Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΗ ΕΛΙΝΟΙΛ και το νέο project με τα πρατήρια βαρέων οχημάτων

Η ΕΛΙΝΟΙΛ και το νέο project με τα πρατήρια βαρέων οχημάτων

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Σε ένα ενεργειακό τοπίο που διαρκώς μεταβάλλεται και δεδομένου ότι το μοντέλο του παραδοσιακού… βενζινά εκλείπει σταδιακά, με την αγορά να εξελίσσεται ταχέως και να μετασχηματίζεται, ο όμιλος ΕΛΙΝΟΙΛ ανοίγει νέους δρόμους και νέα projects. Άλλωστε, το management της ΕΛΙΝΟΙΛ όπως έχει γνωστοποιήσει τα τελευταία χρόνια, στοχεύει στο να μετατραπεί η εταιρεία σταδιακά σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο, που θα παρέχει όλο το φάσμα των ενεργειακών υπηρεσιών, όμως αυτές διαμορφώνονται από την αγορά και τις εξελίξεις. Πρόκειται για μια ολιστική προσέγγιση στο χώρο της ενέργειας, καθώς τέσσερις πυλώνες «χτίζουν» αυτή την προοπτική όπως: Υγρά και στερεά καύσιμα, φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια.

Έτσι λοιπόν, όπως γνωστοποίησε χθες, μέσω της συμμαχίας με την εταιρεία Blue Grid, η ΕΛΙΝΟΙΛ προχωρά ένα ακόμη βήμα προς στο στρατηγικό της σχεδιασμό για άπλωμα της «βεντάλιας» σε όλο το φάσμα της τροφοδοσίας και των καυσίμων.

Μαζί με την Blue Grid λοιπόν, την ελληνική εταιρία που δραστηριοποιείται στην αγορά του Downstream LNG στη ΝΑ Ευρώπη, η ΕΛΙΝΟΙΛ προχωρά στην ίδρυση της νέας εταιρείας BlueFuel. Στόχος είναι για πρώτη φορά στην Ελλάδα η δημιουργία σημείων ανεφοδιασμού οχημάτων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε όλη την επικράτεια. Όπως σημειώνουν οι δύο πλευρές, «θα προσφέρεται το πλέον ανταγωνιστικό και “πράσινο” καύσιμο κίνησης στους Έλληνες οδηγούς και θα καταλάβει στρατηγικό μέρος αυτής της ραγδαία διεθνώς αναπτυσσόμενης αγοράς».

Αυτή η αγορά βεβαίως, θα απευθύνεται πρωτίστως στα βαρέα που θα έχουν ως καύσιμο LNG, ενώ στα σημεία ανεφοδιασμού που θα στηθούν ανά την επικράτεια, θα δίνεται η δυνατότητα τροφοδοσίας οχημάτων που χρησιμοποιούν CNG (Compressed Natural Gas – Πεπιεσμένο Φυσικό Αέριο – ΠΦΑ).

Τα δύο αυτά καύσιμα δεν έχουν σήμερα μεγάλη διείσδυση στη χώρα, με το LNG μάλιστα να έχει μηδενική, όμως ειδικά για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο υπάρχουν σημαντικές προοπτικές λόγω χαμηλού κόστους χρήσης. Ήδη εταιρείες με στόλους βαρέων οχημάτων εξετάζουν το ενδεχόμενο ανανέωσης των οχημάτων τους και αξιοποίησης του LNG έχοντας κάνει προκαταρκτική επαφή με τη νέα εταιρεία BlueFuel. Παράλληλα, τα νέα αυτά πρατήρια, σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις, θα μπορούν να παρέχουν LNG και σε εισερχόμενα οχήματα (νταλίκες) διεθνών μεταφορών που θα περνούν από τους ελληνικούς μεγάλους οδικούς κόμβους.

Η εκτίμηση των δύο εταιρειών είναι πως η BlueFuel θα είναι σε θέση να αρχίσει τους ανεφοδιασμούς με LNG σε περίπου ένα χρόνο, ήτοι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Η συμμετοχή στην BlueFuel θα είναι 50%-50%, ενώ στόχος είναι να συνδυαστεί η τεχνογνωσία της Blue Grid στην προμήθεια και διανομή LNG, με την εμπειρία, τη γεωγραφική παρουσία μέσω του δικτύου πρατηρίων «ελίν» και την οργανωτική ισχύ της ΕΛΙΝΟΙΛ. Η BlueFuel θα επικεντρωθεί κατά προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση βαρέων οχημάτων, κυρίως σε κομβικά οδικά σημεία της Ελλάδας.

Το δίκτυο

Σήμερα η ΕΛΙΝΟΙΛ Α.Ε. διαθέτει ένα πανελλαδικό δίκτυο 620 πρατηρίων μέσω δικαιόχρησης του σήματός της, ενώ ελάχιστα από αυτά (κάτω από δέκα) είναι ιδιόκτητα. Από το δίκτυο των πρατηρίων, όσα πληρούν τις προϋποθέσεις του χωροταξικού και της κομβικής γεωγραφικής θέσης, να φιλοξενήσουν (και) εγκαταστάσεις LNG. Βεβαίως, ο συντριπτικά μεγαλύτερος αριθμός των πρατηρίων της ΕΛΙΝΟΙΛ δεν είναι σε μεγάλους οδικούς άξονες, αλλά σε νησιά, μικρές πόλεις και κωμοπόλεις. Όμως, είναι μαζί με τον όμιλο πολλά χρόνια, αποτελώντας κομμάτι της ανάπτυξης της εταιρείας.

Μέσω αυτής της νέας δραστηριότητας, η ΕΛΙΝΟΙΛ προσθέτει και άλλο ένα κομμάτι παρεχόμενης υπηρεσίας μαζί με τα συμβατικά καύσιμα, τον εφοδιασμό σκαφών αναψυχής, την εξυπηρέτηση της ποντοπόρου ναυτιλίας με λιπαντικά, το πετρέλαιο θέρμανσης, το LPG, τα βιοκαύσιμα, την προμήθεια φυσικού αερίου και ρεύματος για κατοικίες αλλά και για την αυτοκίνηση.

Η στρατηγική απόφαση για τις εξαγωγές

Η στρατηγική απόφαση επέκτασης στο εξωτερικό – μέσα στη «φωτιά» της κρίσης – όχι μόνο αποδείχτηκε επωφελής για την εταιρεία ΕΛΙΝΟΙΛ, αλλά της έδωσε καλούς ρυθμούς ανάπτυξης τζίρου και κερδών, σε μια αγορά που την τελευταία 10ετία έχει υποχωρήσει στη χώρα μας άνω του 40%. Το management της ΕΛΙΝΟΙΛ λοιπόν, το 2012, βλέποντας το «βούλιαγμα» της αγοράς καυσίμων, πήρε τη στρατηγική απόφαση αλλαγής προτεραιοτήτων βγαίνοντας στις αγορές του εξωτερικού. Πλέον, η ΕΛΙΝΟΙΛ, από το μικρό εξαγωγικό εκτόπισμα του 2014, έχει αναπτύξει μια πολύ έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, πουλώντας πετρελαιοειδή προϊόντα σε τέσσερις Ηπείρους και σήμερα συγκαταλέγεται σε έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς της χώρας.

Το εταιρικό εκτόπισμα της ΕΛΙΝΟΙΛ

Η εταιρεία έχει ιστορία 67 ετών, έχοντας «χτίσει» πελατολόγιο από 20 χιλ. πελατών (νοικοκυριών) στην Ελλάδα, διατηρώντας την ηγεμονία στην αγορά βιομηχανικών καυσίμων με μερίδιο περίπου 20%. Διαθέτει τρεις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, δύο εργοστάσια, τρία ιδιόκτητα πλοία, ενώ έχει κάνει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και εμπορική δραστηριότητα. Μέσα στα χρόνια της κρίσης, συνολικά η αγορά καυσίμων (λιανική και χοντρική) χτυπήθηκε, καθώς από τα 8.500 πρατήρια καυσίμων πέριξ του 2010, σήμερα έχουν μειωθεί στα 5.000.

Εισηγμένη από το 2004 – Χαμηλό προφίλ στο Χ.Α.

Η ΕΛΙΝΟΙΛ εισήχθη στη Κύρια Αγορά του ελληνικού χρηματιστηρίου στις 10 Μαρτίου 2004, ενώ έχει προς διαπραγμάτευση 23.828.130 μετοχές. Γενικώς έχει χαμηλό προφίλ στο χρηματιστήριο, καθρεφτίζοντας ίσως τη γενικότερη εσωστρέφεια του ομίλου σ’ ό,τι αφορά τη δημοσιότητα, ενώ η μετοχή χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά περιορισμένη εμπορευσιμότητα. Η μετοχή έκλεισε χθες αμετάβλητη στα 1,99 ευρώ, έχοντας χαμηλό 52 εβδομάδων στα 1,35 ευρώ και υψηλό στα 2 ευρώ. Η κεφαλαιοποίηση διαμορφώνεται στα 47,4 εκατ. ευρώ. Η ΕΛΙΝΟΙΛ κατά 65% περίπου ανήκει στον εφοπλιστή Σπύρο Καρνέζη.

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ