Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΠοιο bitcoin; Γιατί ο Warren Buffett επενδύει σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ποιο bitcoin; Γιατί ο Warren Buffett επενδύει σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Στα 90 του χρόνια, ο “Oracle of Omaha”, o δισεκατομμυριούχος μεγαλοεπενδυτής Warren Buffett κάνει (ξανά) τους άλλους να προσπαθούν να αναλύσουν την επενδυτική του στρατηγική. Όπως συμβαίνει με κάθε… χρησμό, έτσι και τώρα, στην καθιερωμένη επιστολή του “Μάντη της Όμαχα” (όπως αποκαλούν τον Buffett) προς τους επενδυτές της Berkshire Hathaway και τους φαν του, όλοι προσπαθούν να εντοπίσουν τα “κρυμμένα” μηνύματα. Ποια μπορεί να είναι αυτά;

Ένα απ’ όλα που προσπαθούν να “αποκωδικοποιήσουν”, είναι το οξύμωρο του πράγματος. Στην επιστολή του προς τους επενδυτές, ο Buffett αποφεύγει να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο για την επένδυση που στηρίζει με δυνατές τοποθετήσεις (1,5 δισεκατ. δολαρίων) ο έτερος δισεκατομμυριούχος, Elon Musk, το bitcoin. Όμως από την άλλη, προκύπτει ότι επενδύει δυναμικά στην τεχνολογία που έκανε τον Musk διάσημο και πανίσχυρο: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και, παρότι, οι φήμες στη Wall Street, στα τέλη του 2020 ήθελαν τον 90χρονο να έχει επενδύσει μυστικά στην Tesla, προκύπτει ότι αυτός έχει πάρει μεγάλο ποσοστό στον Κινέζο ανταγωνιστή της, τη BYD. “Μπέρδεμα”, θα πει κανείς. Αλλά ποιος… χρησμός δεν είναι μπερδεμένος;

Κρατηθείτε, επειδή τα πράγματα μπερδεύονται ακόμα περισσότερο, από εδώ και στο εξής. Στην τελευταία επιστολή του, ο Buffett προτείνει στους μετόχους της Berkshire “να μη στοιχηματίζουν ποτέ εναντίον της Αμερικής”. Ο μεγαλοεπενδυτής, πρόεδρος και CEO της Berkshire Hathaway, ο οποίος πήρε μια χρεοκοπημένη κλωστοϋφαντουργία, το 1965 και τη μετέτρεψε σε ένα πανίσχυρο κονγκλομεράτο εταιρειών πάσης φύσεως που υπεραποδίδουν, γράφει: “Στα περίπου 232 χρόνια ύπαρξής της (σ.σ. της Αμερικής) δεν έχει υπάρξει ποτέ τέτοιο εκκολαπτήριο απελευθέρωσης των ανθρωπίνων δυνατοτήτων σαν την Αμερική. Παρά την ύπαρξη μερικών σοβαρών διακοπών, η οικονομική πρόοδος της χώρας μας έχει υπάρξει τέτοια που σου κόβει την ανάσα. Το ακλόνητο συμπέρασμά μας: Ποτέ μη στοιχηματίζεις κατά της Αμερικής”.

Να ένα οξύμωρο ακόμα. Όπως προκύπτει από την ίδια επιστολή, η Berkshire Hathaway, κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο στην κινεζική βιομηχανία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων BYD απ’ ό,τι κατέχει στην αμερικανική General Motors. Η Berkshire κατέχει μερίδιο 8,2% στην εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ BYD και είναι η όγδοη μεγαλύτερη συμμετοχή της εταιρίας βάσει κεφαλαιοποίησης. Εν αντιθέσει, η φίρμα κατέχει 3,7% στη General Motors που είναι η 15η μεγαλύτερη συμμετοχή της σε εταιρεία. Γιατί όμως;

Ο “μάντης της Όμαχα”, είδε από νωρίς ότι η κινεζική εταιρεία έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης και πως θα προσφέρει μεγάλα κέρδη στους μετόχους-επενδυτές της Berkshire Hathaway, τους ανθρώπους που ο Buffett και ο συνεργάτης του (καλύτερα το alter ego του) ο 97χρονος Charlie Munger, αποκαλούν “συνέταιρους”. Και επιβεβαιώθηκε (πάλι): Το τελευταίο 12μηνο, οι μετοχές της BYD, στην οποία η Berkshire πρωτοεπένδυσε το 2008, έχουν ανέβει περισσότερο από 300%. Εν αντιθέσει, η μετοχή της General Motors, έχει ανέβει “μόλις” 65% στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Όταν όλοι λοιπόν αναρωτιούνται εάν πρέπει να πάρουν το ρίσκο, επενδύοντας στα κρυπτονομίσματα, ο -φαν των λιγότερων ρίσκων- Buffett φαίνεται πως βλέπει το μέλλον στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και ποντάρει δυνατά στην κινεζική -με έδρα τη Σενζέν- αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία μπαίνει στο “παιχνίδι” των “big boys”, της μεγαλύτερης αγοράς σε ό,τι αφορά τα οχήματα, πουλώντας πέρυσι περισσότερα από 130.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ποσοστό μεγαλύτερο του διπλάσιου των ανταγωνιστών της, start-up στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως η Nio, που τη χρονιά της πανδημίας πούλησαν περίπου 43.700 αυτοκίνητα.

Δεν είναι μόνο αυτό, βέβαια. Όταν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως στρέφονται προς την ηλεκτροκίνηση, επιχειρώντας να μεγαλώσουν τα μερίδιά τους, η BYD έχει ήδη “γραπώσει” τη μεγαλύτερη αγορά, την κινεζική. Κατασκευάζει όχι μόνο αυτοκίνητα, αλλά και ηλεκτρικά ποδήλατα, λεωφορεία, φορτηγά, περονοφόρα, μπαταρίες, ηλιακούς συλλέκτες και άλλα. Όχι τυχαία, η BYD -Build Your Dreams, δηλαδή “Χτίσε Τα Όνειρά σου” σημαίνει το όνομά της- έχει κάνει ντεμπούτο και στην Ελλάδα, μέσω της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ στο πλαίσιο των δοκιμαστικών διαδρομών του Υπουργείου Μεταφορών ενόψει του διαγωνισμού για προμήθεια 1300 λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ο Έλληνας εισαγωγέας σχεδιάζει να προωθήσει και ηλεκτρικά βαν και φορτηγά της κινεζικής εταιρείας στη χώρα μας).

Στα… εκτός έδρας, λοιπόν, η BYD, τα πάει ιδιαιτέρως καλά. Στην Ευρώπη, είναι market leader της αγοράς, αφού μόλις σε μια εικοσαετία έχει καταφέρει να πουλήσει περισσότερα από 1400 ηλεκτρικά λεωφορεία σε πάνω από 20 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες λειτουργώντας δύο εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ουγγαρία και στην Γαλλία όπου καλύπτουν τις ανάγκες της Ευρώπης, ενώ συνεργάζεται και με το εργοστάσιο της Alexander Denis Limited (ADL) στην Αγγλία, όπου παρέχει τις μπαταρίες, τα μοτέρ και όλη την τεχνογνωσία σχετικά με την ηλεκτροκίνηση.

Διαθέτει 37 εργοστάσια σε Ασία, Ευρώπη και Αμερική ενώ μέχρι στιγμής μετρά 900.000 πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και 50.000 παραδόσεις BYD ηλεκτρικών λεωφορείων σε όλο τον κόσμο. Με μεγάλο αβαντάζ -πλην των πωλήσεων- το R&D στις μπαταρίες (όπου είναι το μεγάλο “παιχνίδι” για τα ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως), η κινεζική εταιρεία χρησιμοποιεί ως αιχμή του δόρατος η τεχνογνωσία της στην κατασκευή μπαταριών σιδήρου-φωσφορικού οι οποίες με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια αντεπεξέρχονται σε ακραίες δοκιμές ανθεκτικότητας και μπορούν να επιβιώσουν από σύνθλιψη, κάμψη, διάτρηση και θέρμανση.

Υπάρχει ρίσκο κατάρρευσης, όπως διατυπωνόταν με την αμερικανική Nikola; Η BYD έχει στη “φαρέτρα” της τη συμφωνία που έχει υπογράψει με τον ιαπωνικό κολοσσό Toyota Motor Company για την κοινή εξέλιξη “sedans, SUVs και μπαταριών για αυτά και άλλα οχήματα που θα διατεθούν στην κινεζική αγορά”. Η συμφωνία είχε υπογραφεί το 2019 και προέβλεπε ότι τα πρώτα κοινά μοντέλα Toyota/BYD θα έκαναν ντεμπούτο στα μέσα του 2020, με το λανσάρισμα να μεταφέρεται για το 2021/2022 λόγω του disruption της πανδημίας του Covid-19.

Στην άλλη πλευρά, η GM ήταν μια από αυτές τις εταιρείες που ανακοίνωσαν ότι επιταχύνουν τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, ανακοινώνοντας ότι ως το 2035, στόχος της είναι να έχει σταματήσει να παράγει αυτοκίνητα, SUVs και φορτηγά που θα κινούνται μόνο με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Γι’ αυτό το λόγο, αυξήνει τις επενδύσεις στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 7 δισεκατ. δολάρια, με το τελικό σχέδιο, αξίας 27 δις, να προβλέπει το λανσάρισμα 30 νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Παρόμοια σχέδια επιτάχυνσης της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση κάνει η Ford, στην Ευρώπη η Volvo και, ουσιαστικά, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

“Κάτι είδε” λοιπόν ο 90χρονος μεγιστάνας που δεν πείθεται και τόσο εύκολα, ούτε είναι φαν της αυτοκίνησης. Που, παρά την περιουσία των 90,2 δισεκατ. δολαρίων, δεν έχει οδηγό και μετακινείται οδηγώντας μια Cadillac XTS που του αγόρασε (μεταχειρισμένη) η κόρη του, το 2014, η οποία είχε… απηυδίσει να τον βλέπει να οδηγεί την Cadillac DTS του 2006 που είχε ως τότε. Ο Buffett λοιπόν, φαίνεται πως είδε, επενδυτικά, το μέλλον στις μετακινήσεις, στην ηλεκτροκίνηση. Και επενδύει δυνατά σε αυτή, αδιαφορώντας τόσο πολύ για τα cryptos, που δεν έχει ούτε ένα σχόλιο γι’ αυτά. Τουλάχιστον προς το παρόν… Θα αποδειχθεί σωστός;

Γιώργος Καραγιάννης

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ