Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣυντονισμός ενεργειών από ΕΒΕΠ για ανακύκλωση πλοίων στην Ελλάδα- Επιστολή Β. Κορκίδη

Συντονισμός ενεργειών από ΕΒΕΠ για ανακύκλωση πλοίων στην Ελλάδα- Επιστολή Β. Κορκίδη

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με σχετικές επιστολές, ζητά τη στήριξη και άμεση παρέμβαση των υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Οικονομικών και του υπουργού Επικρατείας, προκειμένου να «τρέξουν συντονισμένα» οι ενέργειες εκείνες που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον σημαντικό τομέα της ανακύκλωσης πλοίων.

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, πρόσφατα επεσήμανε ότι ο τομέας της αξιοποίησης υλικών από διαλύσεις πλοίων, ή αναγέννηση και επισκευή ανταλλακτικών και τεχνολογικών συσκευών, που καθαιρούνται από τη διάλυση πλοίων μπορεί να προσφέρει ένα ακόμη πεδίο δράσης για τη ναυπηγοεπισκευαστική επιχειρηματικότητα. Η δραστηριότητα της ανακύκλωσης πλοίων, ακολουθεί πιστά τη φιλοσοφία της κυκλικής και, κυρίως, γαλάζιας οικονομίας, καθώς η ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα και άλλων μετάλλων και υλικών και όχι μόνο, συμβάλλει στον περιορισμό εξάντλησης των πρώτων υλών, αλλά και στην εξοικονόμηση πόρων για τη ναυπηγική βιομηχανία.

Το Ε.Β.Ε.Π. που έχει, πλειστάκις, ταχθεί και τεκμηριωμένα επιχειρηματολογήσει υπέρ των προσπαθειών αναβίωσης δραστηριοτήτων και, γενικότερα, της ναυπηγοεπισκευής, με τις παρούσες επιστολές επιχειρηματολογεί και τάσσεται υπέρ και της δημιουργίας Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων σε οργανωμένα ναυπηγεία, με τις δέουσες υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές και προδιαγραφές Υγιεινής και Ασφάλειας στην Εργασία, που προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα, αν και πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτιλία, δεν διαθέτει συγκροτημένη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων προσαρμοσμένη στις αυστηρές εθνικές και ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, που θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία, το ΑΕΠ και την απασχόληση. Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι η παρούσα συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς υπάρχουν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την στήριξη επιχειρηματικών δράσεων προς αυτή την κατεύθυνση, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MARE) που εγκαινιάζει μια νέα πρόσκληση για την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης μικρομεσαίων στο πλαίσιο της Γαλάζιας Οικονομίας, σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Συγκεκριμένα, η Δανία ενημέρωσε την Επιτροπή ότι δύο μονάδες ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκονται στο έδαφός της έχουν εγκριθεί από την αρμόδια αρχή σύμφωνα με το άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1257/2013. Η Δανία έχει υποβάλει στην Επιτροπή όλες τις πληροφορίες, ώστε 4 συνολικά μονάδες να συμπεριληφθούν στον ευρωπαϊκό κατάλογο. Επίσης, η Νορβηγία ενημέρωσε την Επιτροπή ότι, πέντε μονάδες ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκονται στο έδαφός της, έχουν εγκριθεί από την αρμόδια αρχή, σύμφωνα με το άρθρο 14 του εν λόγω κανονισμού. Η Επιτροπή έλαβε, επίσης, αίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 15 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1257/2013, προκειμένου να συμπεριληφθεί ένα επιπλέον διαλυτήριο στον ευρωπαϊκό κατάλογο και να προστεθεί στις 6 μονάδες ανακύκλωσης πλοίων που βρίσκονται ήδη στην Τουρκία, στο πλαίσιο της συμφωνίας για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.

Γνωρίζοντας ότι οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές και συναφείς επιχειρήσεις είναι εντάσεως εργασίας και μεγάλο εύρος αυτών μπορούν να ωφεληθούν, το Ε.Β.Ε.Π δηλώνει πρόθυμο να συντονίσει τις προσπάθειες των φορέων προς τα αρμόδια Υπουργεία και την κατεύθυνση της υλοποίησης του εγχειρήματος. Πιστεύουμε ότι η ναυτιλιακή οικονομία μπορεί να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια και, ως εκ τούτου, στηρίζουμε κάθε πρωτοβουλία με την πρόθεση συνεργασίας, συνεννόησης  και συνέργειας μεταξύ Δημοσίου, φορέων και φυσικά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας από τον δραστήριο κλάδο της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας.

Ολόκληρη η επιστολή του κ. Κορκίδη:

«Κύριε Υπουργέ,

Η αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας της χώρας στην παρούσα οικονομική συγκυρία προσλαμβάνει ιδιάζουσα σημασία, τόσο για την παροχή της αναγκαίας υποστήριξης στη ναυτιλία της χώρας, όσο και του Πολεμικού μας Ναυτικού. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) έχει, πλειστάκις, ταχθεί και τεκμηριωμένα επιχειρηματολογήσει υπέρ των προσπαθειών αναβίωσης των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων και, γενικότερα, της ναυπηγοεπισκευής. Πρόσφατα, το Ε.Β.Ε.Π. επιχειρηματολόγησε και τάχθηκε υπέρ και της δημιουργίας Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων στην ελληνική επικράτεια, με τις δέουσες υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές και προδιαγραφές Υγιεινής και Ασφάλειας στην Εργασία, που προβλέπει το νομοθετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), καθώς τούτο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των Εργασιών Ναυπήγησης & Επισκευής (καθετοποιημένη διαδικασία). Προς την κατεύθυνση αυτή, η καθετοποίηση του κύκλου: ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ – ΕΠΙΣΚΕΥΗ – ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, με ταυτόχρονη ανάκτηση μετάλλου καθώς και ορθολογική διαχείριση αποβλήτων είναι δυνατό να δράσει ενισχυτικά στην βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Η αναβίωση και μεγέθυνση τέτοιων μονάδων θα ήταν, πλέον, προσδιοριστική για την ανάπτυξη της περιοχής Πειραιάς-Σκαραμαγκάς-Ελευσίνα, αλλά και άλλων περιοχών της χώρας, όπου υπάρχουν οι σχετικές βασικές υποδομές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα της ανακύκλωσης πλοίων, ακολουθεί πιστά την φιλοσοφία της κυκλικής και, κυρίως, πράσινης οικονομίας, καθώς η ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα και άλλων μετάλλων και υλικών, και όχι μόνο, συμβάλλει στον περιορισμό εξάντλησης των πρώτων υλών, αλλά και στην εξοικονόμηση πόρων για την παραγωγή του. Οι διαλύσεις αναγνωρίζονται εξάλλου ως «πράσινες» βιώσιμες δραστηριότητες, επιλέξιμες για χρηματοδότηση από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Ταξινομίας. Η υπάρχουσα τεχνογνωσία διαλύσεων στην Ελλάδα διοχετευόμενη στους κατάλληλους χώρους και υποδομές, θα αποβεί οικονομικά αποδοτική στα πλαίσια της κυκλικής οικονομίας με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.

Η ανάπτυξη μονάδας ανακύκλωσης πλοίων οφείλει να ενταχθεί στους στρατηγικής-εθνικής σημασίας στόχους ανάπτυξης, δεδομένης της διττής σημασίας του εγχειρήματος, τόσο για την ανάκτηση ναυπηγικού χάλυβα, όσο και για την αξιοποίηση μέρους του, για την μελλοντική ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό του Πολεμικού μας Ναυτικού και άμεση επαναχρησιμοποίηση κατά το βέλτιστο τρόπο.

Η Ελλάδα, με την κομβική γεωστρατηγική θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν διαθέτει μονάδες ανακύκλωσης πλοίων. Τα ελληνόκτητα πλοία πηγαίνουν για ανακύκλωση, αλλά και επισκευές, στην Τουρκία, προσφέροντας πακτωλό χρημάτων ετησίως και εξασφαλίζοντας απασχόληση στο τουρκικό εργατικό δυναμικό. Το θέμα της Τουρκίας, όμως, είναι πολύ περισσότερο από οικονομικό, είναι εθνικό: Το μέταλλο που προκύπτει από τη διάλυση ελληνόκτητων πλοίων (σκραπ) στα τουρκικά διαλυτήρια χρησιμοποιείται για την ναυπήγηση τουρκικών πλωτών μέσων και για ενίσχυση της τουρκικής χαλυβουργίας, δρώντας ανταγωνιστικά προς τις αντίστοιχες ελληνικές, όχι όμως υπό τους ίδιους όρους.

Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι η παρούσα συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς υπάρχουν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την στήριξη επιχειρηματικών δράσεων προς αυτή την κατεύθυνση, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, είτε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (ΕΤΘΑ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MARE) που εγκαινιάζει μια νέα πρόσκληση για την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) Γαλάζιας Οικονομίας, σε ολόκληρη την Ε.Ε. Ως γνωστόν, η πρόσκληση για υποβολή προτάσεων αποτελεί ένα από τα πολλά ενδιάμεσα στάδια για την επίτευξη των στόχων της «Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας».

Γνωρίζοντας ότι, γενικά, οι ναυπηγοεπισκευαστικές και συναφείς δραστηριότητες είναι εντάσεως εργασίας αλλά και το εύρος των επιχειρήσεων που μπορούν να ωφεληθούν από το εν λόγω εγχείρημα, το Ε.Β.Ε.Π δηλώνει πρόθυμο με την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων να συντονίσει τις προσπάθειες προς την εν λόγω κατεύθυνση. Με τον κατάλληλο συντονισμό δημοσίου και ιδιωτικών φορέων, θα μεγιστοποιηθεί το όφελος από τις μεταξύ τους συνέργειες.

Τέλος, επισημαίνουμε πως εν όψει της κατάθεσης από την Χώρα μας του τελικού Εθνικού Σχεδίου για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, τον Μάρτιο, τονίζουμε πως η προθεσμία για κατάθεση προτάσεων, όπως προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ο Απρίλιος του 2021.

Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία».

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ