Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΕγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα το Master Plan του Λιμένα Πειραιά

Εγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα το Master Plan του Λιμένα Πειραιά

Το πράσινο φως άναψε για το Master Plan του Λιμένα Πειραιά, το οποίο τελικά πήρε την πολυπόθητη έγκριση, καθώς εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ 39/Δ/25-01-2023),το πρώτο που έχει εκδοθεί για λιμάνι στη χώρα!

Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ είχε καταθέσει στο Υπουργείο Ναυτιλίας την πρώτη έκδοση του Master Plan το 2017.

Η έγκριση δόθηκε μετά από προτάσεις και συνεδριάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων(ΕΣΑΛ) και μέσω αποφάσεων του ΣτΕ, οι οποίες θέτουν τις βάσεις για τη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου για τα ελληνικά λιμάνια.

Το Π.Δ. χωρίζεται σε τρία μέρη: Στο πρώτο περιλαμβάνεται η χωρική οργάνωση και το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Λιμένα Πειραιά.

Στο δεύτερο, οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και στο τρίτο μέρος του υπομνήματος συμπεριλαμβάνεται το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.

Σημειώνεται ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε κρίνει νόμιμο, κατά πλειοψηφία, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το νέο master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) για το λιμάνι του Πειραιά, υπό την προϋπόθεση ότι προηγούμενα θα εκπονηθεί ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη της περιοχής.

Με το σχέδιο ΠΔ επιχειρείται «η έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Πειραιά, αφενός:

    -Από την άποψη της χωρικής οργάνωσης (κεφάλαιο Α΄), με τον καθορισμό των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων της ζώνης λιμένα, των χρήσεων γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη του λιμένα, των επιτρεπόμενων προσχώσεων και των γενικών χαρακτηριστικών των προγραμματιζόμενων έργων, καθώς και της κυκλοφοριακής οργάνωσης του λιμένα, και αφετέρου

   -Από την περιβαλλοντική άποψη (κεφάλαιο Β΄), με τον καθορισμό όρων, κατευθύνσεων και μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και συστήματος περιβαλλοντικής παρακολούθησης, καθώς και με τον καθορισμό όρων για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς».

Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ επί του σχεδίου ΠΔ εξέδωσε την 118 σελίδων υπ΄ αριθμ. 154/2022 γνωμοδότησή του.

Στη γνωμοδότηση γίνεται εκτενής αναφορά στις επιπτώσεις οι οποίες θα επέλθουν από την υλοποίηση του νέου master plan, λόγω του πρόσθετου κυκλοφοριακού φόρτου της περιοχής.

Συγκεκριμένα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν ότι στο άρθρο 9 του σχεδίου ΠΔ προβλέπεται, μεταξύ των άλλων, «η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών ή η επικαιροποίηση των υφιστάμενων (παρ. 5), η εκπόνηση των απαραίτητων υποστηρικτικών μελετών, όπως συγκοινωνιακών, ακτομηχανικών, έκλυσης και περιορισμού θορύβου, αερίων ρύπων, διαχείρισης και επεξεργασίας υγρών κλπ και η εκπόνηση μελέτης πρασίνου, η οποία θα λάβει υπόψη τα επιμέρους έργα και ιδίως τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων».

Κατόπιν αυτού, στη γνωμοδότηση αναφέρονται για το επίμαχο θέμα του κυκλοφοριακού φόρτου, τα εξής:

Στο άρθρο 9 περ. Α παρ. 5 του υπό επεξεργασία σχεδίου προβλέπεται ότι: «Λόγω των νέων χρήσεων που αναμένεται να προσελκύουν μεγάλο όγκο επισκεπτών (πχ συνεδριακό κέντρο, ξενοδοχεία), απαιτείται η εκπόνηση νέας κυκλοφοριακής μελέτης ή η επικαιροποίηση της υφισταμένης για την άμεση περιοχή κάθε έργου και, επί τη βάσει αυτής, ο σχεδιασμός του απαιτούμενου συγκοινωνιακού έργου σύνδεσης με το οδικό δίκτυο της περιοχής».

spot_img
spot_img

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ