Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΝέα εποχή για τον ΔΕΣΦΑ με μειώσεις τιμολογίων, επενδύσεις και άνοιγμα στο...

Νέα εποχή για τον ΔΕΣΦΑ με μειώσεις τιμολογίων, επενδύσεις και άνοιγμα στο εξωτερικό

Σε μια περίοδο κοσμογονικών διεργασιών και ρηξικέλευθων αλλαγών σε όλο το φάσμα της ενέργειας διεθνώς με στόχο τους μηδενικούς ρύπους έως το 2050 στην Ευρώπη, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) βγαίνει δυναμικά μπροστά με ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 540 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας.

Επενδύσεις σε αγωγούς και δίκτυα στην Ελλάδα, μειώσεις τιμολογίων κατά 20% από το 2022, διεκδίκηση έργων στο εξωτερικό, αλλά και αλλαγή εταιρικής ταυτότητας, είναι οι κεντρικές προτεραιότητες που ανακοίνωσε χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ σε συνάντηση με δημοσιογράφους.

Μεταξύ των ανακοινώσεων ήταν η ανάληψη ενός εξαιρετικά σημαντικού project στο Κουβέιτ όπου ο Διαχειριστής ανέλαβε το μεγαλύτερο τέρμιναλ στον κόσμο,, για την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης για πέντε χρόνια. Ο ΔΕΣΦΑ θα συμμετάσχει για πρώτη φορά σε ένα τεραστίου μεγέθους διεθνές έργο, ενώ εκμεταλλευόμενος τη φήμη και τις δεξιότητές που θα αποκτήσει, στοχεύει να διεκδικήσει και άλλα διεθνή έργα. Μάλιστα περίπου 90 άτομα προσωπικό – μηχανικοί και άλλοι – του ΔΕΣΦΑ θα βρίσκονται στο Κουβέιτ από τον Σεπτέμβριο.

Παράλληλα, μέσω του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης στοχεύει να παράσχει ενέργεια στη Βουλγαρία και σ’ όλες τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, ώστε ο σταθμός της πόλης να γίνει hub για όλη την περιοχή. Συνάμα, υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ. 

Σ’ ό,τι αφορά τα τιμολόγια, όπως τόνισαν χθες τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ, ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου οι μειώσεις κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Έτσι με μια μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ που ισχύει για φέτος η μείωση αναμένεται να ανέλθει στα 66 λεπτά περίπου, δηλαδή η τιμή ανά MWH θα πέσει κάτω από τα 3 ευρώ. 

Σημειώνεται ότι οι χρεώσεις αυτές αφορούν περίπου 49 εταιρείες στον κλάδο μεταφοράς και 33 στον κλάδο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, κυρίως εγχώριες εκ των οποίων οι 35 είναι άκρως ενεργές την περίοδο αυτή. Όπως ανέφερε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Maria Rita Galli οι υψηλές καταναλώσεις και η εκτίμηση για άνοδο της ζήτησης έχει οδηγήσει στις μειώσεις αυτές.

Μάλιστα η εκτίμηση είναι ότι τα επόμενα δέκα χρόνια, όπως τόνισε η κα Galli, θα υπάρχουν μειωμένες τιμές σε σχέση με τις τωρινές. Πάντως, η κα Galli υπογράμμισε με έμφαση ότι λόγω της αύξησης της ζήτησης και το μεγάλωμα της αγοράς, ο ΔΕΣΦΑ δε θα μειώσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια, παρά τις μειώσεις αυτές.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα στοιχεία που έδωσε η διοίκηση της εταιρείας, αναμένεται η κατανάλωση να κορυφωθεί το 2025. Έτσι από ποσότητες 3,6 bcm (δισ. κυβικά μέτρα) πριν λίγα χρόνια η κατανάλωση έφτασε τα 5,6 bcm το 2020. Φέτος η προβολή είναι για βελτίωση των αριθμών ενώ η «κορυφή» αναμένεται το 2025 στα 6,7 bcm λόγω και της αύξησης της ζήτησης λόγω απανθρακοποίησης της οικονομίας από Βαλκανικές χώρες.

Επενδύσεις 540 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας

Στο μεταξύ επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα 540 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει 48 έργα δρομολογεί προς υλοποίηση ο ΔΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής».

Όπως τόνισε η κα Galli υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Ε.Ε. κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακιοποίηση της οικονομίας. 

Στα έργα αυτά, σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες βράδυ η διοίκηση της εταιρείας, ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και στη Δυτική Ελλάδα που θα πιάνει και σημαντικό τμήμα της Πελοποννήσου. Ο πρώτος αγωγός θα είναι μήκους 155 χιλιομέτρων και ο δεύτερος 130 χιλιομέτρων. Η τελική επενδυτική απόφαση για τη Δ. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοέμβριο του 2021 και για τη Δ. Ελλάδα μέχρι τον Ιανουάριο του 2023, με ορίζοντα υλοποίησης την επόμενη πενταετία.   

Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, «επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).

Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ