Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑΠότε θα σφυρίξει το τρένο ξανά

Πότε θα σφυρίξει το τρένο ξανά

Στην υιοθέτηση μιας σειράς μέτρων που θα οδηγήσουν στην ασφαλή επανέναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογίων προχωρούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ, σε συνεργασία με τη Hellenic Train και τους εργαζομένους στον σιδηρόδρομο. Σταδιακά και έως τέλος του τρέχοντος μήνα εξετάζεται το ενδεχόμενο έναρξης ορισμένων εκ των επιβατικών δρομολογίων κυρίως του Προαστιακού σιδηροδρόμου, όπου λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, ενώ υπό συζήτηση τίθεται και η διεξαγωγή ορισμένων εμπορευματικών δρομολογίων.

Στο κεντρικό δίκτυο (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) οι σκέψεις συγκλίνουν στον περιορισμό των συχνοτήτων τους έως και κατά 50%, με ταυτόχρονη διέλευση των συρμών με μειωμένες ταχύτητες. Παράλληλα πληροφορίες αναφέρουν ότι τα τρένα θα πραγματοποιούν στάσεις σε λιγότερους σταθμούς. Η πύκνωση των δρομολογίων αναμένεται με την ολοκλήρωση των συστημάτων τηλεδιοίκησης, σε όλο το δίκτυο η οποία εκτιμάται στα τέλη του καλοκαιριού.

Πότε θα έχει ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση

Μεταξύ των πρόσφατων εξαγγελιών του πρωθυπουργού συγκαταλέγεται και η αυστηριοποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει τις καταστροφές και τις κλοπές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που αποτελεί πληγή πολλών ετών. Τακτικό προσωπικό αναμένεται να προσληφθεί ώστε να συνδράμει στην προστασία της περιουσίας του ΟΣΕ.

Ως προς τα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής Alstom, ζητώντας την επίσπευση των εργασιών της σύμβασης 717, με στόχο την ολοκλήρωσή της έως το καλοκαίρι. Η σύμβαση 717 δημοπρατήθηκε το 2014 και ανατέθηκε στην ΑLSTOM, με αντικείμενο την ανάταξη 52 υφιστάμενων συστημάτων σηματοδότησης στα τμήματα της γραμμής ΣΚΑ – Τιθορέα και Δομοκός – Λάρισα – Πλατύ – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, ενώ το 2021 υπογράφτηκε συμπληρωματική σύμβαση.

«Η σύμβαση για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση αφορά 52 σταθμούς στη χώρα και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί κι όταν λέω είχαν παραδοθεί, είχε υπάρξει πρωτόκολλο για την παραλαβή της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης, σε 17 από τους 52 σταθμούς. Σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν στη συνέχεια και έγιναν πρόσθετα έργα, που ουσιαστικά ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς, δηλαδή από αυτό το 30-32% που είχε ολοκληρωθεί το 2017 περίπου το 15%, για να σας το πω έτσι πιο απλά, ξανάγινε εξ αρχής, διότι δυστυχώς τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο», υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης. «Άρα παρέμενε περίπου ένα 18% το οποίο ήταν από την περίοδο 2015-2017, το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο, δεν υπήρχε καμία πρόοδος και το έργο ξαναξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 με τη διαπραγμάτευση με τα εμπόδια που σας είπα της συμπληρωματικής σύμβασης. Άρα έκτοτε από το 2021 για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης έχουμε πάει από ένα 18% στο 70%, είχαν παραδοθεί σας είπα 17 από 52 σταθμούς και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης από τα 3 τα οποία έπρεπε να παραδοθούν. Αυτά είναι αντικειμενικά στοιχεία, δεν επιδέχονται αμφισβήτηση», σχολίασε.

Το «φορτίο» του σιδηροδρόμου

Ο σιδηρόδρομος μπορεί να μην έχει πάρει ακόμα το επιθυμητό μερίδιο αγοράς στις μεταφορές στη χώρα ωστόσο πέρσι η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, στα εμπορεύματα, από και προς τον λιμένα Ικονίου υπολογίζεται ότι, το 2021, διακινήθηκαν 95.000 εμπορευματοκιβώτια, ενώ από και προς τον λιμένα Θεσσαλονίκης 7.500 εμπορευματοκιβώτια.

Το νέο «τοπίο» στον σιδηρόδρομο θεωρείται άγνωστο, όπως και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ του ΟΣΕ (διαχειριστή υποδομής) και της Hellenic Train, με τις δυο πλευρές να έχουν αρκετά ανοιχτά «μέτωπα», πέρα από το δικαστικό σκέλος του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ