Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΟ σχεδιασμός της GAP για την ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο

Ο σχεδιασμός της GAP για την ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο

Την πρόταση για την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδος και βέβαια της ΕΕ μέσω Κρήτης με την Αίγυπτο κατέθεσε σε συνάντηση με τα ΜΜΕ η διοίκηση του Greece – Africa Power Interconnector (GAP) προτάσοντας ως βασικά πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης εκδοχής την ταχύτητα κατασκευής, το εφικτό των τεχνικών λύσεων και βέβαια τη συμβατότητα με τον γενικότερο πολιτικό και διπλωματικό σχεδιασμό των εμπλεκόμενων κρατών και βέβαια των ΗΠΑ.

Η υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεσης Αιγύπτου – Ελλάδας GAP της εταιρείας Eunice, όπως είπε ο CEO του project, Ελληνοαμερικανός, πρώην γερουσιαστής της Καλιφόρνιας, Andreas Borgeas, μιλώντας στα ΜΜΕ την Τρίτη, είναι σημαντική για την απεξάρτηση από τη Ρωσία, την εμπέδωση ρόλου ενεργειακού κόμβου για την Ελλάδα αλλά και την προώθηση της πράσινης μετάβασης αλλά και συνθηκών ενεργειακής ασφάλειας στην ΕΕ και τη χώρα.

Στο φόντο αυτό ο CEO του project μιλώντας στα ΜΜΕ τόνισε πως η ελληνική κυβέρνηση θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να δηλώσει την υποστήριξή της εν αναμονή των οριστικών εντάξεων της ΕΕ στα έργα PCI – PMI δηλαδή, των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και των διασυνοριακών έργων με τρίτες χώρες Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος, αντίστοιχα.

Τα έργα που θα επιλεγούν, θα ενταχθούν σε δράσεις κοινοτικής χρηματοδότησης, κάτι που για τη διοίκηση του GAP Interconnector), είναι σημαντικό αλλά όχι προαπαιτούμενο για την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεσης Αιγύπτου – Ελλάδας της εταιρείας Eunice. 

Ήδη, πάντως, το 2020 υπήρξε επιστολή υποστήριξης από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το 2020, που υπέγραφε ο πρώην υφυπουργός Ενέργειας, κ. Γεράσιμος Θωμάς.

Να σημειωθεί ότι πέρα από το σχέδιο της Eunice υπάρχει και η άλλη πρόταση για ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου και έχει την επωνυμία GREGY. Βέβαια, σε σχέση με άλλα έργα PMI υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος υποψηφιοτήτων για εναλλακτικά διασυνοριακά έργα στις παρυφές της ΕΕ, αλλά και άλλες προτάσεις προς την κυβέρνηση του Καΐρου (από Γαλλία, Ιταλία,  Ισπανία κτλ)., τα οποία οποία, ανέφερε ο Andreas Borgeas, είναι και οι πραγματικοί ανταγωνιστές, γιαυτό και απαιτείται η ηχηρή στήριξη των ελληνικών σχεδίων και βέβαια του πλάνου του GAP.

Ξεκαθάρισε, δε, ότι το project της εταιρείας Eunice δεν ανταγωνίζεται το GREGY, υπογραμμίζοντας ότι ο πραγματικός ανταγωνισμός βρίσκεται στις Βρυξέλλες, όπου και λαμβάνονται οι αποφάσεις για ένταξη στη λίστα των έργων PMI και PCI (Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος – αφορά έργα εντός ΕΕ).

Η σχετική αξιολόγηση γίνεται το Νοέμβριο και όπως είπε χαρακτηριστικά, ανταγωνιζόμαστε με την Ιταλία ή τις Σκανδιναβικές χώρες και όχι εντός Ελλάδας. “Τα έργα που θα υλοποιηθούν δεν θα αποφασιστούν στην Αθήνα, το Κάιρο ή την Ουάσιγκτον αλλά στις Βρυξέλλες”, ανέφερε με έμφαση ο εκ Σάμου καταγόμενος  Andreas Borgeas.

Τόνισε δε ότι όσες περισσότερες διασυνδέσεις γίνουν τόσο το καλύτερο για την κάλυψη των αναγκών της Ευρώπης με πράσινη ενέργεια και την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής μετάβασης.

Το προφίλ του έργου

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Greece-Africa Power προβλέπεται να ξεκινήσει από την περιοχή Mesra Matruh της Αιγύπτου και θα καταλήγει στον Αθερινόλακκο της Κρήτης, ενώ θα συνδυαστεί με μια δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης με το Λαύριο της Αττικής (South Aegean Interconnector) μέσω της νησίδας Λέβιθα.

Με την Κρήτη ως ενδιάμεσο σταθμό, διασφαλίζεται, όπως σημειώθηκε. επιπλέον αγορά για τα μεταφερόμενα φορτία, αλλά και έτσι το καλώδιο είναι μικρότερης τάσης σε σχέση με ένα απευθείας προς την ηπειρωτική χώρα, που απαιτεί μεγάλο χρόνο κατασκευής και βέβαια σημαντικά ποσά, ακόμη και για τις πρώτες εγγυήσεις.

Μέσω Ανατολικής Κρήτης, όπως είπε ο επικεφαλής του έργου, είναι λόγω αναγλύφου του βυθού η πλέον ενδεδειγμένη και συντομότερη όδευση από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα (450 χλμ σε ευθεία γραμμή), γεγονός διασφαλίζει χαμηλότερα τέλη μεταφοράς της ενέργειας, μικρότερες απώλειες και βέλτιστες τεχνικές υποδομών. Επίσης η όδευση βρίσκεται εντός της οριοθετημένης Ελληνοαιγυπτιακής ΑΟΖ, και σε περιοχή Νοτιοανατολικά της Κρήτης όπου η υποθαλάσσια τοπογραφία είναι λιγότερο απότομη.

Με βάση όσα αναφέρθηκαν ο  συνολικός προϋπολογισμός των δυο διασυνδέσεων με ισχύ 2 GW ανέρχεται σε 2,8 δις ευρώ και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τους είναι το 2030. 

Σύμφωνα με τον κ. Borgeas το έργο που αποτελεί πρόταση του Ομίλου Eunice, περιλαμβάνεται στο δεκαετές αναπτυξιακό σχέδιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού των Διαχειριστών Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ENTSO-E).

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ