Ολοκληρώνεται μέσα στο φθινόπωρο η μελέτη για τη σύνδεση του λιμένα Βόλου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα της περιοχής. Και αυτό γιατί το λιμάνι του Βόλου είναι προγραμματισμένο να αξιοποιηθεί περαιτέρω μέσω διεθνούς διαγωνισμού και πιθανή σύνδεσή του με το δίκτυο του ΟΣΕ αναβαθμίζει σημαντικά την ισχύ του. H επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Βόλου δεν είναι μεγάλη σε κόστος και κρίνεται επιτακτική δεδομένης της παραπάνω συγκυρίας. Από το 1988 μέχρι και σήμερα, το λιμάνι του Βόλου διατηρεί μια θέση μεταξύ των πέντε ελληνικών λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση εμπορευμάτων, παρουσιάζοντας προοπτικές και στην κρουαζιέρα. Ειδικότερα, το λιμάνι του Βόλου το 2020 είχε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ και το 2019 έσοδα 5,3 εκατ. ευρώ και κέρδη 0,7 εκατ. ευρώ και 1,3 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Ενεργειακή αναβάθμιση του Λιμένα Βόλου
Στο μεταξύ πριν από λίγες ημέρες ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου ανακοίνωσε την έγκριση της χρηματοδότησης της πρότασης CENTAVROS για την «Αναβάθμιση Υποδομής, Διασυνδεσιμότητας και Περιβαλλοντικής Βιωσιμότητας του Λιμένα Βόλου», που κατέθεσε τον Ιανουάριο του 2022 στο πρόγραμμα CEF της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σε συνέχεια Σύμφωνης Γνώμης των αρμοδίων αρχών των υπουργείων Ναυτιλίας, Υποδομών και Μεταφορών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η Ε.Ε. ενέκρινε τις χρηματοδοτήσεις μελετών για τα έργα του συστήματος ηλεκτρικής διασύνδεσης πλοίου – ξηράς κατά την παραμονή των πλοίων στο λιμάνι (cold-ironing), τεχνικές μελέτες αναβάθμισης και προστασίας του προσήνεμου μόλου, καθώς επίσης και μελέτη για εκμετάλλευση κυματικής ενέργειας.
Τα έργα στο σύνολό τους εντάσσονται στο σχέδιο ΠΡΩΤΕΑΣ που στοχεύει στην συνολική ενεργειακή αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Λιμένα Βόλου.
Όσον αφορά στην ενεργειακή αποδοτικότητα, η ανάπτυξη του συστήματος ηλεκτροδότησης πλοίων δια ξηράς θα επιτρέψει την δυνατότητα φόρτισης ηλεκτροκίνητων πλοίων και την δυνατότητα λειτουργίας των, χωρίς απαίτηση λειτουργίας, μηχανών εξασφαλίζοντας παράλληλα την μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων κατά τη παραμονή τους στο λιμάνι και την μείωση του θορύβου που παράγουν.
Η λειτουργία του συστήματος αυτού αποτελεί υποχρέωση για όλους τους λιμένες, από το 2030 και μετά καθώς πέρα από τα περιβαλλοντικά οφέλη η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να οδηγήσει σε πιο εμπορικά ανταγωνιστικούς λιμένες, προσέλκυση επενδύσεων, κινητικότητα και ανάπτυξη.
Όσον αφορά στην αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, η αναβάθμιση του προσήνεμου μόλου είναι απαραίτητη για την ορθή και ασφαλή λειτουργία του λιμένα απαλείφοντας πιθανούς μελλοντικούς κινδύνους και περαιτέρω φθορές της υφιστάμενης υποδομής του λιμένα.
Επίσης, όσον αφορά στην εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας για την μετατροπή της σε ηλεκτρική, θα μελετηθεί το ενεργειακό δυναμικό του λιμένα Βόλου, ο σχεδιασμός υλοποίησης και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα προκύψουν.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 1,9 εκατ. ευρώ χρηματοδοτείται κατά 85% από τον Φάκελο Συνοχής του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» στον άξονα προτεραιότητας CEF-T-2021- COMPGEN, και υλοποιείται από κοινοπραξία εταίρων με συντονιστή τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου και μέλη τους ΔΕΔΔΗΕ, Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, PROTASIS, HYDRUS, GATES, ROGAN.