργων συνολικής αξίας 40-50 δισ. ευρώ, ενώ παρόμοιες θετικές προοπτικές παρουσιάζονται και σε γειτονικές αγορές όπως Βαλκάνια και ΝΑ Ευρώπη.

Επιπλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά ακόμη πιο ελκυστικό χρηματοδοτικό προφίλ, αφού πλέον αφαιρούνται από το συνολικό δανεισμό της περίπου 1,1 δισ. ευρώ, που αφορούσαν σε γραμμές χρηματοδότησης του εντατικού επενδυτικού πλάνου της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, και οι οποίες πλέον δεν συνυπολογίζονται στον δανεισμό του Ομίλου. Αποτέλεσμα είναι ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου (Pro-Forma) να μηδενιστεί. Παράλληλα, η μητρική εταιρεία πλέον θα διαθέτει καθαρό ταμείο (net cash) 500 εκατ. ευρώ, ενώ όλος ο υπόλοιπος δανεισμός θα αφορά σε χρηματοδοτήσεις παραχωρήσεων (κυρίως αυτοκινητοδρόμων) χωρίς αναγωγή στη μητρική, δηλαδή έργων που εξυπηρετούν τα δάνειά τους μέσω προβλέψιμων και σταθερών ταμειακών ροών σε βάθος 25-30 χρόνων από τα έσοδά τους (διόδια).

Σε επίπεδο κερδοφορίας, αναμένεται αντιστάθμιση της συνεισφοράς της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής αφού  η κερδοφορία σε επίπεδο EBITDA αλλά και Net Income θα συνεχίσει να αυξάνεται με διψήφιο ρυθμό τα επόμενα χρόνια από τη λειτουργία των νέων επενδύσεων του ομίλου και θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ λειτουργικής κερδοφορίας εντός των επόμενων 5 ετών (2028).

Μάλιστα με βάση,  εκτιμήσεις  της αγοράς το τίμημα που συμφωνήθηκε  είναι υψηλότερο σε σχέση με αντίστοιχες συμφωνίες στην Ευρώπη γεγονός που απέδιδαν στο ότι η πλειονότητα των μονάδων ΑΠΕ της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής λειτουργεί με εγγυημένα έσοδα.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ